søndag 26. januar 2014

En smakebit på søndag (det røde huset)

Egentlig var det ikke meningen å lese denne boken nå. Riktignok har den vært på leselisten lenge, men planen var altså andre bøker. Det hadde seg sånn at boken lå på nattbordet mitt etter at jeg tok den frem i desember og en dag våknet jeg tidlig uten å ha lyst til å stå opp så jeg fisket den frem og begynte å lese. Og fortsatte å lese. Det er noe med skrivemåten og fortellerstilen hvor perspektivet hele tiden skifter på en stream-of-consciousness måte.     

Fra baksideteksten:
Etter at Richard, en velstående lege, har mistet kontakten med søsteren Angela, inviterer han henne og familien på ferie, en hel uke i et vakkert, gammelt hus på den engelske landsbygda. Med seg har Richard sin nye kone og hennes datter fra et tidligere ekteskap, mens Angela ankommer i følge med sin umodne ektemann og tre barn hun til tider lurer på om hun i det hele tatt kjenner.

Mark Haddon forteller historien om denne uken på landet, slik den oppleves for hver av dem som er med. Slik blir Det røde huset til et kontrapunktisk mesterverk, der gamle feider, hemmelige drømmer og nye håp veves sammen til én storslått litterær symfoni, et dypt tenkt og sterkt følt portrett av familieliv i en moderne verden. Én etter én tar karakterene bolig i leserens bevissthet, og de blir værende lenge etter at siste side er lest ferdig.


Du hater Richard fordi han svinser rundt i den luftige georgianske leiligheten sin i Moray Place milevis unna, mens du sitter på den oppskrapte olivenfargede stolen og hører på brølene til mamma som er fanget i et sykt sinn.
[...]
Til tross for dette liker du innerst inne å være det snille barnet, den som bryr seg. Innerst inne venter du forsatt på en endelig dom hvor du omsider skal stå hevet over denne broren som ustanselig lykkes, selv om den eneste personen som kunne avgi en slik dom driver inn og ut av den siste søvnen, duggen legger seg på maska og forsvinner, en lav visling fra tanken under senga. Og så er hun borte.
s. 20


Smakebit

26 kommentarer:

  1. Takk for smakebit, og ha en fin søndag.:)Du er vel ferdig med Kain?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Kain er jeg ferdig med, ja - skrev et innlegg om boken hin dagen :)

      Slett
  2. Bloggen din får meg nesten til å ville begynne og lese igjen, men jeg har ikke tiiiiid, og jeg vet ikke hvor jeg skal plassere alle tankene og følelsene det vil medføre. Men jeg nærmer meg....kanskje.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at bloggen gir deg lyst til å begynne å lese igjen! Det med tid er også noe jeg blir innhentet av. Noen ganger har jeg lange lister med bøker jeg har lyst til å lese, men så er det rett og slett ikke tid til å gjennomføre slike planer så jeg forsøker å legge listen lavt. Når jeg leser romaner tenker jeg jo at den lesingen går på bekostning av pensumlesing, men på den andre side er det godt å koble av med noe annet. Supert at du nærmer deg i alle fall! Jeg har også en bok eller to du har anbefalt som jeg skal lese - får se om det blir tid :)

      Slett
  3. Intressant, tycker jag. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du synes det, kanskje du leser boken en gang :)

      Slett
  4. Denne står ulest i hylla mi og er en av de bøkene jeg virkelig må finne tid til å lese :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har stått ganske lenge ulest hos meg også frem til nå - men det er jo noe med den tiden :)

      Slett
  5. Igjen en forfatter jeg har lest et par bøker av, men ikke denne her.
    Husker han som en med en egen vri og litt spesielle tema, noe jeg liker. Den ene boka jeg har lest heter "Den merkelige hendelsen med hunden den natten". En tittel som gjorde meg nysgjerrig, må jeg si.

    Fortsatt god lesesøndag -

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende at du har lest Haddon, for meg var dette et helt nytt møte - som jeg liker foreløbig. Skjønt, jeg er ikke helt sikker. Boken du nevner har en interessant tittel ja! Det har dessverre ikke blitt romanlesing i dag, kun pensum :)

      Slett
  6. Sånne bøker kan jeg like, sånne som ikke lar deg stå opp av sengen. Takk for fristende smakebit, denne skal jeg se nærmere på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når bøker har slik virkning :)

      Slett
  7. Denne ja, den har jeg jo liggende her. Tusen takk for påminnelsen! Ønsker deg en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du ble minnet på denne boken, håper du leser den snart - alltid gøy å se hva andre mener om bøker jeg leser eller har lest :)

      Slett
  8. Tack för smakbiten. Mark Haddon har jag en bok av som ska läsas snart, men en annan.

    SvarSlett
  9. Jeg begynte på denne boken før jul men fikk ikke helt grep om den da. Jeg skal forsøke meg på nytt, det er bare det at (mange) andre bøker har rykket frem i lesekøen... Jeg har både lest "Den merkelige hendelsen..." og "Noe til besvær" av Haddon. Sistnevnte koste jeg meg veldig med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kjenner meg igjen i det med andre bøker som presser seg frem i lesekøen. Det er årsaken til at jeg har hatt denne boken på listen såpass lenge. Jeg noterer meg titlene du nevner :)

      Slett
  10. Søtt bokomslag:) God lesing:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ganske søtt egentlig - men med ganske mye ubehageligheter mellom sidene.

      Slett
  11. Det låter absolut som en bok jag skulle vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du ble fristet til å lese den :)

      Slett
  12. Hade lite svårt för hans The Curious Incident with the Dog at Night-time (eller hur titeln nu löd) så den här blir det nog inte, men tack för smakbiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er mitt første møte med forfatteren, og førsteinntrykket er godt - skjønt, jeg er likevel usikker på hvorvidt jeg kommer til å like boken i sin helhet :)

      Slett