tirsdag 20. august 2019

Bli hvis du kan-trilogien ~ Helga Flatland


Bli hvis du kan. Reis hvis du må er Helga Flatlands debutroman fra 2010, og som ble belønnet med både Tarjei Vesaas' debutantpris, Ungdommens kritikerpris og Aschehougs debutantstipend. Oppfølgeren Alle vil hjem. Ingen vil tilbake ble utgitt året etter og den siste boken, Det finnes ingen helhet, kom ut i 2013.

Denne trilogien leste jeg kjapt. Den handler om fire venner, Tarjei, Trygve, Bjørn og Kristian som verver seg til de norske styrkene i Afghanistan; bare én kommer gjem i live. Bøkene tar opp det å vokse opp i en bygd der alle kjenne alle, og den tar opp sorg, både over de som døde, og over eget liv.

Trilogien har fått mange positive anmeldelser, og høye terningkast. Disse nesten seks hundre sidene fløy avgårde i et enkelt språk som uten litterær utforskning gjorde det lett å skumlese mange partier. Ikke at språket er dårlig, enkelheten fokuserer på sorgen og tapet, men også håpet. Likevel, det gjøres ingen krumspring i tankens irrganger, ei heller blir noe sagt mellom linjene. Det hele blir åpenbart fortalt uten noe overlates til leseren selv å forestille seg eller tolke, og det fungerer tidvis ved at jeg suges med i skildringene av hvordan tilværelsen fortoner seg for de etterlatte. Vekslingen i perspektiv er vanligvis nyttig når man skal komme tettere på karakterene og forstå handlingen fra flere synsvinkler, men her er det dessverre mye repetisjon og gjentagelser.

Flatland har gjort et godt stykke arbeid med å beskrive sorgprosess hos ulike mennesker, og hvilken innvirkning sorg kan ha både på ett menneske og på omgivelsene. Kort oppsummert er trilogien greit å ha lest, selv om den godt kunne ha vært kortet ned til én roman.

Bli hvis du kan-trilogien av Helga Flatland
H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard), 2015
Norsk, bokmål
592 sider
Pocket, gave

11 kommentarer:

  1. Jeg leste "En moderne familie" av denne forfatteren i sommer. Jeg kunne skrevet mye av det samme som du gjør om den boken. Så da tenker jeg at denne forfatteren for meg blir for tydelig med ordene sine. Antagelig passer dette bedre for et annet publikum.

    SvarSlett
    Svar
    1. Altfor tydelig, ja. Takk for tilbakemelding :)

      Slett
  2. Takk for nøktern omtale! Jeg hadde lyst til å lese disse bøkene da de kom, men som alltid når noe hauses opp, blir jeg skeptisk. Derfor er det fint med et noe mer nyansert perspektiv, slik at jeg veit hva jeg går til og ikke forventer skyhøyt nivå.

    Jeg tenker å gi meg i kast med William Faulkner nå, var det sånn at du også leser eller skal lese "Larmen og vreden"? På lista i høst står også "Middlemarch", "Den gylne notatbok" og "Huckleberry Finns opplevelser" i tilfelle du har lyst til å bli med:) Hva har du på høstlista di? Jeg er gjerne med på å lese sammen!

    Håper oppstart etter ferien har gått bra for deg og dine, og at dere går en god høst i møte:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du leser disse bøkene kan du holde forventningene lavt, men for all del; temaet er alvorlig og viktig å lese om. Det blir bare så altfor mye av det samme gjennom tre bøker.

      Leser gjerne "Larmen og vreden" nå i høst, og både "Middlemarch" og "Den gylne notatbok" har jeg lyst til å lese om igjen ettersom det er mange år siden jeg var oppslukt i dem. Men Faulkner først :)

      Slett
    2. Skal vi starte på Faulkner snarest?

      Sommeren har vært fin, det ble hjemmeferie med en del lokale småturer. Ønsker dere en superfin høst!

      Slett
    3. Det kan vi godt! Jeg har ei anna bok jeg må lese ferdig først, men den er lita, så jeg regner med at jeg kan begynne med Faulkner på mandag eller tirsdag. Hvordan passer det inn i leseskjemaet ditt? Jeg lader opp til "Det annet kjønn" med tjukke bøker, og tenker det kanskje er lurt å ha lest "Middlemarch" først. Hva tror du?

      Her har vi også vært mest hjemme i sommer, og det har vært så herlig! Pluss at vi har hatt masse å gjøre i huset... Nå håper vi på en rolig høst:)

      Slett
    4. Passer bra å starte til uken, jeg holder på med Bleak House, men greit med litt variasjon. Og gjerne Middlemarch etterpå :)

      Vi har pusset opp en bod i ferien, den har stått urørt siden huset var nytt og var blitt en plass å bare sette ting inn. Ble utrolig fint nå, og godt å ha det gjort :)

      Slett
    5. Hei! Vil bare si at jeg er i gang med Faulkner-boka! Det var en utrolig uvant skrivestil å komme inn i, men jeg liker den. Så gøy at vi kan lese "Middlemarch" sammen etterpå! Jeg gleder meg:)

      Det går mye i oppussing her også. Vi har småprosjekter både ute og inne, men vi er avhengige av håndverkere til litt større ting. Det blir fort kaos... I sommer laga vi teknisk rom og hobbyrom, pluss at vi pussa opp gjestetoalettet, la varmekabler m.m. Nå holder de på med taket - alt skal byttes. Så det er litt lyd her;) Men jeg er helt enig med deg, det er så godt å ha det gjort. Neste er at vi skal lage skohyller i kjellertrappa og innebygde bokhyller til meg! Det ser jeg fram til;)

      Slett
    6. Jeg har kommet til side 163 i min utgave, og liker også hvordan den er skrevet, men enig i at det tok tid å komme inn i!

      Høres spennende ut med all oppussingen - våre prosjekter er mer langsiktige, eller noen er små og andre større. Tar litt etter litt. Så gøy at du skal få innebygde bokhyller! De må du dele bilde av når de er ferdige :)

      Slett
    7. Hei! Jeg er nå ferdig med "Larmen og vreden", men det tar nok litt tid før jeg får skrevet om den - jeg har noen andre bøker som ligger i skrivekø. Skal vi vente med å begynne å lese "Middlemarch" til vi har skrevet om denne?

      Jeg deler gjerne bilde! Men det kan ta litt tid, for det er jo alltid noe som haster mer... Jeg gleder meg veldig til det blir en realitet. Nå har jeg Billy-hyller fra Ikea, og de er jo helt greie, men jeg syns de tar så mye av rommet dybdemessig, og det er dumt når de fleste romaner er halvparten så tjukke som hyllene. Tanken er at Billy-hyllene skal brukes på andre sida av rommet, til faglitteratur, permer m.m., og så skal alle romanene stå i den nye, som skal strekke seg langs hele den ene veggen...;)

      Riktig god helg til deg og dine!

      Slett
    8. God kveld, Hedda! Jeg er også ferdig, og postet innlegg allerede - tenkte å være tidlig ute etter Villette som tok så lang tid :)

      Hehe, ja det høres kjent ut med det som haster mer! I dag snakket vi her i huset om hva som skal stå øverst på prioriteringslisten etter boden som ble pusset opp. Min bokhylle er det min far som har laget til meg, den fyller to vegger med hjørne og romanene har akkurat plass, noen få cm til kanten.

      God helg til deg :)

      Slett