søndag 12. august 2012

En smakebit på søndag [vredens druer]

Vredens druer er en roman fra 1939 av den amerikanske forfatteren John Steinbeck

Handlingen er plassert i depresjonsårene, og forteller historien til en familie av landbruksarbeidere som blir drevet fra gården av tørke og tvunget til å flytte vestover. Romanen beskriver i detalj situasjonen for amerikanske jordbrukere og landarbeidere og viser til kooperative løsninger på problemene med industrialisering.

Smakebiten er hentet fra der familien har kommet til California, men har igjen å krysse ørkenen. I det de gjør seg klar møter de en mann som er på vei tilbake fordi han ikke får seg ordentlig arbeid til å fø familien. Han vil heller sulte i hjel sammen med folk han kjenner enn å sulte i hjel sammen med folk som hater ham. Han sier:


- Pent land, men det blei stjælt for lenge sia. Du kommer over ørkenen og inn i landet omkring Bakersfield. Og du har aldri sett så vakkert land, appelsinhager, og druer, vakreste landet du har sett noen gang. Og du passerer jord som er flat og fin med vann tredve fot nere, og den jorda ligger brakk. Men du kan ikke få noe av den jorda. Den tilhører "Land- og Kveg Kompaniet". Og hvis dem ikke vil dyrke jorda, så blir a ikke dyrka. Prøv å plant litt korn, og du kommer i fengsel.
s. 183

 

Smakebit

44 kommentarer:

  1. Tusen tack før smakbiten! Det var många år sen jag læste den, men den gjorde intryck.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er temmelig opprørende lesing. Nå har jeg kommet nesten halvveis, er spent på om familien reiser tilbake eller om de finner seg arbeid i vesten.

      Slett
  2. Åh, den här boken tyckte jag jättemycket om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også den er bra, så langt i alle fall :)

      Slett
  3. Leste denne boken for lenge siden. Fint å få en liten påminnelse om innholdet. Steinbeck var min favorittforfatter da jeg var ung.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han skriver godt. Tror kanskje denne vil komme på listen min over favoritter, så langt liker jeg den veldig bra :)

      Slett
  4. Tusen takk fro smakebiten:-) denne voken ble jeg veldig nysgjerrig på og er notert ned. Ha en fin dag videre:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så langt (jeg er omtrent halvveis) synes jeg den er veldig god, tror nok jeg kan anbefale den allerede :)
      God søndag til deg!

      Slett
  5. Jeg leste den på nytt bare for ett år siden og den var like bra som før :-)
    Ha en flott søndag :-)
    Mormorklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut! Jeg ser frem til å lese videre om hvordan det går med familien.
      God søndag :)

      Slett
  6. forteller du videre eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer mer når boken er ferdiglest :)

      Slett
  7. Fantastisk fin smakebit, denne boken virker absolutt som en bok for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anette! Selv om jeg ikke er ferdig med den, kan jeg allerede anbefale boken :)

      Slett
  8. Takk for en fin smakebit, er ikke sikker på om dette er en bok for meg, men den virket spennende! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en interessant og spennende historie :)

      Slett
  9. Vredens druer er så bra! Har hatt planer om å lese den på nytt en stund, kanskje på tide å ta boka ned av hylla? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en utrolig bra bok dette - og har du den i hyllen anbefaler jeg å lese den på nytt :)

      Slett
  10. En af de skønne klassikere jeg læste for mange år siden. Tak fordi du minder om romanen - jeg må se at få bogen læst igen. Ha' en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne kan leses flere ganger - en veldig god bok :)

      Slett
  11. Så flott å høre at du liker den...gruer meg litt å starte på den etter å ha lest vaskelappen, da ble jeg litt umotivert til å starte på den:) Men nå gikk lysten litt mer på pluss siden, så takk for det!:)Kanskje jeg begynner på den nå til uken:) Takk for smakebiten! Kos deg på denne søndagen!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg å starte på den, den er ikke tung eller noe slikt, men har en interessant stykke historie fra en vanskelig tid.
      Jeg har hatt en fin søndag, mye lesing og god søndagsmiddag :)

      Slett
  12. En fin smakebit fra en fin bok. Jeg leste den for ganske mange år siden men har tenkt å lese den på nytt til lesesirkelen. Det blir fint med et gjennsyn :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne tåler å leses mange ganger :)
      Lykke til med lesingen, håper du har hatt en fin søndag så langt!

