søndag 19. juni 2016

En smakebit på søndag: Perlehviskeren

Det første jeg tenkte da jeg åpnet bokpakken med Perlehviskeren var wow! for en nydelig bok! Cathrine L. Wilhelmsen har skrevet en barnebok om Julius som opplever at foreldrene skal skilles, og forfatterens intensjon er å "lage en historie rundt skilsmisse sett fra et barns perspektiv". Hun ønsker at den kan bidra til at barn lærer å snakke om vonde følelser.

Handlingen starter med at Julius gleder seg til å feire jul hos mormor og morfar, det er noe av det beste han vet:

I det store huset deres kunne han løpe og rope så mye han ville sammen med de andre kusinene og fetterne. Og enda bedre var det at huset var så stort at det var lett å gjemme seg for de voksne. En hel dag kunne gå uten at noen blandet seg i hva barna gjorde. Helt i fred kunne de finne opp hemmelige leker og dikte opp magiske verdener.
s. 7

Boken begynte jeg å lese i går og nå gjenstår det å se om innholdet står i stil med omslag og illustrasjoner; om de magiske verdenene utspiller seg slik at det er mulig å la seg rive med inn i eventyret.



Smakebit

23 kommentarer:

  1. Ja den ser jättefin ut! :) Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) Bare hyggelig, ha en fin søndagskveld!

      Slett
  2. Oj vilken fin bok får kolla upp detta.

    SvarSlett
  3. Vilka fina illustrationer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg også, og resten av illustrasjonene er like fine :)

      Slett
  4. Verkar som en fin och viktig bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt! Gleder meg til å lese videre :)

      Slett
  5. fint omslag. innehållet verkar viktigt. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) Temaet er i alle fall viktig, nå gjenstår det å se hvordan det er formidlet.

      Slett
  6. Vackra illustrationer. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Ha en fin søndagskveld :)

      Slett
  7. Jeg har også fått denne og synes den er nydelig. Men jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått skrevet om den :-) Forhåpentligvis klarer jeg å være produktiv i sommer! Ha en riktig fin søndag og en riktig fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, utrolig nydelig! Nå har jeg ikke lest mye ennå, så det gjenstår å se hvordan temaet er formidlet. Ha en fin søndagskveld, og en herlig sommer :)

      Slett
  8. Det omslaget der bragte meg vips tilbake til barndommen. Nå ser jeg fram til engang (forhåpentligvis ihvertfall 7-8 år fram i tid) å bli bestemor og ta fram mine gamle favoritter igjen, og finne mange kjekke nye. Enhver anledning til å gå berserk i bokhyllene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slik opplevde jeg også det! Fikk assosiasjoner til eventyrlig og magisk spenning :) Det skal bli givende å bli bestemor, ja! Har mye som skal leses for eventuelle barnebarn som måtte komme :)

      Slett
  9. Åh så fina illustrationer! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg også :) Ha en fin søndagskveld!

      Slett
  10. Tack för smakbiten! Fina illustrationer!

    mvh
    Lotten

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er meget fine illustrasjoner! Ha en herlig søndagskveld, Lotten :)

      Slett
  11. Tack för fin smakbit! Vackert omslag, lite nostalgikänsla över dess illustrationer. :)

    SvarSlett