søndag 20. oktober 2019

En smakebit på søndag: Middlemarch

Jeg har begynt å lese Middlemarch sammen med Hedda, en bok i to bind som jeg leste for veldig mange år siden og som absolutt egner seg utmerket til igjenlesing. Nå oppdager jeg flere nyanser enn ved første gang, som det å se hovedkarakteren, Dorothea, i ett nytt perspektiv. Jeg skal begynne på kapittel syv og ser frem til å lese om utviklingen av Dorotheas forestående ekteskap, hun er nemlig ikke som andre unge piker og setter høyest av alt den store sannheten, og å leve i pakt med Guds ord.

Til tross for all praten om ekteskap kan ikke romanen karakteriseres som en romantisk fortelling, noe A.S. Byatt har skrevet i et innledende essay til en annen utgave enn min; "Dette er ikke en romantisk roman, selv om det er en svært lidenskapelig en. Den er anti-romantisk."

For eksempel er Sir James Chettam en mann som betraktes som et godt gifte for en ung lady, men Dorothea ønsker "en mann som står over [seg] både når det gjelder dømmekraft og kunnskaper."


Men kanskje ingen av dem som levde på den tiden - i hvert fall ikke i traktene rundt Tipton - ville ha forstått en pike hvis forestillinger om ekteskapet ble farget ene og alene av overspent religiøst svermeri og tanker rundt de store spørsmål. Særlig ikke når denne begeistringen fikk næring bare fra sin egen glød og hverken enset brudeutstyr eller servise, nei, ikke engang de søte gleder og den ære som ventet en ung, blomstrende frue.
s. 33

14 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av George Eliot før men denne ble jeg veldig nysgjerrig på,du er så flink å lese gamle klassikere,noe jeg skulle ønske jeg var flinkere på. Disse bøkene skal jeg definitivt være på utkikk etter 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Beathe! Det er mye spennende blant klassikerne, og jeg er litt besatt av 1001-listen :D Anbefaler absolutt denne forfatteren!

      Slett
    2. Da har jeg fått tak i disse to bøkene på Finn og ser frem til å lese dem når de dukker opp. Takk for inspirasjon til å ta fatt på forfatterskapet!

      Slett
    3. Virkelig gøy, Beathe! Nå gleder jeg meg til hva du synes, selv har jeg ikke kommet spesielt langt ennå, men det er fornøyelig lesing :)

      Slett
  2. Den har jag inte hört talas om, tack för smakebiten! Anti-romantisk, alltså :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefales! Vel, litt romantikk er det om enn ikke slik vi vanligvis tenker på det :)

      Slett
  3. Jag är inte heller bekant med boken, men visst har den filmatiserats? Tycker titeln är så bekant. Tack för smakbit, ambitiöst att läsa samma böcker flera gånger, det har jag nog aldrig gjort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er stor sannsynlighet for at den er filmatisert, men jeg aner virkelig ikke. Klassikere som dette blir som oftest film har jeg sett. Ja, det er interessant å lese om igjen denne boken :)

      Slett
  4. sett filmatiseringen, boken väntar i bokhyllan...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så det finnes en filmatisering, den må jeg få med meg, takk for tips :)

      Slett
  5. Har sett den som miniserie och filmatisering, men osäker på om jag har läst. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser frem til å finne både miniserie og film, men først skal jeg bli ferdig med boken :)

      Slett
  6. Fikk lyst til å lese om igjen disse bøkene! Mange år siden jeg las dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er virkelig verdt å lese om igjen :)

      Slett