The Man of Property 1
Boken var forbausende vanskelig å komme inn i og
første siden ble lest flere ganger, og jeg er ikke helt sikker på årsaken for etterhvert gikk lesingen lettere og jeg trengte ikke slå opp ord hele tiden. Kanskje det bare var en kode jeg måtte knekke for å komme i gang, jeg skjønte rett og slett ikke hele innholdet av de første avsnittene. Selv om jeg oversatte ordene fikk jeg ingen sammenhengende betydning, noe som ble maktpåliggende for å fortsette - det var tross alt introduksjonen! Men som sagt, det gikk til slutt og jeg kunne starte lesingen av denne fascinerende historien, skjønt jeg er langt fra ferdig!
Familien Forsyte presenteres som en velstående familie i den øvre middelklassen på slutten av Victoriatiden, med problematiske forhold som skjules bak en vellykket fasade. Som hos alle familier med respekt for seg selv har Forsytene hemmeligheter (som alle vet om), for eksempel at Irene angrer på at hun giftet seg med Soames Forsyte. Hun har nemlig bedt om separate soverom, et rykte som når alles ører. Irene er blendende vakker og tiltrekker seg menns oppmerksomhet (og begjær),
noe Soames er lite fornøyd med. Han liker ikke at Irene omgås andre mennesker, og spesielt ikke menn. Han ser at hun blomstrer og stråler i selskap med andre enn ham selv, og han kan ikke forstå den dype underliggende uviljen hun har mot ham.
The gods had give Irene dark brown eyes and golden hair, that strange combination, provocative of men's glances. The full soft pallor of her neck and shoulders, above a gold-colored frock, gave to her personality and alluring strangeness.
Søsknene som utgjør den eldre generasjon Forsyte lever i luksus arvet fra en suksessfull arbeidsmann, og de er hele tiden bevisst på sine posisjoner og eiendeler for de er fullstendig klar over at deres rikdom er av det "nye" slaget.
The Man of Property handler hovedsaklig om Soames Forsyte fra den yngre generasjonen, en mann som har gjort det svært godt som sakfører og har samlet alt hva han kan ønske seg som en "Man of Property" - bortsett fra sin kones kjærlighet. For å gjøre noe med dette får han arkitekten Phillip Bosinney til å designe og bygge et praktfullt hus på landet. Bosinney er forlovet med datteren til Soames fetter, June, og blir møtt med mistro fra hennes familie ettersom han ikke har noen formue og mistenkes for å være ute etter Junes penger; hun er nemlig arvtaker etter gamle Jolyon Forsyte. Oppriktig misbilligelse og mistro hindrer ikke familiemedlemmene i å samles hos gamle Jolyon for å feire hans barnebarns forlovelse, det er den første sammenkomsten på tolv år og til tross for sine ulikheter har de nå gått sammen mot en felles fare; en inntrenger.
Feiringen presenterer Forsytene og som leser får jeg et godt inntrykk av de ulike karakterene, for eksempel er den eldste, tante Ann, en sterk personlighet som ser alle Forsyter som kjøtt og blod, ikke hvor mange penger de har. I alle fall på sine gamle dager holdt hun fast ved dette og skyver unna alt om deres små hemmeligheter og hvorvidt de tjente penger eller ei. Det er hennes verden, som hun i sin favorittnevø, Soames, ser en sikker verge av familieånden, men når hun spør ham hvordan det går med hans kone skjønner jeg at her er et forhold som ikke er det beste. Da hun dør er derimot denne familieånden også på vei nedover og utgjør Forsytenes fall ("Pride comes before a fall!").
Soames Forsyte fremstår som en frastøtende karakter der han ser på sine eiendeler som inkluderer sin kone. Han synes det er hardt for en mann å ikke få noe igjen etter å investert tid og penger, for "out of all his other property, out of all he had collected, his silver, his pictures, his houses, his investments, he got a secret and intimate feeling; out of her he got none."
