søndag 24. februar 2013

Smakebit på søndag [jane eyre]


Bildet er tatt fra Lille Lungegårdsvannet i Bergen. 
Husbonden og jeg var i går ettermiddag på vei til å se Anna Karenina på kino. 
En fantastisk filmopplevelse!

Sist jeg skrev om Jane Eyre var det fra kapittel 16, nå skal jeg begynne på 25. Overraskende at smålesing innimellom alt annet kan føre til fremdrift i en roman slik! Og det uten at jeg mister tråden. Denne månedens lesesirkelbok bød på vansker, det var rett og slett mye mer fristende å lese Jane Eyre i ledige stunder. Det vil si, jeg brukte morgenene før skole eller jobb til å lese Storm i juni. Andre stunder ble viet Jane Eyre. Uansett - jeg skulle startet ha på den neste boken i lesesirkelen, men den er ikke kommet ennå. Til postkassen altså :)

Men å! For en roman! Smakebiten er tatt ut fra en sammenheng hvor Jane svarer fornuftig, men samtidig emosjonelt på Mr Rochesters frieri. Det er med sine betraktninger om Miss Blanche Ingram som hans kone hun svarer, og med sine følelser som hun nekter å slippe fri.

"Do you think, because I am poor, obscure, plain, and little, I am soulless and heartless? You think wrong!"
s. 361

Etter en del snakk sier Jane at hans brud (Miss Ingram) står mellom dem, og han sier:

"My bride is here," he said, again drawing me to him, "because my equal is here, and my likeness. Jane, will you marry me?"
s. 363

Smakebit

Himmelsk




Jane Eyre av Charlotte Brontë
CWR Publishing Limited (Collector's Library), 2003
650 sider
Kjøpt

44 kommentarer:

  1. Nydelig bilde:-) Jane Eyre har jeg ikke lest ennå men kunne absolutt tenkt meg det! Filmen skal også sees og det gleder jeg meg til selv om jeg ikke har fått lest boken ennå. Ha en strålende dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Beathe! Jeg har sett en av filmatiseringene, en ganske ny, som jeg likte godt. Det var forresten da jeg bestemte meg for å lese boken. Håper du har en herlig søndag i det fine været :)

      Slett
  2. Vilken härlig bild! Jane Eyre läste jag när jag gick någon kurs och jag är ganska glad att ha den läst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. En nydelig solnedgang var det :)
      Ja, denne boken er jeg glad jeg endelig startet på.

      Slett
  3. Fine byen vår :) Jane Eyre er en klassiker jeg ikke har prøvd meg på. Kanskje denne? Ha en strålende søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og i går ettermiddag viste den seg fra en ekstra fin side :)
      Jeg liker Jane Eyre godt og kan absolutt anbefale å lese den. Håper du har en fin søndag også!

      Slett
  4. Flott og stemningsfullt bilde!
    Filmen "Anna Karenina" vil jeg gjerne se også! ;)
    Når det gjelder "Jane Eyre" er det en av de beste bøker jeg har lest. En riktig klassiker! Kos deg med den! :)
    Fortsatt god søndag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Den nye filmatiseringen av Anna Karenina kan jeg varmt anbefale, en utrolig bra filmopplevelse :)
      I dag koser jeg meg videre med Jane Eyre, håper du også har en fin søndag.

      Slett
  5. For et himmelsk skuespill himmelen din byr på.
    Den nye versjonen av Anna Karenina? Jeg tror kanskje jeg skal la være. Blir så ofte skuffet over filmer jeg har lest før.
    Kos deg med Jane Eyre.
    Og replikken du siterte kan nok sies i dag også.
    Klem på en søndag :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Men denne filmatiseringen av Anna Karenina var fantastisk! Jeg tror ikke du kommer til å angre om du ser den :)
      Jane Eyre skal jeg kose meg videre med, og der er mange flere replikker som passer i nåtidens samfunn. Kanskje jeg poster noen flere etterhvert.
      Søndagsklem tilbake!

      Slett
  6. Tak for din hilsen og god søndag - Hvor er det et superflot billede. Pragtfulde farver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen årsak, god søndag til deg også - og takk for fine ord om bildet :)

      Slett
  7. Vacker bild! Jane Eyre skulle jag väldigt gärna vilja läsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Lena!
      Jane Eyre anbefales :)

      Slett
  8. så flott bilde, landets fineste by jo :)
    takk for fin smakebit. aldri lest jane eyre, men sitt 2006 filmen og syntes den var helt fantastisk, så boken står på leselisten min :)
    ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det :)
      Jeg har sett en film fra 2011, likte den godt - og det var den som fikk meg til å lese boken.

