lørdag 21. oktober 2017

The Wind Through the Keyhole (The Dark Tower #4.5) ~ Stephen King

The Wind Through the Keyhole er en historie som er lagt mellom bøkene Trollmannen og glasskulen og Ulvene, og den har fått nummer 4.5 i serien om Det mørke tårn. Boken kom ut i 2012, altså en god stund etter siste bok som ble utgitt i 2004. Stephen King har uttalt at han aldri blir ferdig med The Dark Tower, så det kan godt tenkes at flere historier trenger seg på.

The Wind Through the Keyhole følger vi Roland og hans ka-tet idet en voldsom storm, kalt the Starkblast, gjør at de må søke ly. Romanen er en historie i en historie i en historie idet at Roland forteller to historier mens de venter på at stormen skal passere. Historien er fra hans yngre dager da han ble sendt av faren for å undersøke vitneutsagn om et morderisk vesen som forandrer skikkelse (shape-changer).

Vi får noe mer kjennskap til Roland sin fortid, men romanen er hovedsaklig fokusert på å fortelle en historie og ikke for å nøste opp i løse tråder.

Bakpå boken står det: At the scene of the crime he had tried to comfort a terrified young boy called Bill Streeter by reciting a story from The Magic Tales of the Eld that his mother used to read to him at bedtime, "The Wind through the Keyhole". "A person's never too old for stories," he said to Bill. "Man and boy, girl and woman, we live for them." And stories like these, they live for us.

Jeg har virkelig gledet meg over denne serien, og selv om The Wind Through the Keyhole i utgangspunktet er en helt grei bok med en helt grei historie som til tider er spennende, så merket jeg at nok var nok. Det kommer av at serien er avsluttet, skjedd er skjedd og det kan ikke omgjøres. Samtidig er jeg ambivalent. For historier kan fortelles i ettertid, det er tross alt det som ofte utgjør en historie. Det er ikke noe galt i det, men boken er basert på Roland og hans ka-tet som er på vei mot noe som faktisk er avsluttet. Uansett, jeg er glad for å ha fått den med meg, men skal du lese serien så ta for all del å les denne boken der den hører hjemme: mellom Trollmannen og glasskulen og Ulvene.

Jeg har lest serien sammen med Ina.






The Wind Through the Keyhole (The Dark Tower #4.5) av Stephen King
Serie: Det mørke tårn (The Dark Tower)
Hodder & Stoughton, 2012
Engelsk
335 sider
Pocket, kjøpt

4 kommentarer:

  1. Det er en helt nydelig serie :-) Man må se The wind through the keyhole som et tillegg tror jeg. Som to av de historiene som blir fortalt ved bålet gjennom store deler av bøkene. Filmen er også et tillegg. En av de ting en vet etter å ha lest alle bøkene er at tiden går i sirkel. Filmen er en annen sirkel. Når en ser på det slik, er det ikke umulig å lage nye bøker, om nye sirkler.
    En annen viktig ting er at mange av karakterene i Det mørke tårn opptrer i andre bøker, eller karakterer fra andre av Kings bøker opptrer i Det mørke tårn. På den måten skriver King stadig nye historier som kan kobles sammen med noe som finnes i de 8 bøkene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker serien svært godt og tenker du har rett i at denne boken må sees på som et tillegg. Den er ikke dårlig sånn sett. Filmen skal jeg få med meg :)
      Det blir spennende å se om King kommer med flere historier knyttet til serien!

      Slett
  2. Meget fin anmeldelse og synes du beskrev handlingen på en bedre måte enn det jeg gjorde. :) Jeg liker The Dark Tower serien veldig godt, men må si at jeg likte Song of Susannah og The Wind Through the Keyhole minst. Men skal ikke klage da serien sammenlagt er veldig sterk og solid. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye, Ina! Jeg liker også serien godt, og er enig i at den totalt sett er sterk og solid :)

      Slett