søndag 12. oktober 2014

En smakebit på søndag: Alberte og friheten

Denne måneden starter Hedda og jeg (endelig) på andre bok i Alberte-trilogien, Alberte og friheten av Cora Sandel. Første boken ble lest i 1001-lesesirkelen, og ga mersmak til lesing av de to oppfølgerne. I Alberte og friheten fra 1931 bygger Sandel på en tidsperiode og et miljø hun kjente selv: kunstnermiljøet i Paris i tiden like før første verdenskrig. Alberte lever i det internasjonale malermiljøet, men maler ikke selv. Hun skriver heller ikke, men samler notater og papirlapper i en koffert. Venninnen, Liesel er hele tiden tilstede i romanen som en søster, kunstnervenn, og et sted mellom Liesels og Albertes fiktive livserfaringer ligger antakelig forfatterens egne. Mot slutten av romanen blir Alberte gravid, mens Liesel har gjennomgått en dramatisk abort (fra Norsk biografisk leksikon).

For å friske opp kommer en smakebit fra første boken Alberte og Jakob slik den sluttet:

Gatebelysningen er forlængst slukket. Kirkeuret lyser alene, som en måne i mørket. Alberte står endda med næsen mot ruten. Nu samler hun de våte skjørtene om sig, skaker til av frost og går ind på sit værelse.
Snart er det atter en dag -
S. 207



Smakebit

25 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  2. Alberte og bøkene om henne er strek og bra lesing. Kos deg med bøkene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, og jeg ser frem til å starte på denne andre boken :)

      Slett
  3. Så fin en smakebit. Jeg ga kanskje for lett opp Alberte..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anita! Ja, du skulle kanskje gi henne en ny sjanse :)

      Slett
  4. Spennende miljø synes jeg. Men jeg liker ikke helt at smakebiten er fra slutten av forrige bok da jeg ikke har lest den :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig spennende! Huff, håper jeg ikke spoilet noe nå - tenkte ikke over det slik :)

      Slett
  5. Svar
    1. Takk! Jeg gleder meg til å starte på denne :)

      Slett
  6. Åh, nå fikk jeg lyst til å lese disse bøkene på nytt igjen. Husker at det var som en rus, jeg leste alle tre på rappen første gangen.
    God oktoberlesning til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig at du fikk lyst til å lese dem på nytt! Jeg har virkelig sett frem til å fortsette på andre boken, men studiene har ikke gitt mye spillerom i så måte. Det er også årsaken til at jeg har vært ganske fraværende i blogg-sfæren den siste tiden :)

      Slett
  7. En klassiker jag inte läst, de är en del...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange klassikere er ute som jeg kunne tenke meg å lese :)

      Slett
  8. Hei litt off topic. Jeg har bestemt meg bare for å lese den ene junngelboken istedet for begge selv om jeg har to bind i en. Utsetter oppfølgeren en annen gang og har valgt å bare konsentrere meg om den første boka i serien som vi i utgangspunktet ble enig om. Jeg visste ikke at det var to bind i en da jeg bestilte boka og jeg tenkte at jeg skulle lese begge, men har ombestemt meg og velger å lese bare den første foreløpig. Siden det er det vi opprinnelig samleser. Ville bare informere deg om det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. *Jungelboken, skriver litt fort av og til hehe:)

      Slett
    2. Det er helt i orden, Ina! Jeg innrømmer at denne boken ikke var helt i min smak, vet ikke hva det er, men det frister ikke å lese videre. Det går helt fint å la være, men samtidig skal jeg fortsette fordi jeg vil vite hvordan den er i forhold til de søte Disney-fortellingene. Skal vi sette en dato, til neste helg kanskje?

      Slett
    3. Tror vi har litt av det samme problemet, at det derfor har gått litt trått, men vil gjerne fullføre likevel:) Av og til blir ikke bøker som man tror ... Vi kan jo sette av dato til søndag neste uke kanskje? Høres det bra ut?

      Slett
    4. Ja, det er slik med enkelte bøker - søndag neste uke høres bra ut :)

      Slett
    5. Takk, det blir vel ikke anmeldelse av boka da, men i alle fall en frist til å lese den ferdig. Greit med en frist også ellers kan jeg dryge aldri så lenge haha. God helg, Birthe:) Greit at vi pusher hverandre litt:)

      Slett
    6. Helt enig - en frist hjelper, selv om det går an å drøye! Nå blir det kanskje mer Gaiman, eller hva tenker du?

      Slett