      God søndagskveld til deg!

      Slett
  9. Wow, det er en helt vidunderlig himmel!

    SvarSlett
  10. Flott himmelbilde .... og takk for smakebiten! Ha en fortsatt fin søndag!

    Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Irene - gledelig at du likte smakebitene.
      Ønsker deg en fin søndagskveld :)

      Slett
  11. Vilken fin bild! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. Beautiful composition of light, shadows and colors, excellent sky.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for stopping by and leaving such a nice comment :)

      Slett
  13. Nydelige smakebiter!! Og bildet var vidunderlig vakkert :)

    SvarSlett
  14. stunning light! I love the silhouette of the city against that gorgeous sky.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for your kind comment to the picture :)

      Slett
  15. Vilken vacker bild! Men Bergen är vackert. Min pappa bodde där i 20 år så jag har tillbringat rätt mycket tid i den stan :-)
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, byen er vakker - og særlig denne ettermiddagen var spesielt fin! Artig at du har tilbrakt så mye tid her, en by vel verdt å få med seg mer av enn kun noen få dager :)

      Slett
  16. Herlig bilde. Forbi det vatnet har jeg gått flere ganger.. Studerte i Bergen for ca et år siden, hadde fire helgesamlinger der.
    Jane Eyre- har jeg ikke lest, men blir vel fristet til det også.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at du studerte her og spaserte rundt i disse gatene :)
      Håper du ble fristet, boken er rett og slett fantastisk!

      Slett
  17. Å sukk! Det er så dramatisk, så romantisk, så mye følelser! Ikke langt fra at hjertet mitt brister. Jane, Jane, Jane; for en romankarakter! Kos deg videre med lesningen, du har mye spennende og dramatisk foran deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, ja! Jeg stod og leste da jeg stekte pannekaker til mine små tidligere i dag. Noen ble svidd....
      Huffameg, tenke seg til for en dramatisk historie - og så beskrevet på en slik vidunderlig måte!

      Slett
    2. Uff da, hehe! Pannekake-historien må du ta med i omtalen, hehe!

      Slett
    3. Ooo, det tenkte jeg ikke på - men du har rett! Det må få de mest antijaneeyrerne til å lese den ;)

      Slett
  18. Nydelig bilde og nydelig vær for tiden. Kan tenke meg at den filmen er en opplevelse. Ha en flott mandag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Eli! Herlig vær, ja, og den filmen kan jeg anbefale å se - en fantastisk opplevelse :)

      Slett
  19. Vakkert bilde, så fint med bygningene som siluetter! :)
    Takk for at du har vært innom bloggen min! :)
    Ha en fin dag, klem fra Linda! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Linda! Bildet du hadde med til Himmelsk var magisk fint, det likte jeg godt :)

      Slett
  20. Heisann!

    Både den og Victoria blir nok sett med det første!
    Angående Arven, så er jeg litt ambivalent med tanke om om jeg er fortrolig med den eller ikke. Det er noen uløste "oppgaver" i boka som jeg sliter med, men nettopp det at jeg går rundt og funderer på hvorfor boka er som den er, viser jo at den har engasjert meg så til de grader at den MÅ ha noe ved seg. Interessen min er vakt!
    Vil du at jeg skal si hva jeg tenker på- eller vil du lese den sjøl først?
    Jeg synes også forfatteren Kathrine Webb skriver litt ujevnt. Visse partier er fenomenalt skrevet, andre middelmådig.
    I og med at søsteren min og jeg måtte finne ut av hva som skulle skje med barndomshjemmet vårt etter at faren vår døde for ett og et halvt år sida, gjorde at jeg umiddelbart fikk et eieforhold til tematikken.
    Hører fra deg igjen, ha flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hørt at historien i Arven er langdryg, men som helhet en god bok. At boken engasjerer synes jeg viser at den har noe ved seg, selv om den kanskje ikke er den beste du har lest. Joda, skriv det du tenker om boken - det ødelegger ikke min leseopplevelse :)

      God lørdag til deg!

      Slett