mandag 15. januar 2018

Little Women ~ Louisa May Alcott

Labbens lesesirkel har Little Woman som januarbok, og fornøyd med meg selv hentet jeg boken på biblioteket. Men det var litt kjedelig å komme hjem med en tynn sak som kun fortalte begynnelsen av historien. Det var raskt gjort å lese den, 84 sider inkludert ACTIVITIES: After Reading. Boken er omskrevet av John Escott, og "retold for learnes of English", og ble første gang publisert i to volumer i 1868 og 1869.

De fire søstrene Meg, Jo, Beth og Amy vokser opp under den amerikanske borgerkrigen, og historien starter med at de sitter sammen hjemme og prater. Det er jul, og det kommer frem at familien nylig har mistet formuen og nå har svært lite penger. Jentene gjør så godt de kan med å være glade, fornøyde og gode jenter slik at faren skal være stolt av sine "little women" når han kommer tilbake fra krigen. Men det er ikke alltid like lett. Vi følger jentene gjennom ett år, til neste jul. Det er mye de lærer og erfarer i løpet av den tiden.

Språket er svært enkelt og innholdet moraliserende, det er ikke overlatt noe til fantasien eller egen tankevirksomhet. Det er synd fordi handlingen dreier seg om det å vokse opp som jente, og motsetningene mellom ønske om selvrealisering og samfunnets konvensjoner. Sett i lys av tiden romanen ble skrevet, kan det tenkes at kvalitetene hadde en ganske annen plass hos det yngre lesende publikum enn hva en bok som dette ville hatt i dag. Det skulle være oppdragende, og da kan det sies at jentene etterhvert ser at det lønner seg å følge moralnormene. Likevel skal det sies at spesielt Jo går til tider sine egne veier. Selv om jeg likte boken så som så, synes jeg det er flott at kvinner skrev bøker som dette på den tiden, og at de kunne bidra til å inspirere unge jenter til å tenke litt utenfor samfunnets konvensjoner. Dessverre slutter boken så altfor brått. Nå skal jeg sjekke på biblioteket om det er en serie med flere bøker.

Louisa May Alcott (1832 - 1888) var en amerikansk forfatter. Hennes mest kjente bok er Little Women (1868), som er oversatt til norsk med tittelen Småfrøkner. Boken er basert på hennes egen barndom i Concord, Massachusetts (wikipedia).
Little Women av Louisa May Alcott
Oxford Bookworms Library Level 4: Retold by John Escott
Oxford University Press, 2000
Engelsk
84 sider
Pocket, lånt på biblioteket

9 kommentarer:

  1. Litt morsomt å se at du har lest denne, jeg sjekket nemlig ut lydboken på Storytel her tidligere. Den er på nærmere 19 timer, så du har nok bare fått første lille delen av historien. Så langt har jeg ikke startet på boka, men jeg skal følge med og se hva lesesirkelen får ut av den. Før jeg gir meg i kast :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var nok kun en liten del av historien! Jeg har lest meg til at jentene gifter seg osv., men tenker å se miniserien ettersom de andre utgavene er utlånt på biblioteket.

      Slett
    2. Miniserie? Hvor? Hurra - da kan jeg også SE boka istedenfor ;)

      Slett
    3. Ja, ligger på nrk - se svar fra Ann Helen. Jepp, det var akkurat det jeg også tenkte :D

      Slett
  2. Sliter med å kommentere på blogspot-blogger for tiden. Ser ut til at det kan fungere når jeg bruker Google-kontoen (som leder folk til den gamle bloggen min, ikke den nye..).

    Det jeg prøvde å skrive før jeg skrev test var at miniserien ligger ute på NRK nett-tv, men jeg tror den forsvinner snart. Det er kun tre episoder, så dere rekker å se dem kjapt. Jeg likte serien bedre enn jeg kan huske at jeg likte boken, synes den var veldig sjarmerende.

    Boken synes jeg var underholdende og fin å lese, men av typen fort lest, fort glemt. Ikke god nok til å gå å tenke på lenge eller ønske å gjenlese.

    SvarSlett
  3. Kjedelig når det tekniske ikke virker, men greit å ha en nødløsning :) Takk for tips! Jeg kan godt tenke meg å se den serien. Ja, det er ikke en bok som blir med videre i systemet, men greit å ha lest.

    SvarSlett
  4. Ah, passer perfekt med Little Women mini-serie når man er gressenke med plan om å se alt chichflicky på all verdens streamingkanaler før mannen kommer hjem. Har i sin tid sett filmen (med Winona, eller er det mini-serien, i såfall har jeg sett den før).

    Monika nevnte på tvangslesinga at Jo's seksualitet kan diskuteres. Vet ikke om det er allment antatt i Little Women diskusjon sirkler, men skal inn på goodreads og sjekke Labbensirkelen. Uansett noe å ha i bakhodet hvis lesinga blir for konvensjonell -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke huske boken godt nok til å si noe om det, men i miniserien synes jeg hun virker ganske aseksuell, ikke i det hele tatt interessert i romantiske forhold. Men Bear er interessant nok til å få oppmerksomheten hennes, men om hun tenker på ham som en romantisk partner eller bare en partner vet jeg ikke. Har ikke inntrykk av at hun foretrekker eget kjønn, men kanskje det står noe som kan tolkes slik i boken som jeg ikke husker godt nok.

      Ny miniserie for øvrig, Ingalill, ikke den gamle.

      Slett
    2. Supert med seriemaraton når en er alene!
      Det med seksualiteten var interessant. I det hele har det dukket opp en god del interessante poenger relatert til romanen, så jeg håper serien fremdeles ligger inne :)

      Slett