tirsdag 11. juni 2013

Bøkene på vent

For tre uker siden postet Beathe sitt femtiende innlegg av Boken på vent, og hun hadde laget en liste over alle bøkene samt hvilke som faktisk er lest. Her er min liste:

  1. The Other Boleyn Girl av Philippa Gregory
  2. Millennium av Felipe Fernández-Armesto
  3. Frisk med lavkarbo av Dr. Sofie Hexeberg
  4. Et skilt ved korsveien av Ian Pears
  5. Jane Eyre av Charlotte Brontë
  6. Tidshjulet (The Wheel of Time) av Robert Jordan
  7. Ringenes Herre av J.R.R. Tolkien
  8. Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm
  9. Tilbake til Riverton av Kate Morton
  10. The Forsyte Saga av John Galsworthy (halve)
  11. The Mysteries of Udolpho av Ann Radcliffe
  12. Den afrikanske farm av Karen Blixen
  13. Forbrytelser av Ferdinand von Schirac
  14. Margarets frihet av Jessica McCann
  15. Sigrid-trilogien (Sølvhammeren, Jærtegn og Helgekongen) av Vera Henriksen
  16. The Sandman av Neil Gaiman
  17. En dåre fri av Beate Grimsrud
  18. Skam av Salman Rushdie
  19. The Girl on the Fridge av Etgar Keret
  20. Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda
  21. Til fyret av Virginia Woolf
  22. The Black Swan av Mercedes Lackey
  23. Catching Fire av Suzanne Collins
  24. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  25. The Handmaid's Tale av Margareth Atwood
  26. Om kjærlighet og skygge av Isabel Allende
















Jeg har også tatt med de bøkene på vent som jeg førte opp etter det femtiende innlegget, og En halv gul sol startet jeg på i går så det er et skritt i riktig retning av å få lest flere av de som er på listen. Bildet over er fra fjorårets ferie til varmere strøk hvor vi også skal i sommer, det betyr mye lesing på stranden :)

En bok jeg har hatt i bokhyllen lenge er Elven av Ketil Bjørnstad. Det har vært meningen å lese den, men alltid har det kommet andre bøker frem og forlangt å bli lest. Nå har jeg lagt den lengre fremme slik at den lettere skal huskes, men muligens skal jeg lese Til musikken først.

Fra baksiden:

Aksel Vinding sliter med å akseptere tapet av sin første, store kjærlighet, Anja Skoog. Etter hennes død mister han fotfestet i tilværelsen. Han er også usikker på om den pianistkarrieren han har satset alt på, er et riktig valg. I denne situasjonen innleder han et forhold til Anja Skoogs mor Marianne, uten å vite om det egentlig er den døde datteren han ikke klarer å løsrive seg fra.
Elven er en frittstående fortsettelse av Til musikken (2004), som har kommet ut i mange land og har fått flott mottakelse. Elven er en kjærlighetsroman om en ung gutts bindinger til - og fascinasjon av - en kvinne som er mye eldre enn ham. Samtidig er det en roman om valg og moralske dilemmaer, om musikkens plass i våre liv, om falske autoriteter og om kampen for å bli synlig - i eget liv og i andres.



  Boken på vent

22 kommentarer:

  1. Heisann!

    Ketil vil jeg lese mer av. Husker med fornøyelse Villa Europa og boken om Oda Krohg!
    Armen begynner å kunne brukes igjen. Sitter nå og skriver med begge. Det går framover ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vil jeg også! Har lest Oda, og likte den godt. Så bra at armen er bedre og at du kan skrive med begge nå :)

      Slett
  2. Jeg har lest 4 bøker av denne forfatteren og gitt dem alle en 5`er. Synes å huske at der er en viss rekkefølge..

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut, Tine! Jeg leste at det er en fortsettelse, men en uavhengig en. Likevel vil jeg gjerne starte med den første så takk for innspill :)

      Slett
  3. Det var slett ikke verst å ha lest 7 av bøkene og begynt på en, syntes du er flink jeg. Bjørnstad har jeg ikke lest noe av så kanskje jeg må sjekke de bøkene ut litt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble overrasket selv, så en slik oversikt føltes bra. Den skal suppleres etterhvert, kanskje når innlegg nummer 100 er nådd :)

      Slett
  4. Er imponert hvor mange bøker på vent du har lest, gleder meg til å sjekke min status etterhvert. Jane Eyre tror jeg har hatt på listen også, men dog ikke lest. Bjørnstad, ny forfatter for meg....dette var jo litt spennende, må noteres:) Takk for tips og kos deg med bøkene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke verst hva :)
      Jeg ble overrasket over antallet ettersom jeg ikke trodde det faktisk var såpass mange, og nå har jeg en fin liste over prioriterte bøker :)

      Slett
  5. Wow, så flott liste! Nå fikk jeg også lyst til å lage til en selv ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Gleder meg til å se den :)

      Slett
  6. En slik liste kan jeg kanskje lage en dag..
    Uansett : Til musikken og Elven er nydelige bøker.:) :)
    Også boka om Oda er flott, synes jeg.: En av mine tidenes favoritter... (Kristianabohemen du vet)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det, for meg ble dette en oversikt over prioriterte bøker å lese :)

      Oda har jeg lest, den likte jeg godt og jeg ser frem til denne boken av Bjørnstad. Tror jeg skal lese "Til musikken" først :)

      Slett
  7. Fin liste:) Jeg elsker tilbake til riverton en av mine favoritt bøker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Elin! Ah, Morton er bare helt fantastisk :)

      Slett
  8. Med andre ord: Du har mange fine lesestunder å gleda deg til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser frem til det - faktisk har jeg allerede begynt og det er bra lesing :)

      Slett
  9. Du har fått lest en del del av de på listen! Og Til fyret leser du jo nå om jeg husker rett.

    God lesning! Fint bilde!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, ja jeg er veldig fornøyd med lesingen - hadde ikke trodd at listen ble såpass utfylt. Nå kan jeg bruke denne som min prioriterte leseliste :)

      Slett
  10. Jeg har aldri turt å skrive en Bøker på vent liste... Det er altfor mange av dem der... :o) Har imidlertid lest - og bruker flittig: Frisk med lavkarbo! DER er det mange gode oppskrifter!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Altfor mange! Og altfor liten tid til å lese dem alle! Men nå som jeg har notert meg disse har jeg funnet meg en prioritert leseliste som er nyttig for ikke å glemme bort de bøkene jeg faktisk ønsker å lese før andre bøker.

      Lavkarbo-boken har husbonden lest og skrytt av, så den må jeg få med meg :)

      Slett
  11. Jeg ville have skrevet en kommentar forleden: Jeg har også en lang liste, men kun som ønske, ikke noget, jeg går fast frem efter. Jeg anser det for vigtigere at være åben for nye strømninger, ting, man ikke kender i forvejen. Derfor er det interessant at følge med her. Iøvrigt har Pernille Isholt, nilleslitteratur.blogspot, ofte rigtig spændende beskrivelser af hvad Pernille (Nille) har læst; hun læser meget og meget hurtigt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne listen fungerer som en påminnelse for meg selv av hvilke bøker jeg kommer over og har lyst til å lese. Dermed greit å få dem over på en slik liste. Av erfaring vet jeg at skal-lese-lister ikke på noen som helst måte blir fulgt slavisk (av meg altså), det er alltid andre bøker som trenger seg frem og forlanger å bli lest. Jeg synes det er fint at du følger med her og kan få inspirasjon til bøker å lese! Nå skal jeg sjekke ut Nille, takk for tips :)

      Slett