      Slett
  13. Bra smakebit:) Har lånt den og skal prøve å få lest den til Lines lese sirkel. Får se om jeg rekker å komme gjennom den:)

    SV;Samme her også, skal nok få lest noen romaner iløpet av høsten. Kan jo alltid lese til og fra skolen på bussen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er grei å lese og sidene blas raskt unna så du får helt sikkert lest den før bloggdatoen :)

      Det var en god idé å lese på bussen!

      Slett
  14. Denne burde jeg lese. Takk for smakebiten, ha en fortsatt fin dag videre. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg anbefaler å lese denne boken :)
      Takk, håper du også har hatt en fin søndag!

      Slett
  15. Tusem takk for smakebiten! Så gøy at du leser Steinbeck :) Husker jeg likte boken veldig godt når jeg leste den. Kanskje det er en bok jeg skulle tatt frem igjen? Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boken er virkelig god og den tåler nok å leses flere ganger :)
      Ønsker deg en fin søndagskveld!

      Slett
  16. Det var en gripende smakebit. Selv har jeg aldri lest noe av Steinbeck, men jeg har To A God Unknown stående her. Den skal jeg få lest en eller annen gang. Har du lest den forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en gripende historie. For mange år siden leste jeg "Øst for Eden" og så filmen med James Dean etterpå og jeg husker det var bra. men "To A God Unknown" har jeg ikke lest ennå. Denne boken jeg leser nå er virkelig anbefalelsesverdig, så om du velger å lese den du har først MÅ du lese "Vredens druer" - enten før eller siden :)

      Slett
    2. He he, det hørtes ut som det lå en trussel bak den anbefalningen ;) Jeg skal huske på den, hvem vet kanskje den finnes blant bøkene på stabburet, hos foreldrene mine, hvor jeg fant "To a God unknown".

      Slett
    3. Hihi, ja du kan se det slik ;)
      Et stabbur med bøker! Høres vidunderlig ut.

      Slett
    4. Ja, nå kan det kanskje høres ut som om det er fylt av bøker. Det er ikke helt slik altså ;) Det er snakk om noen esker :)

      Slett
    5. Nåja, esker med bøker kan være spennende nok - hva inneholder de? Er der noen skatter? Jeg har det slik hver gang jeg kikker i min mor sin bokhylle :)

      Slett
  17. Denne (og andre) har jeg akkurat kjøpt for en slikk (hva kommer dette uttrykket av?) og ingenting hos Fretex. Takk for kommentaren på siden min, så fikk jeg oppdaget bloggen din også;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heh, hva uttrykket kommer av er ikke godt å si! Men uansett var det bra du fikk boken (og de andre) til en rimelig penge, og jeg må si det vil være hyggelig om du titter innom flere ganger :)

      Slett
  18. Gratulere med god lesevalg :) Denne er en kjempesterk bok som virkelig gjør inntrykk. Steinbeck er utrolig flink til å beskrive vanlige mennesker, samhold og vennskap! Kos deg videre med boka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, boken leser jeg i forbindelse med 1001-bøker som er en glimrende anledning til å bli kjent med klassikerne oppgjennom tidene :) Som du sier er dette sterk lesing som gjør inntrykk, jeg har nettopp lest en god del sider og blir mer og mer begeistret (både negativt og positivt med tanke på hvordan tilstandene var).

      Slett
    2. Ja, flere av bøkene til Steinbeck tar opp den enorme sosiale nøden i USA den gang. Det har, tross alt, gått fremover der også, heldigvis!

      Slett
    3. Av Steinbeck har jeg kun lest "Øst for Eden" før denne, og tenker jeg skal legge inn flere bøker av ham på leselisten. Har du noen å anbefale blir jeg veldig glad :)

      Slett
  19. I confess I have not read the book but John Ford's film is very good.

    SvarSlett
    Svar
    1. Well, then I must add the film to my list - thanks for tip :)

      Slett