tirsdag 6. november 2012

Bøker som julegave

1. Hvilken bok - eller bøker - ønsker du deg til jul?
2. Hvilken bok - eller bøker - ønsker du deg ikke til jul?
3. Hvilken bok - eller bøker - vil det glede deg å gi bort i julepresang?
4. Hvilken bok tror du vil bli "gjengangeren" under norske juletrær i år?

Listen kom jeg over hos Dipsolitteraten og for mitt vedkommende kan den utvilsomt utvides omtrent i det uendelige med bøker jeg ønsker meg, så dette er en (motvillig) begrensning :)

Hvordan ser din liste ut?

26 kommentarer:

  1. Jeg må si meg helt enig i punkt nr 2 på listen din...jeg ønsker meg heller ikke "Fifty shades of grey"! Jeg holder på å lese serien av Moberg om "Utvandrerne" og "Innvandrerne" osv, er jo 7 bind av den serien. Fin og lærerik. Takk for kjempekoselig hilsen hos meg tidligere i dag, det satt jeg stor pris på =) God natt og sov godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien av Moberg skryter min mor stadig av, men jeg har ikke lest dem ennå - det burde jeg sannelig gjøre noe med!
      Takk, jeg sov godt og er om ikke altfor lenge klar for en ny natt hvor jeg har pålagt meg selv minst syv timer :)

      Slett
  2. Det er vel dårlig gjort å gi bort Fifty shades..til en som ikke har sagt at hen ønsker seg den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, det er jeg helt enig i! Men jeg tenkte at den ville bli en gjenganger fordi den er så populær - utover det har jeg ingen planer om å kjøpe den til andre :)

      Slett
  3. Helt enig i punkt 2 gidder ikke lese om andres erotiske forhold i detalj. Litt kan vel overlates til fantasien. Ha en fin onsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne serien har jeg ikke lyst til å ønske meg til jul i alle fall - det kan tenkes at jeg kommer til å lese dem en gang, sånn for å finne ut hva alt oppstyret er om :)

      Slett
  4. He-he; morsomt innlegg! Jeg er også enig med deg i punkt to- dermed håper jeg du tar feil i punkt fire; da vil jeg heller slå et slag for den årlige gjengangeren HVEM-HVA-HVOR!

    SvarSlett
    Svar
    1. :)
      Håper jeg tar feil...hehe, men siden den er så populær tenkte jeg den ville ligge under mangt et tre i år. Det kan jo også tenkes at nettopp på grunn av sin popularitet har de fleste allerede skaffet seg bøkene.
      Hvem-Hva-Hvor er jo en fin julepresang. Min mann samlet på disse, men så sluttet han å ønske seg dem uten at jeg helt vet hvorfor :)

      Slett
  5. Artig innlegg og som den listeguri jeg er så måtte jeg slenge meg med, på noen av punktene valgte jeg det samme som deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du ble inspirert - jeg skal skynde meg å titte innom for å se listen din :)

      Slett
  6. Jeg måtte også slenge meg på denne utfordringen http://www.askeladden-askeladden.blogspot.no/2012/11/bker-som-julegave.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Fin ønskeliste du hadde, mange bøker der jeg kunne ha tenkt meg selv - men måtte begrense meg for at listen ikke skulle bli altfor lang :)

      Slett
  7. Jeg ønsker meg heller ikke Fifty Shades of Grey! Men ville blitt veldig glad om julenissen leverte Øystein Eides nye bok "Gran Canarias Beste". Bare nissen fanger opp hvor jeg er julaften... Er nemlig på Gran Canaria. Hele 5 uker denne gang! Jeg har forresten lest utrolig mye bøker de siste 5 måneder, men er ikke flink til å blogge om bøker.

    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den boken om Gran Canaria kunne jeg også godt tenke meg! Høres herlig ut å feire julen på den øyen, og fem uker i strekk...jeg er misunnelig :)

      Slett
  8. Herlige lister! Jeg har bursdag om to uker, så min liste gjelder for både jul og bursdag :) Jeg ønsker meg de siste bøkene til Jan Guillou, Ken Follet og "Smaragdgrønn" av Kerstin Gier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig glad i slike lister :)
      Det er ikke lenge til min bursdag heller, så det var lurt å kombinere listene. "Kjempenes fall" av Follett er på leselisten min - tror det skal være en skikkelig bra bok.

      Slett
  9. Er i allefall enig i kva bøker eg IKKJE ynskjer meg!

    klem på ein heilt vanleg onsdag :-)

    SvarSlett
  10. Stilig liste:) Tror jeg nesten må låne den en gang.)
    SV;Netopp:) Bøker kan gå fort unna pga bussreise:) Nå har jeg fått digispiller så nå kan jeg høre på lydbøker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det :)
      Lydbøker er jo veldig praktisk - spesielt når en kjører bil selv (skjønt; jeg har ennå ikke forsøkt).

      Slett
  11. Jeg skal sette meg og herme etter deg med å skrive listen jeg også. Jeg liker listen din over bøker du ønsker deg spesielt godt. Der så jeg noen kjente titler :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lister er morsomme, så heng deg på - spent på hva som havner på listen din :)

      Slett
  12. Svar
    1. Så gøy! Det må jeg sjekke ut med én gang :)

      Slett
  13. Slår følge ang. Knausgård. Han har eit strålande litterært språk, men eg var forsynt med historia etter bind I. Det vert spennande å sjå kva litterærhistorisk verdi denne romanserien har om nokre tiår...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skulle nok ha lest noe av Knausgård med tanke på hans gode litterære kvaliteter - men akkurat den selvbiografiske serien tror jeg at jeg styrer unna ja.

      Slett