torsdag 2. april 2015

Bli best med mental trening ~ Erik Bertrand Larssen

Lurer du på hvordan du kan få ut potensialet ditt og prestere bedre enn du hadde trodd var mulig? Mentaltrener Erik Bertrand Larssen får næringslivstopper, Norges beste idrettsutøvere og helt vanlige folk til å nå målene sine, både i hverdagslivet og når det virkelig gjelder. Metoden hans virker, gang på gang. Erik Bertrand Larssen skriver enkelt, men uten å forenkle, om hvordan du kan hente frem dine skjulte ressurser og bli den beste versjonen av deg selv.

Slik presenteres Bli best med mental trening i baksideteksten, og illustrasjonen på fremsiden er med på å forsterke inntrykket om at her har vi med å gjøre en total forvandling. Fra før har jeg lest Kunsten å lede seg selv av Randi B. Noyes, som også går på det å oppdage ens sterke sider og bevisstgjøring ved å tenke at man ikke lever for alltid. Det å finne svar på spørsmål om hva jeg vil og foreta valg, og begge fokuserer på følelser. Når det gjelder denne boken er det mange som har sagt at den føyer seg inn i rekken av selvhjelpsbøker man kan klare seg uten, eller at den ikke presenterer noe nytt og så henseende om man har lest én har man lest alle. Det kan godt hende, og som sagt var det mye likt.

"Det handler ikke om talent. Det handler om valg." Det er mange valg vi gjør i løpet av en dag, og summen av alle disse er det som utgjør en forskjell. Skal jeg spise en sunn frokost, eller skal jeg ta et pizzastykke fra i går? Bertrand Larssen hevder at vi mennesker ønsker å ha det behagelig, å være i komfortsonen er det vi liker best av alt. Det er følelsene som trekker oss, men for å kunne ble en bedre utgave av oss selv må vi innimellom ut av denne sonen. For eksempel om "du er sliten etter en lang dag på jobben og spør deg selv: Skal jeg ta meg en joggetur, eller skal jeg legge meg på sofaen og se på tv?" - da er det følelsene som forteller deg at du vil legge deg på sofaen. Forfatteren har tre mål med boken:

  1. Bidra til å skjerpe bevisstheten om deg selv og måten du tenker på.
  2. Endre noen av tankemønstrene som virker begrensende på din evne til å prestere.
  3. Bidra til å gi deg mer av godfølelsen (som følge av mestring).

Gir den dette? Til en viss grad. Bertrand Larssen forteller om sin tid som fallskjermjeger og den harde, vanskelige veien dit. Disse erfaringene bruker han for å få sine klienter til å nå målene de har satt seg. Det handler om å sette livet i perspektiv ved å tenke på at man en gang skal dø (se et sitat HER), livet er kort og det er ingen vits i å utsette det du har lyst til. Her kommer forfatteren med et godt poeng som jeg vil ta med meg videre, nemlig om 40-årskrisen. Han har et annet syn på den enn det at den er en narsissistisk konstruksjon: 

40-åringen setter livet i perspektiv - kanskje for aller første gang. Som barn er du bekymringsløs og øyeblikksorientert. Som ungdom er du fremtidsrettet. Som ung voksen er du gjerne full av planer og tro på deg selv. 40-åringen, derimot, begynner sakte, men sikkert å innse at tiden beveger seg ubønnhørlig, at det haster.
s. 43

En annen måte er å tenke at "når han eller hun har fått det til, da kan jeg også klare det." Noe som er svært effektivt. Jeg husker min mor sa dette til meg da jeg skulle ta lappen og jeg var nervøs for ikke å klare det. Det gjorde noe med tankegangen min, og jeg tenkte at "selvfølgelig klarer jeg det! Se på alle de som kjører rundt!" 

