lørdag 7. mars 2020

Nattfilm ~ Marisha Pessl

Et nytt forfatterbekjentskap for meg, det er alltid spennende. Marisha Pessl gjorde suksess med sin debutroman Special Topics in Calamity Physics (Utvalgte emner i katastrofefysikk) i 2006. Også Nattfilm ble godt mottatt. Den første har jeg ikke lest, og denne har jeg lest sammen med Hedda, som har vært mye raskere enn meg og hennes tanker om boken kan du lese i dette innlegget.

Nattfilm handler om en undersøkende journalist, Scott McGrath, som prøver å finne ut sannheten om kult-filmregissøren Stanislas Cordova, en mann ingen har sett på mer enn tretti år. Nå er hans datter, Ashley, funnet død, angivelig selvmord. Men McGrath har sine mistanker, han var nemlig den siste som intervjuet Cordova og siden det har vært flere mystiske dødsfall, tenker han det ikke kan være en tilfeldighet. Han bestemmer seg for å jakte på sannheten.

McGrath er skilt, sist han prøvde å finne ut om Cordova kostet det ham både karrièren og ekteskapet. Det er en spennende historie som er godt skrevet, og jeg får sympati for hovedkarakteren. Skjønt, etterhvert sklir det litt ut. Boken er på over seks hundre sider, men kunne med fordel ha vært kortet ned for jeg kan ikke se hvorfor det skal være nødvendig å hale ut og hale ut en spenningsroman slik at leseren (i alle fall jeg) rett og slett går lei og bare lengter mot avslutningen. Og det at McGrath gjør alt, absolutt alt (til og med forsake sin fem år gamle datter) for å forfølge spor og komme til bunns i saken blir altfor søkt for meg.

Når det er sagt, boken kan uansett anbefales da den har mange gode kvaliteter. Man blir sugd inn i denne historien, både McGraths jakt og avsløringene om Cordova-familien som dukker opp. Ikke minst forfatterens bruk av bilder og screenshots av internettsider, det får det hele til å virke autentisk og mer skremmende. For det er mørke sider som kommer frem, og jeg må si Pessl har en god fantasi og hun må ha gjort grundig research for romanen. Det er virkelig forseggjort, såpass at jeg kunne tenke meg å lese debutromanen.



Nattfilm av Marisha Pessl
Originaltittel: Night Film (2013)
Oversatt av Vibeke Saugestad
Gyldendal, 2014
Norsk, bokmål
616 sider
Innbundet, kjøpt

7 kommentarer:

  1. Jeg har tilgode å lese denne. "Utvalgte emner i katastrofefysikk" står i hylla, og jeg leste den da den kom på norsk, men jeg husker ingenting av den. Så den har nok ikke gjort så stort inntrykk, jeg pleier huske bøker som treffer meg, ganske godt.
    En del amerikanske romaner jeg har lest er veldig lange, kanskje for lange. Kan det hende at det er noe i det amerikanske markedet som er årsaken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen bøker legger små eller ingen spor igjen, og jeg hadde tenkt å få med meg Utvalgte emner i katastrofefysikk, men det blir nok en stund til. Det er mange andre bøker foran i køen :)

      Slett
  2. Ser ut som om vi er ganske enige, igjen! Det er veldig moro! Her var du kort og konsis, og i grunn har du oppsummert alt som kan sies om boka, uten å avsløre for mye. Du får også godt fram hva som trekker ned. Jeg syns boka var verdt et forsøk, men blir jo skuffa når det er såpass rotete. Bedre lykke neste gang - med Simone!;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, artig at vi er såpass enige! Prøvde hardt å være kort, noe som er vanskelig med en tykk bok og lang historie. Den var jo bra, men kunne som nevnt vært kortet ned. Nå er jeg ferdig med innledningen til Simone, og bare det første avsnittet ga meg en følelse av at det er akkurat de samme tingene vi snakker om i dag!

      Slett
    2. Ja, jeg er så enig! Så langt er hun helt fenomenal, og tar jo situasjonene helt på kornet! Tenk at vi ikke er kommet lenger... Gleder meg til fortsettelsen!

      Slett
  3. Har "snust" itt på denne boka i noen år, men er fremdeles usikker siden den har fått noen delte meninger, noe som gjør meg enda mer nysgjerrig. Noe for meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da synes jeg du skal forsøke deg på denne boken, den ble bare litt for lang, men historien er godt skrevet og helt ok :)

      Slett