tirsdag 10. juli 2012

Boken på vent [tidshjulet]

Fantasy
Første bok
Tidshjulet (The Wheel of Time) er en fantasy-serie jeg startet på for mange år siden, men som jeg ennå ikke har fullført. Vanskelig å si hvorfor for serien er bra og jeg kunne godt tenke meg å lese hva som skjer med personene. Kanskje det rett og slett var fordi listen over bøker å lese ble så lang etterhvert og serien ble nedprioritert.

Serien er skrevet av amerikanske James Oliver Rigney Jr. under pseudonymet Robert Jordan (1948-2007), og han regnes som den fremste blant fantasyforfattere som tok opp arven etter Tolkien.

Det er kommet ut 12 bøker, hvorav 11 av dem er oversatt til norsk. Da Jordan døde i 2007 var den siste boken uferdig og det ble bestemt av hans kone, Harriet, at Brandon Sanderson (en gryende fantasyforfatter og fan av Robert Jordan) skulle skrive den. Han fant raskt ut at det var så mye som skulle fortelles at boken ble delt i tre. Den skulle hett "A Memory of Light" og det er den fjortende og dermed ugjenkallelige siste boken som har fått denne tittelen, men er ennå ikke utgitt selv om boken sies å være ferdig skrevet.

Sentralt i historien står Den Gjenfødte Dragen, en ung mann som heter Rand Al'Thor. Han er i besittelse av mektige krefter, som han må bruke i kampen mot Den Mørkeste, og han må seire ellers vil verden gå til grunne.

[Tirsdagspalte hos Beathe]

10 kommentarer:

  1. Ok? Får titte på serien, kanskje.
    Ha en flott dag :-)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du liker denne sjangeren anbefaler jeg bøkene :)
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. Det lyder spændende, og jeg har ikke før hørt om denne forfatter - har kun læst en enkelt fantasy-roman, men det er nok en genre, jeg bør kaste mig over. Tak for anbefalingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en spennende serie som jeg må se å få lest ferdig etterhvert, anbefales om du har lyst til å lese fantasy :)

      Slett
  3. Har aldri hørt om denne serien her, tror jeg,nå er ikke fantasy noe som ligger mitt hjerte nærmest selv om jeg har fått øynene litt opp for denne sjangeren også etterhvert. Tusen takk for info og jeg skal få sjekket denne ut litt. Ha en fin Tirsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den første boken ble utgitt i 1990, og om du klikker på linken jeg har helt øverst kommer du til den norske Tidshjulet-siden med mye informasjon. Skal du lese fantasy er denne serien verdt å prøve :)

      Slett
  4. It seems a very interesting story. To develop the imagination in a fun way.

    SvarSlett
  5. Ikke lest eller hørt om denne serien. Har ikke lest så mye fantasy enda.
    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig spennende serie og en jeg anbefaler om du tenker å lese fantasy :)

      Slett