fredag 14. april 2017

Vinteroppdatering og vårlesing


Jeg hadde nesten glemt at jeg hadde et oppdateringsinnlegg tidlig i vinter, og nå er det på tide med et nytt ettersom det, ifølge kalenderen, er vår. 

Ina og jeg holder fremdeles på med Stephen Kings serie om Det mørke tårn, og nå holder vi på med bok nummer seks. I alt er det syv bøker, pluss en til som ble utgitt i 2012 og som kronologisk sett hører til mellom fjerde og femte bok; The Wind through the Keyhole. Stephen King har forøvrig uttalt at han aldri blir ferdig med serien og at det fremdeles er historier som burde vært skrevet. På seriens offisielle nettsider leste jeg at der også finnes en forløper til det første bindet; Little Sisters of Eluria, som er en kort historie. Jeg leser på norsk, mens Ina leser på engelsk.

Olav Audunssøn i Hestviken har Hedda og jeg nesten lest ut nå. Det er et stort verk som tar tid, og neste ut er Olav Audunssøn og hans barn, som jeg nå har bestilt hos Bokklubben.

Innimellom har andre bøker blitt lest og jeg har laget en egen side for leste bøker for hvert år, se under bloggtittelen. Det har vært som forventet, men det har også vært rom for plutselige innfall.





Ved siden av Det mørke tårn og bøkene om Olav, har jeg planer om Margaret Atwood. Henne er det lenge siden jeg leste, kjenner at abstinensene melder seg, og jeg har en bok fra forrige oppdatering: The Heart Goes Last som jeg skal starte med nå i påsken. Brontë-søstrene har jeg lenge hatt lyst til å lese mer av, og i bokhyllen står The Tenant of Wildfell Hall klar. Edvard Hoem hadde jeg på leselisten uten at det ble noe av, så han får være med videre med en klar prioritering etter Atwood. Jeg skaffet meg Land ingen har sett og gleder meg til å starte på den. Knausgård må nok vente enda lengre, men det er mulig jeg skviser ham inn mellom de andre bøkene.

Ellers har det blitt lite faglitteratur, men de to bøkene av Marianne Undheim skal jeg snarest gå i gang med da jeg holder på med et prosjekt med animasjonsfilm og digitale fortellinger på jobben. Det tror jeg blir spennende både for barna og for meg!


Kjøpt/mottatt siden sist oppdatering:

Skjønnlitteratur:

Sakprosa:

6 kommentarer:

  1. The Tenant of Wildfell Hall er meget bra. Eg anbefaler og filmatiseringa frå 1996 :-) God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gleder jeg meg til å lese! Jeg har sett en filmatisering, den var i svart/hvitt og helt sikkert en annen enn den du nevner. Takk for tips :)

      Slett
  2. Noe lest, men mest for meg ulest i listene dine. En Brontë jeg ikke kjenner. Har du forresten lest de to første Hoem-bøkene? Jeg har dem på vent.
    Fortsatt god påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. De to første Hoem-bøkene er nå bestilt slik at jeg får med meg hele historien. Takk for info, det hadde jeg ikke sjekket - må bli flinkere til det ja :)

      Slett
  3. Spændende liste; og måske er det endnu mere spændende med prosjektet, animationsfilm og digitale fortællinger (mener du dermed text via computer eller computer-animerede fortællinger?) - jeg ville lige kigge forbi og håber at I har haft en god påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Donald, så fint at du tittet innom!
      Ja, det er spennende prosjekt og så langt har det blitt en digital fortelling av et eventyr, med bilder og stemmer :)

      Slett