søndag 21. oktober 2012

Jakob og Neikob ~ Kari Stai

Kari StaiBildeboken Jakob og Neikob av Kari Stai ble utgitt i 2008 av Det Norske Samlaget. Den er skrevet på nynorsk og handler om Jakob og Neikob som bor sammen i et hus på en bakketopp. De er gode venner selv om de er ganske forskjellige, den ene sier nemlig ja til alt og den andre sier nei til alt. Kan man bo sammen når en er så ulike? Og hvordan skal Jakob få Neikob med på biltur når han alltid sier nei? En dag tenker Jakob ut en plan som fører til at de drar avgårde, og på veien møter de flere utfordringer som gjør at Jakob blir glad for at Neikob er så flink til å si nei.

Boken har jeg lest i forbindelse med en oppgave som skal leveres inn på fredag, som den første etter studiestart. Det er en forprøve som må består for å bli meldt opp til eksamen, så jeg kjenner at jeg er spent! 

Kari Stai vant Kultur- og kirkedepartementets debutantpris for denne boken i 2009, og hun mottok også Inderøy Mållags målpris (2008). Hun er illustratør, grafisk designer og barnebokforfatter og har selv illustrert Jakob og Neikob med store og fremstående bilder i klare farger som fyller hele oppslagene. Geometriske former dominerer, og oppslagene har store fargeflater med lite tekst.

Tekst og bilde fungerer bra sammen i boken, de utfyller hverandre til en spennende helhet som gir flyt og harmoni til historien. Samspillet er lett å oppfatte og barn som blir lest for trenger ikke lure på hva som skjer når teksten blir lest. Stai har benyttet seg av den grunnleggende strukturen hjemme-ute-hjemme igjen ved at en konflikt mellom karakterene oppstår og fører til at de reiser ut i verden og når de er hjemme igjen karakteriseres det av en lykkelig slutt.

Fremside, tittel og bakside gir leseren et godt inntrykk av Jakob og Neikob som to motpoler. Ikke bare sier den ene ja og den andre nei, men også ansiktsuttrykk viser dette tydelig. Dette kommer også frem ved fargebruken; der den ene er rød, er den andre blå. Disse kontrastene er gjennomgående på alle oppslagene i boken, både i ord og bilde. Motsetningene er svært overdrevet, for hva er rett og hva er galt? Dette er noe av det jeg synes er kvalitativt bra med boken i forhold til masseproduserte bildebøker; leseren får møte en større verden og et språk som er annerledes enn hverdagsspråket. Jakob og Neikob har dessuten fått tilskudd fra Kulturdepartementet, noe som er positivt på den måten at boken på ingen måte er produsert utelukkende for profitt.

Det positive og det negative kan gi assosiasjoner til egne humørsvingninger ved at vi kan kjenne oss igjen i både det glade og det nedstemte. Vi kan ikke alltid være positive eller negative, det er snakk om en balansegang: å vite når det passer å si ja eller nei.  

Boken passer best for barn fra fire år og oppover, og egner seg godt som litterær samtale med barn. En herlig og humoristisk bok som gir mye å snakke om!

"Jakob seier JA til alt. Neikob seier NEI til alt. Slikt blir det trøbbel og krokodillemat av."

10 kommentarer:

  1. Heisann!
    Jeg har en kollega som har gått i samme klasse som Kari Stai - og vi har faktisk vært inne på tanken å få forfatteren/illustratøren til skolen vår for å inspirere elevene. Vi har ennå ikke gjort tanke til handling, men skoleåret er jo nettopp starta, og det kan være fint å ha en gulerot til våren ... I desember skal vi ha besøk av kunstneren Erik Formoe. Alltid spennende med folk utenfra, det gir inspirasjon til både elever og lærere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du kjenner en klassekamerat av Stai, det ville vært spennende for dere om hun kunne komme til skolen for å inspirere! Jeg likte boken hennes veldig godt, har ikke lest noen av de andre hun har skrevet, men tenker å gjøre det. Ja, det er interessant med folk utenifra, noen ganger kan en kanskje ha lett for å gå i samme spor uten slik inspirasjon?

      Slett
  2. Herlig smakebit! Tror vi er mange som kan kjenne oss igjen der....tror jeg har litt snev av Neikob innimellom, he he :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja jeg er også Neikob innimellom - men så er jeg plutselig Jakob, og det er noe av det som er så positivt med boken; den inspirerer til å fundere over nettopp dette :)

      Slett
  3. Mormor kaller: http://www.starbear.no/mormor/2012/10/22/award-det-fikk-jeg/

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå var jeg snar, eller hva! Ble jo veldig nysgjerrig på denne meldingen, og jeg smiler et bredt smil nå :)

      Takk for award - den skal jeg sende videre, men som du sier blir det vanskelig å velge ut fem...

      Slett
  4. Flott omtale. Jeg tenkte ikke over at guttene var helt motsatt for hverandre i også farger og utseende før jeg kom dit i teksten og se der ja, jeg ser det på omslaget. Så stilig laget!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Heidi! Ja, den er egentlig genialt laget denne boken og jeg har lest den flere ganger i barnehagen hvor mange av ungene er veldig begeistret for den :)

      Slett
    2. Det kan jeg forstå! Jeg husker selv jeg likte å bli lest for, det var stas ja!!

      Slett
    3. Ja, min mor leste alltid for min bror og meg da vi var barn, det var dagens høydepunkt - og noe jeg har gjort sammen med mine egne barn. Kosestunder :)

      Slett