tirsdag 10. juni 2014

Boken på vent [stillitsen]

Boken jeg har på vent i dag ble hentet sammen med annen post for en times tid siden: Stillitsen av Donna Tartt. Jeg likte godt Den hemmelige historien og hadde lyst til å lese Den lille vennen som er hennes andre bok, men da Bokklubben hadde Stillitsen som hovedbok lot jeg være å avbestille den slik jeg som oftest gjør for denne ville jeg ha med meg! Boken har fått noe blandet kritikk, og den første anmeldelsen jeg leste var hos Har du lest? som til tross for noen innvendinger ble begeistret for boken. Nå står den pent i hyllen min, kanskje jeg leser Den lille vennen først, kanskje ikke :)

Donna Tartt


Beathe feirer innlegg nr. 100 for Boken på vent, denne supre spalten som gir tips til bøker å lese samt en dytt bak for faktisk å få lest dem. Sommeren 2013 hadde jeg en oppsummering av bøkene jeg har på vent, nå er det på tide med en ny. Den gangen hadde jeg 26 bøker på listen og de med mørk utheving hadde jeg lest. De med lilla utheving har jeg lest etter det. Altså 16 av 36 bøker til sammen, det er ikke så verst synes jeg, men når jeg ser gjennom listen er det flere bøker jeg gjerne skulle ha lest som ble tidlig skrevet opp. Enig med Beathe at her trengs det skjerpings! 

  1. The Other Boleyn Girl av Philippa Gregory
  2. Millennium av Felipe Fernández-Armesto
  3. Frisk med lavkarbo av Dr. Sofie Hexeberg
  4. Et skilt ved korsveien av Ian Pears
  5. Jane Eyre av Charlotte Brontë
  6. Tidshjulet (The Wheel of Time) av Robert Jordan
  7. Ringenes Herre av J.R.R. Tolkien
  8. Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm
  9. Tilbake til Riverton av Kate Morton
  10. The Forsyte Saga av John Galsworthy (halve)
  11. The Mysteries of Udolpho av Ann Radcliffe
  12. Den afrikanske farm av Karen Blixen
  13. Forbrytelser av Ferdinand von Schirac
  14. Margarets frihet av Jessica McCann
  15. Sigrid-trilogien (Sølvhammeren, Jærtegn og Helgekongen) av Vera Henriksen
  16. The Sandman av Neil Gaiman
  17. En dåre fri av Beate Grimsrud
  18. Skam av Salman Rushdie
  19. The Girl on the Fridge av Etgar Keret
  20. Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda
  21. Til fyret av Virginia Woolf
  22. The Black Swan av Mercedes Lackey
  23. Catching Fire av Suzanne Collins
  24. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  25. The Handmaid's Tale av Margareth Atwood
  26. Om kjærlighet og skygge av Isabel Allende
  27. Elven av Ketil Bjørnstad
  28. Grail of the Summer Stars av Freda Warrington
  29. Jeg tør ikke fly av Erica Jong
  30. Dagbok fra i morgen av Cecelia Ahern
  31. Lys mellom to hav av M.L. Stedman
  32. Det golde landet av T. S. Eliot
  33. Odinsbarn av Siri Pettersen
  34. The Raft av S.A. Bodeen
  35. Lykka er ein sjeldan fugl av Anna Gavalda
  36. Kom hjem av Julie Kibler

Boken på vent

10 kommentarer:

  1. 8 av dine hadde jeg lest :-) Donna Tartt står absolutt på min leseliste. Jeg tenker jeg skal begynne med Den hemmelige historien.
    Jeg fant ut at jeg måtte bytte ut bøkene jeg valgte til Boken på vent. I begynnelsen tok jeg bare en bok som stod i bokhyllen og som jeg skulle lese "en gang". Nå velger jeg blant dem jeg skal lese som "neste bok" eller boken etter det. Da blir hvertfall bøkene lest :-) Ønsker deg en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den hemmelige historien er svært bra, synes jeg i alle fall, så den kan du trygt starte med. Jeg må si jeg er spent på de andre bøkene hennes, mener å huske at det gikk ti år fra første til andre bok.

      En god idé ha ta med bøker du vet kommer til å bli lest slik at de ikke bare settes tilbake i bokhyllen hvor de lett glemmes! God tirsdag videre til deg :)

      Slett
  2. Har lest 6 av bøkene du har på listen:-) Donna Tartt boken må jeg få kjøpt meg også, den er jeg veldig nysgjerrig på. 16 av 36 er slett ikke ille, Birthe. Ser du har et par bøker på listen som jeg har lyst å lese og et par av dem ligger på vent. Ønsker deg en fin ettermiddag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Donna Tartt anbefales! Nå har jeg kun lest en bok av henne, men den var såpass bra at jeg gleder meg til de to andre. Ja, det er bra med 16 av 36 og jeg synes Boken på vent-innleggene hjelper med å få lest det som står i bokhyllen samt andre bøker jeg kan tenke meg. Noen ganger er det lett å glemme dem bort og da er det greit med en oversikt. En fin tirsdagsettermiddag/kveld til deg :)

      Slett
  3. Jeg har også lest 8 av dine bøker. Ang Stillitsen så det en bøk jeg ønsker å lese etterhvert.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ettersom jeg likte Den hemmelige historien er jeg spent på denne siden den har fått såpass blandede anmeldelser, men så vidt jeg husker fikk den første boken også det. Håper du leser den også en dag :)

      Slett
  4. Har lest to eller 3 av disse og har noen stående på vent i bokhylla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ventelisten i bokhyllen blir bare lengre og lengre, men da er det greit med denne listen og forhåpentligvis blir flere lest :)

      Slett
  5. Stillitsen af Donna Tartt har fået meget fine anmeldelser i de danske aviser, og den kunne jeg vældig godt tænke mig at læse.
    16 bøger ud af 36 er rigtig flot!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gleder meg at boken har fått gode anmeldelser i Danmark, jeg har ikke sett nøye etter i norske aviser, men hos bokbloggere er det noe blandet. Det blir i alle fall spennende å se hva jeg selv kommer til å synes. Takk for kommentar, Madame :)

      Slett