Uten å si så mye mer om innholdet vil jeg bare nevne at Bertrand Larssen spiller på følelsene, får frem tanken på at livet er kort og at det er unødvendig å kaste bort tiden på å utelukkende gjøre ting i komfortsonen. Oppskriften er enkel, men likevel så vanskelig. For en må gå mange runder med seg selv for i det hele tatt ta valgene som fører til en bedre utgave av en selv. Har jeg blitt en bedre utgave av meg selv etter å ha lest boken? Tja, han anbefaler å lese den på nytt og notere underveis for eksempel ens verdier og mål. Noyes' bok er mer praktisk med konkrete øvelser, mens Bli best med mental trening er mer generell, likevel er metoden lik og beskrevet inngående ved hjelp av historier fra forfatterens arbeid med sine klienter. Han forteller også suksesshistorier fra dette arbeidet, og selv om det dreier seg mest om toppledere og idrettsutøvere henvender boken seg også til "helt vanlige folk". Skjønt, siste halvdel av boken var enkel å skumme da det ble litt i overkant mye. Men - jeg er blitt mer bevisst på hvordan jeg tenker, og på viktigheten av å endre tankemønstre for å kunne prestere og selv om jeg ikke kan rope høyt hurra for mer godfølelse har jeg i alle fall begynt å tenke over at jeg vil ha mer av den. Sånn sett har Bertrand Larssen oppnådd målene sine og vekket noe i meg, slik Noyes gjorde i 2012.

Nå gjenstår det å se om jeg kommer meg mer ut av komfortsonen, eller om jeg blir værende der! Men da må jeg lese boken en gang til, og det har jeg ikke tid til.

Bli best med mental trening av Erik Bertrand Larssen
J.M. Stenersen forlag, 2013
Norsk, bokmål
248 sider
Pocket, kjøpt

9 kommentarer:

  1. Jeg kan absolutt se at "vi mennesker ønsker å ha det behagelig". Mange av valgene mine er basert på det. Men samtidig så er jeg ikke helt der at jeg leser selvhjelpsbøker for det.
    Det var morsomt du skrev det om lappen. Jeg tenkte på en venninne av mor da jeg skulle ta min. Hvis hun har klart det så kan jeg og :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er jo slik anlagt at vi ønsker å ha det behagelig :-)) For meg kan bøker som dette hjelpe på bevisstheten rundt valgene jeg foretar, men det blir som oftest med det. Hehe, ja, det med lappen er noe som har fulgt meg siden :D

      Slett
  2. Stikker innom for å ønske deg god påske.
    Denne typen bøker er ikke min greie, men jeg skal ikke plage deg med mine innvendinger til det du refererer.
    Kos deg i påsken, med god litteratur?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye! God påske til deg :-))
      Jeg leser sjeldent bøker som dette, og det går lang tid mellom hver gang. Jeg ser jo at lite endret seg etter forrige gang jeg leste en. Ja, litt god litteratur må til i påsken, men det blir ikke krim.

      Slett
  3. Leste den for noen år siden og Betrand Larsen er en fascinerende type. God bok, men tror ikke en eneste mental coach får meg til å forandre på mitt ekstreme negative tankemønster:) Det tror jeg er håpløst:)

    Ps: Håper du orker å skrive noen ord om Good omens selv om vi ikke likte den. Vært artig å lese hva du mente om den og hvorfor du avbrøt den, men bare hvis du orker:)

    Ha fortsatt en fin påske:)

    SvarSlett
    Svar
    1. * Larssen. Skriver litt fort av og til og det er ikke bstandig jeg får med meg alle bokstavene:)

      Slett
    2. Hei Ina! Beklager så sent svar, har rett og slett ikke vært inne her pga pensumlesing og eksamener.

      Ja, fascinerende type! Men jeg har selv ikke gjort noen endringer i så henseende, ikke helt enkelt nei.

      Jeg kan godt skrive noen ord om Good Omens, skal se innom hos deg også.

      Håper du får en fin sommer :-))

      Slett
  4. Er bare innom for å ønske deg en fin vår. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk, og beklager sent svar! Håper du har hatt en fin vår også og går en strålende sommer i møte - skjønt den ser ut til å vente på seg :-)

      Slett