He had married this woman, conquered her, made her his own, and it seemed to him contrary to the most fundamental of all laws, the law of possession, that he could do no more than own her body...
s. 50
En vårdag ved det uferdige huset minnes Soames første gangen han så Irene og opplevde "what novelists and old ladies call love at first sight". Irene bodde med sin stemor, faren var død, og stemoren ønsket å bli kvitt henne. Han erindrer alle gangene han fridde, men Irene avslo hver gang, inntil ett år senere hvor hun går med på å gifte seg med ham. Soames skjønte aldri hvorfor hun ombestemte seg og hun forble en gåte for ham.
Bosinney får etterhvert et godt øye til Irene, noe de andre Forsytene legger merke til. James, faren til Soames, drar for å se på huset og snakke med Bosinney, men nevner ikke dette til sin sønn. Han ser for seg en mulig skandale, noe som for all del ikke måtte skje!
Og det er omtrent hvor jeg er kommet, til side 114. Jeg hadde som mål å fullføre den første, men det var visst for ambisiøst oppi pensumlesingen! Jeg har likevel lyst til å lese ferdig
The Man of Property, jeg vet strengt tatt hva som skjer; at Irene til slutt går fra Soames og det ikke blir noen lykkelig avslutning. Men jeg vil jo lese om det, hva som fører dit og hva de andre Forsytene foretar seg, og jeg ser det som en forutsetning for å kunne lese de neste bøkene i serien.
Jeg liker fortellerstilen og det engelske språket, men lar meg samtidig irritere over samfunnsnormerne som hindrer folk i å leve slik de ønsker. Den konservative Soames faller for eksempel mellom to stoler i sitt ønske om å opprettholde disse normene, men på den andre siden forsøker å passe inn i det moderne England. Det er interessant å lese om denne tidsepoken og karakterene som på mange måter ikke helt klarer å holde tritt med endringene i samfunnet. Irene klarer jeg ikke helt å finne ut av, men så har jeg jo noen sider igjen. Hun giftet seg med Soames utelukkende på grunn av penger og sosial status, men siden ekteskapet er alt annet enn lykkelig er jeg spent på om hun er en karakter som blir bedre beskrevet etterhvert. Hva fører til at de skiller lag? For hun kan ikke klare seg økonomisk utenfor ekteskapet, men så leste jeg et sted at hun gifter seg med en annen Forsyte. Nå har jeg veldig lyst til å se filmatiseringen, men først skal jeg lese ferdig boken!
The Forsyte Saga, utgitt mellom 1906 og 1921, består av tre bøker:
The Man of Property,
In Chancery og
To Let (det er disse tre jeg har i en samlet utgave), samt to korte historier:
Indian Summer of a Forsyte og
Awakening. Historien fortsetter med
A Comedy,
The White Monkey,
The Silver Spoon og
Swan Song (1924-1929).
John Galsworthy (1867-1933) var en engelsk romanforfatter og dramatiker, mest kjent for romanserien The Forsyte Saga. Galsworthy skrev kritisk om de sosiale forholdene i England, spesielt klassesystemet og et tema som går igjen er kvinner i ulykkelige ekteskap. Selv var han født inn i den privilegerte overklassen som ble tema for det han skrev, for eksempel hindret de sosiale konvensjonene ham i å gifte seg med sin kjæreste. Forsytesagaen ble godt mottatt, til tross for tema som den erotiske lidenskapens makt og det umenneskelige i samfunnets moral. Den negative kritikken bestod i at han var for konservativ og snever i sitt syn på sosiale fenomen. I 1932 fikk John Galsworthy Nobelprisen i litteratur "for sin ypperlige fortellerkunst, som når sitt høyeste nivå i The Forsyte Saga".
Boken leser jeg i forbindelse med
Lesesirkel 1001 bøker, og jeg fikk den av
Line etter at jeg ble trukket ut som månedens vinner i september.
~