tirsdag 3. juli 2012

Boken på vent [jane eyre]

Jane Eyre av Charlotte Brontë

Foreldreløse Jane vokser opp hos en fjern og følelseskald tante. Hun blir plassert på fattigskolen Lowood, der en nådeløs religiøs disiplin råder. Men Jane overlever uten å la seg knekke, og da hun senere får stilling som guvernante ved herregården Thornfield Hall, ser det ut til at livets lysere sider kan åpne seg. Hun møter kjærligheten hos mr. Rochester, herregårdens eier. Men Thornfield Hall rommer hemmmeligheter som ikke kan skjules, og Jane rømmer i fortvilelse. Hun kan ikke elske uten åpenhet og likeverd, hennes opprørske ånd kan ikke slå seg til uten det.
Denne boken har jeg lenge hatt lyst til å lese, det har bare ikke falt seg slik ennå. Så lånte jeg filmen som kom ut i fjor og da bestemte jeg meg for at lesingen ikke skulle utsettes særlig mer. Noen måneder ble det likevel, men forrige helg bestilte jeg den fra Bokklubben og venter på at den skal komme i løpet av denne uken. Høsten er sikkert perfekt for denne boken!

[Tirsdagspalte hos Beathe]

14 kommentarer:

  1. Denne kunne jeg svært gjerne tenkt meg å lest, så tusen takk for boktips! Ønsker deg en fin uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Beathe :)
      Håper du har en fin uke også!

      Slett
  2. Å denne har jeg på på min selvvalgte liste over 1001 bøker jeg må lese før jeg dør:) Gleder meg veldig til å lese den jeg også:) Flott bok å ha på vent:)Ha en flott dag videre!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det tenkte jeg ikke på, at den er på listen 1001 bøker - takk for påminnelsen, nå skal jeg sannelig føye det til etikettene. Alltid moro å kunne krysse av en ny bok der :)

      Slett
  3. Virker som en bra bok på vent:)
    SV;Mhm,ble en del gode bøker i juni mnd. Narnia bøkene er kanskje best første gang man leste den. Vet ikke når du leste bøkene for første gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å lese den nå som jeg har sett filmen :)
      Jeg leste Narnia bøkene første gang som barn, eller en overgang mellom barn og ungdom. Er ikke helt sikker, rundt 12-13 kanskje.

      Slett
  4. SV;hehe,er nok mange som er i feriemodus nå. Young Adult er jo egen betegnelse tror jeg, er vel unge voksne/ungdomsbøker. Jeg var innom wikipedia på engelsk og oversettet fritt fra den. Så kanskje ikke YA Scien fiction er en egen sjanger så det er sagt.hehe:)

    Anbefaler boka:) Likte den godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og i kveld kan jeg si at det kun er to dager igjen :)
      Takk for oppklaringen - jeg googlet YA Science fiction og fant at det ikke er en egen sjanger, men brukt om bøker for unge voksne/ungdomsbøker skrevet i en sjanger som for eksempel science fiction, dystopi, romantikk, fantasy osv.

      Slett
  5. Takk for tipset. Høres ut som en bok som bør leses!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne anbefaler jeg på det varmeste :)

      Slett
  6. Eg tippar Jane Eyre er veldig bra! Har ikkje lese ho sjølv, men ho står på mi venteliste òg. Vi hadde Stormfulle høyder på pensum i fjor, og den er kjempebra! Forelesaren brukte mykje tid på å samanlikne ho med Jane Eyre. Om du ikkje har lese Stormfulle høyder må du sette ho òg på lista di :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Stormfulle høyder har jeg lest, en veldig bra bok som gjorde at jeg ble overbevist om at Jane Eyre også er det. Dessuten har jeg hørt så mye positivt om boken og det at den er en klassiker er alene nok til at jeg har lyst til å lese den. Hadde vært spennende å høre noen av sammenligningene av disse to bøkene :)

      Slett
  7. Nå leser jeg bloggen din fra begynnelsen og jobber meg fremover så jeg vet ikke om du har lest den enda, skriver likevel at du kan se fram til Jane Eyre. En av de beste klassikerne jeg leste i fjor. Jeg leste Stormfulle høyder også, den fant jeg vondt og ekkel. Jane Eyre derimot falt mer i smak.

    Heidi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heidi, det er veldig hyggelig at du leser gjennom innleggene :)
      Nå har jeg faktisk startet på denne boken, onsdag faktisk, og i dag har jeg en smakebit fra den. Foreløbig liker jeg det jeg leser, mye bedre enn "Stormfulle høyder" som til tross for at jeg synes den var bra hadde en noe trasig kjærlighetshistorie.

      Slett