mandag 28. august 2017

Slåttekar i himmelen ~ Edvard Hoem

Slåttekar i himmelen er historien om Edvard Hoems oldefar, Nesje. Men også en del av landets historie på slutten av 1800-tallet. Det er ikke mye informasjon Hoem har om oldefaren, og i romanen har han diktet ham frem. Enkelte er skeptiske til slik fremdikting, men jeg synes det fungerer svært bra. Nesje bodde i Rekneslia ovenfor Molde, på jordstykket han hadde leid av storbonden. Her starter fortellingen i 1874, trettiseks år etter Nesje ble født og to år etter at hustruen døde. Han er slåttekar på Gørvell-gården, men arbeidet på gården hele året. Dette innebar at han måtte ta seg av sin egen jord i ledige stunder, som oftest om natten. "Ein plassbonde og husmann har inga tid til rangling og lediggang."

Hoem beskriver landskapet slik at jeg ser det for meg selv om jeg aldri har vært der, og utsikten fra Kringsjå var nesten som på bildet. Men det er lite romantisk, selv om landskapet er vakkert. Skjønt, det oppstår når Nesje møter Serianna. De giftet seg og fikk barn, tre gutter og en jente. Nesje hadde også en sønn fra sitt første ekteskap, Hans. Det er harde tider og mange reiser til Amerika, men Nesje vil bli akkurat der han er. Seriannas søster, Gjertine, har derimot andre tanker. Hun har ikke tro på at det vil bli bedre i Norge, og snakker om å reise. Det blir gjennom henne at vi får innblikk i både det å være kvinne og hvordan livet var som nybygger i Amerika. Det er sterke kvinner Hoem skriver om, som både sier imot presten og som tar styring i sitt eget seksualliv.

Dette er en svært fin bok som både er lettlest og som inneholder mye interessant i forhold til de vanskelige årene her i Norge og hvordan det var å bygge seg et nytt liv i Amerika. I perioden 1865–1900 emigrerte 432 000 nordmenn, hovedsakelig til USA og Canada (snl), og felles for de fleste var at de ønsket å skape seg et bedre liv. Norge var et fattig jordbruksland, og det var stor befolkningsvekst som førte til lite plass på gårdene. Det var også sviktende avlinger på 1800-tallet, mens i Amerika var det enorme landbruksarealer med anledning til å bygge seg en gård og skape seg et nytt liv. Edvard Hoem skriver frem endringene som skjer i landet og i Molde. Nesje skjønner ikke at folk drar, enten over havet eller til andre og større byer. For det skjer jo ting i Molde hele tiden! Eller? Det er økonomiske nedgangstider, motløshet og yrker som slåttekar og salmaker blir utkonkurrert av maskiner. 

Vi blir kjent med Gjertine når hun hos Serianna i forbindelse med fødslene, og i 1881 giftet hun seg med salmaker Ole. Amerika lokket, eller snarere brevene fra slektninger over there, og de bestemte seg for å dra. Det var så mange som reiste at amerikareisen var blitt en immigrantindustri, slik at selv den største reddharen trygt kunne våge seg ut på langferd. Vel fremme er det likevel hardt arbeid som gjelder, det var ingen dans på roser der heller. Det er utrolig spennende å lese om, og nå ser jeg frem til oppfølgeren! 

Slåttekar i himmelen av Edvard Hoem
Forlaget Oktober, 2014
Norsk, nynorsk
352 sider
Pocket, kjøpt

12 kommentarer:

  1. Jeg liker disse bøkene veldig godt, og har lest serien med stor glede. Er enig med deg i at Hoem skriver slik at du lever deg inn i livet til personene han skriver om. Har du lest bøkene om foreldrene hans og hans barndom? Mors og fars historie og Heimland barndom. Flotte bøker som jeg er sikker på at du vil like.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott skrevet og jeg ser frem til å fortsette på bok to. Bøkene om hans foreldre og barndom har jeg ikke lest, men jeg har notert meg dem ettersom jeg likte denne. Takk for tips :)

      Slett
  2. Åh! Gled deg til fortsettelsen, Birthe! Denen romanserien er bare helt fantastisk! Jeg mener å ha hørt at bind nr. fire kommer i høst. Selv har jeg lest de tre foregående.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg! Og at det kommer enda et bind er jo i seg selv fantastisk :)

      Slett
  3. Disse bøkene har jeg på vent! Nå fikk jeg lyst til å finne de frem og lese, har hørt mye fint om denne og de andre bøkene i serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å hive seg rundt, Beathe! Veldig godt skrevet og nydelig å lese :)

      Slett
  4. Er godt i gang med denne nå, storkoser meg med språket og med karakterene. Har likt Hoems bøker siden jeg leste "Kjærleiken ferjereiser" og "Gi meg de brennende hjerter".

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du leser boken nå! Ja, det er nydelig språk og troverdige, realistiske karakterer. Jeg har ikke lest noe av Hoem før, men fortsetter med denne serien, og har flere på vent allerede :)

      Slett
  5. Flott omtale Birthe, jeg blir alltid glad når jeg ser noen som leser Hoem. Denne serien har jeg fulgt med på også, og elsker det jeg leser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye, Tine! Jeg likte denne første boken svært godt og gleder meg virkelig til å ta fatt på neste :)

      Slett
  6. Si meg, har du skiftet bloggnavn, ikke noe Melusines Place lenger? :-)

    God anmeldelse! Jeg har ikke lest disse. Åh, så mange bøker, så lite tid . . Leser klassikeren Lolita for tiden. Går litt trått med den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sent svar! Ja, jeg trengte en endring og byttet navn :)
      Takk for fin tilbakemelding! Ja, det er altfor liten tid til alle disse bøkene... Jeg er spent på hva du synes om Lolita.

      Slett