søndag 3. mars 2013

En smakebit på søndag [the judge and his hangman]

Så jeg startet på The Judge and His Hangman denne uken, passer jo bra med krim nå som påsken nærmer seg. Boken er skrevet av Friedrich Dürrenmatt, og ble først publisert 1950. Min utgave er fra 2006 og inneholder også oppfølgeren Suspicion. Den kalles The Inspector Bärlach Mysteries, og sammen med The Pledge: Requiem for the Detective Novel, regnes disse historiene for å være klassisk kriminallitteratur der de forener eksistensiell filosofi og detektivfortelling.

"It is an alarming," Lutz began, "indeed an increasingly frightening thing to behold the degree to which criminology in this country is still in its infancy. God knows I'm used to inefficiency in our canton, but the procedure that is evidently considered the natural course to take in the case of a murdered police lieutenant casts such an appalling light on the professional competence of our village police that I am still horrified."
"Rest assured, Dr. Lutz," Barlach replied, "our village police are as fit for their job as the police in Chicago, and I'm certain we'll find out who killed Schmied."
"Do you have someone in mind as a suspect, Inspector Barlach?"
Barlach gazed at Lutz for a long time and finally said, "Yes, I have someone in mind, Doctor Lutz."
s. 8

Friedrich Dürrenmatt

Smakebit

38 kommentarer:

  1. Det var spændende - jeg har aldrig læst noget af Dürrenmatt, men det kunne jeg bestemt godt finde på efter din præsentation!
    På mit natbord ligger Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden - og den er fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er første boken jeg leser av ham, og krim er ikke min sterkeste side så jeg er spent på boken. Fint at du får lyst til å lese den nå!
      Du presenterer en ny forfatter for meg som jeg skal notere meg, takk :)

      Slett
  2. Ja, just det... påskekrim. Ska se om det blir det för mig också :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja påskekrimmen er obligatorisk!

      Slett
  3. Flott smakebit, og tusen takk for tipset :)

    SvarSlett
  4. Dette var helt ukjent forfatter og bøker for meg, men tusen takk for tips! Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid fint å bli presentert for nye forfattere og bøker, håper du ble inspirert til å lese boken :)

      Slett
  5. Tack för smakbiten. Det låter som klassiskt krim!

    SvarSlett
  6. En ukjent forfatter, men noe som hørtes ut som veldig spennende bøker! (Jeg ser at jeg har Dommeren og hans bøddel av den forfatteren på leselisten, uten at jeg er helt sikker på hvordan den havnet der. Er det deg, kanskje?)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper den er spennende, har ikke kommet langt nok til å bedømme det ennå. Jeg tror ikke du har lest om Dommeren og hans bøddel hos meg, eller…jeg har ikke skrevet om den før. Bortsett fra på listen over 1001 bøkene :)

      Slett
    2. SV: Jeg slo opp i kalenderen min i dag. Der stod det at jeg skulle lese Dommeren og hans bøddel denne måneden. Så selvfølgelig var det en 1001 bok. Bare jeg som roter! :-)

      Slett
  7. Etter jeg startet på feil Durrenmatt-bok her om dagen, så har jeg lagt denne litt til side. Blir lest før lesesirkel-fristen, men først et par andre bøker! Fra The Pledge ser jeg at Durrenmatt skriver rimelig klassisk krim - og den boka likte seg. Ser fram til denne! Takk for smakebiten :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er heldigvis ikke lang, så du klarer helt sikkert å lese den før fristen :)

      Slett
  8. Denne hørtes veldig spennende ut :D Jeg er egentlig ikke så glad i krim, men på denne tiden av året craver jeg det alltid! Ha en riktig fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke ofte jeg leser krim, og hadde det ikke vært for lesesirkelen til Line ville det vært enda sjeldnere. Jeg tror boken er bra, men det gjenstår å se :)

      Slett
  9. Tack för smakbiten. Låter som en spännande bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper i alle fall at den er spennende :)

      Slett
  10. Ser frem til å lese denne. Har reservert den på Norgeslån. Ha en fin søndag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde litt bange anelser når det gjelder denne boken. Ikke synes jeg coveret er noe bra, og introduksjonen til boken virket ikke særlig interessant. Men det gjenstår å se, foreløbig liker jeg den :)

      Slett
  11. Låter spännande. Tack för tipset.

    SvarSlett
  12. Den här har jag faktiskt i hyllan, utan att egentligen veta vad den handlar om. Men en deckare alltså? Låter lovande. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, med en klassisk detektiv-type :)

      Slett
  13. Ikke at jeg skal eller leser boken nå: Jeg tror Doctor Lutz er morderen, ja det gjør jeg ja! Uhuuuhu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Næææ...jeg har kommet til side 45 og tror ikke at det er morderen. Men etter smakebiten å dømme så kan det absolutt se slik ut. Inspektøren har i alle fall en mistanke til hvem morderen er, så det blir spennende å lese videre!

      Slett
    2. Nå har jeg ikke mange sider igjen, og ennå står jeg uten en eneste ledetråd...

      Slett
    3. Du store... Leseren blir holdt på pinebenken! Hva om det ikke blir avslørt i det hele tatt? Det hadde vært irriterende, det.

      Slett
    4. Å, det blir avslørt mot slutten - med en vri, men jeg skal ikke røpe noe før omtalen postes ;o

      Slett
  14. Lest og likt :)
    Klemmer på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er overrasket over boken, må jeg si - mine forventninger var nemlig ytterst lave :)

      Slett
  15. Takk for bra smakebit=)
    SV;Har selv bare Saras nøkkel av tatiana de rosnay. Men kunne tenke meg å lese huset du elsket:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :)

      Jeg ser frem til å lese den jeg har av Tatiana de Rosnay, men har ikke satt den opp på årets leseliste.

      Slett
  16. Jeg er veldig spent på hva lesesirkelen mener om denne boka! Lettlest er den i alle fall! Jeg har lest den ferdig men skal vente med å si hva jeg synes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke så mange sider igjen, og har ennå ikke funnet ut hvem morderen er. Satser på å bli ferdig innen noen få dager, den er som du sier lettlest :)

      Slett