søndag 12. november 2017

En smakebit på søndag: Atonement


Denne helgen har Ina og jeg startet å lese Atonement av Ian McEwan.

Et epigraf i starten av boken:

"Dear Miss Morland, consider the dreadful nature of the suspicions you have entertained. What have you been judging from? Remember the country and the age in which we live. Remember that we are English, that we are Christians. Consult your own understanding, your own sense of the probable, your own observation of what is passing around you. Does our education prepare us for such atrocities? Do our laws connive at them? Could they be perpetrated without being known, in a country like this, where social and literary intercourse is on such a footing, where every man is surrounded by a neighbourhood of voluntary spies, and where roads and newspapers lay everything open? Dearest Miss Morland, what ideas have you been admitting?"

They had reached the end of the gallery, and with tears of shame she ran off to her own room.
Jane Austen, Northanger Abbey
Forbløffet måtte jeg google - ian mcewan jane austen - og fant en god del antakelser og analyser, men de skal jeg verken lese eller gå inn på akkurat nå, men bakpå boken står det følgende:

On the hottest day of the summer of 1935, thirteen-year-old Briony Tallis sees her sister Cecilia strip off her clothes and plunge into the fountain in the garden of their country house. Watching her is Robbie Turner who, like Cecilia, has recently come down from Cambridge. 
By the end of that day, the lives of all three will have been changed for ever. Robbie and Cecilia will ave crossed a boundary they had not even imagined at its start, and will have become victims of the younger girl's imagination. Briony will have witnessed mysteries, and committed a crime for which she will spend the rest of her life trying to atone.

Atonement ble publisert i 2001, og regnes som en av de beste McEwan har skrevet. Boken ble nominert til Bookerprisen, og filmen som kom i 2007 ble nominert til BAFTA Award og Oscar.


30 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Jag har sett filmen, och har haft funderingar på att läsa boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg tenker å se filmen etter at boken er lest :)

      Slett
  2. Jag har sett filmen och det får nog stanna vid det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Filmen skal jeg se også, men liker å lese boken før en eventuell film :)

      Slett
  3. den boken är så bra. och för en gångs skulle var filmen också jättebra. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ser jeg frem til både bok og film :)

      Slett
  4. Tack för smakbiten, har inte läst den men tror att jag skulle gilla den

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg liker den godt foreløbig :)

      Slett
  5. En författare jag inte läst något av. Än. Kanske ska jag börja med den är?
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hørt at denne er hans beste og derfor kan være bra å starte med :)

      Slett
  6. tack för smakbiten, McEwan är kanske lite för tuff för mig

    SvarSlett
  7. Jag har en hel rad McEwan-titlar att komma ifatt med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Dette er den andre boken jeg leser :)

      Slett
  8. Läst flera böcker av författaren men inte denna. Favoriten så här långt är Nötskal. ;) Tack för tips och smakbit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg sette den boken opp som den neste å lese, takk for det :)

      Slett
  9. Tack för smakbiten. Inte läst något av denna författare ännu.

    SvarSlett
  10. Har inte läst något av denna författare, men är nyfiken på hans böcker.

    SvarSlett
  11. Det er en bok jeg liker godt. Jeg leste den på norsk, men det skulle ikke si så mye på hvor godt jeg likte den. Selv om jeg godt kunne tenke meg og også lese den på engelsk.
    Ha en riktig fin ny uke, Birthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser frem til å lese videre, men liker det jeg hittil har lest :)

      Slett
  12. Takk for smakebit og hyggelig å samlese med deg igjen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Ina! Jeg synes også det :))

      Slett
  13. Jeg har både lest boka da jeg var yngre og sett filmen. Overraskende hvor godt jeg likte begge deler. Håper du liker den også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så langt liker jeg den, men har ikke kommet særlig lengre ennå. Det blir spennende å få helheten :)

      Slett