torsdag 6. september 2012

Boktema [favorittforfatter j]

Robert Jordan
Første bok
Torsdag og tid for boktema og denne uken ønsker Anette å vite hvilke favorittforfattere en har på bokstaven  J, og det er jo enkelt - en forfatter jeg har skrevet om før:  Robert Jordan!

Jeg leste ferdig tiende bok i serien Tidshjulet (The Wheel of Time) januar 2008 og som jeg nevnte nå i juli er det vanskelig å si hvorfor jeg ennå ikke har fullført serien, for den er virkelig bra og jeg kunne godt tenke meg å lese videre om hva som skjer. En sterkt medvirkende årsak må nok sies å være at leselisten etterhvert ble for lang og dermed ble serien nedprioritert, så jeg må nok lese bok ti om igjen før jeg kan gå videre!

I alle fall: serien er skrevet av amerikanske James Oliver Rigney Jr. under pseudonymet Robert Jordan (1948-2007), og han regnes som den fremste blant fantasyforfattere som tok opp arven etter Tolkien.

Det er kommet ut 12 bøker, hvorav 11 av dem er oversatt til norsk. Da Jordan døde i 2007 var den siste boken uferdig og det ble bestemt av hans kone, Harriet, at Brandon Sanderson (en gryende fantasyforfatter og fan av Robert Jordan) skulle skrive den. Han fant raskt ut at det var så mye som skulle fortelles at boken ble delt i tre. Den skulle hett A Memory of Light og det er den fjortende og dermed ugjenkallelige siste boken som har fått denne tittelen, men er ennå ikke utgitt selv om boken sies å være ferdig skrevet.
Anettes Bokboble
Sentralt i historien står Den Gjenfødte Dragen, en ung mann som heter Rand Al'Thor. Han er i besittelse av mektige krefter, som han må bruke i kampen mot Den Mørkeste, og han må seire ellers vil verden gå til grunne.

Edit 9/9/12: Astrid Terese har et utfyllende innlegg om Robert Jordan, hvor hun har skrevet at A Mermory of Light er fullført av Brandon Sanderson. Da jeg spurte henne om dette, fikk jeg til svar at den ble utgitt i november 2011, men er ikke oversatt til norsk ennå :)

13 kommentarer:

  1. Høres veldig spennende ut så dette er en forfatter og bøker som jeg må notere meg. Ønsker deg en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne serien er veldig spennende og verdt å notere seg. Nå må jeg bare se å få kommet i gang igjen, men det er som om andre bøker presser seg frem i køen :)

      Slett
  2. Høres veldig spennende ut, jeg har ikke lest noe fra denne forfatteren tror jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien er spennende og jeg anbefaler å lese den :)

      Slett
  3. Flott innlegg! Ser at denne forfatteren er favoritt hos flere, så dette må sjekkes nærmere ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Anette! Ja, vel verdt å sjekkes :)

      Slett
  4. Har hørt om forfatteren men ikke lest noe av han:) Bøkene høres veldig spennende og gode ut, skal sjekkes ut en gang i fremtiden:) Ha en god helg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene er veldig spennende så de kan du trygt sjekke ut :)

      Slett
  5. Det var spændende at læse og dejligt at få en forfatter anbefalet. Ønsker dig en fin dag og en rigtig god weekend :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid fint å få tips til lesing :)
      Håper du har en herlig helg, Madame!

      Slett
  6. Svar
    1. SV: Den siste boken er den Robert Jordan ikke ble helt ferdig med. Brandon Sandersson har blitt valgt til å skrive den ferdig. den ble utgitt som tre bøker; Bok tolv, The Gathering Storm ble utgitt i oktober 2009 og det er uklart om eller når den vil bli oversatt til norsk. Bok 13 har tittelen Towers of Midnight og utgivelsesdatoen var november 2010. Bok 14 heter A Memory of Light og ble utgitt i november 2011.

      Slett
    2. Takk for denne informasjonen, Astrid Terese! Da må jeg redigere litt på innlegget :)

      Slett