søndag 22. mars 2020

Smakebit: Det annet kjønn

Sammen med Hedda har jeg gått i gang med en skikkelig murstein, en bok vi lenge har snakket om, men ikke helt våget å gyve løs på; Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, som er på 778 sider og består av to bøker; den første heter Fakta og myter og den andre Levd erfaring. Toril Moi har skrevet et innledende essay, og beskriver hvor viktig denne boken har vært for henne. Det at en så eksepsjonell kvinne hadde påtatt seg arbeidet med å forklare hvorfor de fleste andre kvinner ikke hadde muligheter til å leve like fritt som henne selv, var for Moi noe av det store med boken:

Det annet kjønn (1949) er det 20. århundres viktigste feministiske tekst fordi den gir filosofisk dybde til kvinners dagligdagse erfaringer. Beauvoirs klarsynte forståelse av frihet, og hennes grunnleggende analyse av hvordan kvinner formes til å oppfatte seg selv som sekundære i forhold til menn, har inspirert kvinner over hele verden til å se sine egne erfaringer i et nytt lys. det eneste en trenger for å la seg inspirere av denne boken, er et dypt og brennende ønske om frihet. Dette er en tekst for forandrer liv. Jeg snakker om egen erfaring.

Simone de Beauvoir gjør rede for bokens bakgrunn i innledningen, og jeg fikk umiddelbart en følelse av at det er akkurat det samme vi snakker om i dag:

Jeg har nølt lenge med å skrive en bok om kvinnen. Emnet er irriterende, særlig for kvinnene, og det er ikke nytt. Striden om kvinnesaken har fått nok blekk til å renn, nå er den nesten avsluttet; ikke la oss snakke mer om den. Men likevel gjør vi det. Og det virker ikke som om alle de dumhetene som har vært bragt til torgs i løpet av det siste århundret har bidratt noe særlig til å belyse problemet. Og er det forresten noe problem? Hva består det i så fall i? Finnes det i det hele tatt kvinner? 




28 kommentarer:

  1. en fantastisk klassiker, tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig har jeg startet på den :)

      Slett
  2. Nå ble jeg veldig glad Birthe, for denne boken har jeg lånt, prøvd å begynne på, men levert tilbake. Håper du skriver en fyldig omtale om den, så kanskje jeg slipper å prøve igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forståelig! Så langt er det noe tungt språk, men hun henvender seg til leseren og sier "vi", "la oss", og det hjelper. Teksten må leses sakte, så litt tålmodighet trengs :)

      Slett
  3. Denne har jeg i bokhylla mi, ulest! Kanskje den burde taes fram?
    Skal ta en titt på den iallefall. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært supert om du tok den frem og leste, gøy med flere perspektiver :)

      Slett
  4. Interessant. Men ikke en bok for meg tror jeg. Jeg er ikke flink til å lese bøker i denne sjangeren i det hele tatt. Men så leser jeg så mange sjangre at jeg virkelig ikke kan lese alle :-) Det er fint å kunne lese om boken hos deg når jeg ikke har lyst til å lese den selv :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du leser mye forskjellig, ja :)
      Innlegget etter endt lesing blir nok langt, kanskje jeg deler opp, får se, men jeg har forsøkt å fatte meg i korthet den siste tiden :)

      Slett
  5. Tack för smakbiten! Inte helt säker på om jag läst något av Simone de Beauvoir, men tror det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg er sikker på at du ville husket det om du hadde lest noe av henne :)

      Slett
  6. Simone de Beauvoir er en forfatter jeg ser frem til å lese noe av og kanskje jeg leser denne også selv om jeg har forstått at den kan være krevende å komme gjennom, i følge en omtale jeg leste av boken i fjor en gang om jeg ikke husker feil. Tusen takk for smakebiten og en fortsatt fin søndag til deg, Birthe! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du leser denne i løpet av året? Ja, det krever både konsentrasjon og tålmodighet, så det er godt å ha andre bøker å lese også :)

      Slett
  7. Bra bok og bra dere leser den. Det er over 30 år siden jeg leste den, men husker fortsatt mye. Tror den har vært med på å prege mitt syn på mye.
    Nyt søndagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sett frem til å lese den, men den har virket så krevende. Er i alle fall glad for å være i gang nå. Ja, kan forestille meg at den er med på å prege våre syn :))

      Slett
  8. har läst flera böcker av Simone de Beauvoir. en väldigt intelligent och skarpsynt kvinna. utom när det gällde Sartre. tack för smakebit och påminnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har flere bøker av henne på listen som skal leses etter denne, virkelig en fascinerende person! Etter det jeg har fått med meg, led hun en god del på grunn av Sartre :)

      Slett
  9. Den läste jag när jag gick på högskolan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Håper du likte den :)

      Slett
  10. Den har jag läst, och annat av de Beauvoir. Tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har lest mye av henne, en virkelig fascinerende person :)

      Slett
  11. Jag har läst en annan bok av författaren som jag gillade. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har noen andre bøker av henne som jeg har lyst til å lese, det får bli når jeg er ferdig med denne :)

      Slett
  12. En solid klassiker denne. Leste den mens jeg hadde studenter og den tøt av og til ut i forelesningene mine. Det resulterte i at studentene ga meg en pose seigmenndamer ved semesterslutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, artig! Viser at den preget deg, noe jeg godt kan forstå. Ved middagsbordet i går begynte jeg å snakke om noe relatert til det hun har skrevet i den første delen :))

      Slett
  13. Det andra könet är en klassiker som jag tänkt läsa, men det har inte blivit av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk ganske lang tid før jeg faktisk bestemte meg for å lese den, så kanskje du finner den frem dette året også :)

      Slett
  14. En riktig klassiker! Står oläst i bokhyllan här hemma... Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt! Kanskje du henter den frem fra bokhyllen og bestemmer deg for å lese den :)

      Slett