søndag 3. september 2023

Brød og melk ~ Karolina Ramqvist

 

Karolina Ramqvist oppdaget jeg for en tid tilbake, og igjen kjenner jeg på dette personlige og nære, og vet at denne teksten har festet seg under huden. Også i denne boken handler det om kvinners liv. Denne gangen i tre generasjoner.

Fra forlaget:

I Brød og melk skriver Karolina Ramqvist om en ensom jentes oppvekst fylt av dufter, farger og smaker. Hun minnes mandarinene, det ristede brødet, bollene i fryseren – og fatet med pannekaker på kjøkkenbenken.

I sentrum for minnene står spisebordet som har gått i arv, et bord ment for store middager, men som hun oftest har sittet alene ved. Hvem var hun som liten, og hvem ble hun som voksen? Hvordan kan mat fylle henne med et slikt sinne og samtidig true med å fortære henne helt? Alt hun ønsker, er å bli kvitt den sterke dragningen mot mat – og å lage rispudding så datteren vil smake.

Brød og melk er en vakker og sterk fortelling om barndom, oppvekst, morsroller og kvinnekamp, og med maten som omdreiningspunkt for alt som er godt og vanskelig.

Mat er kjærlighet. Kjærlighet er mat. Sies det. 

Boken starter med at fortelleren har søkt hjelp hos andre som har et vanskelig forhold til mat, og skal fortelle historien sin, "for det er den eneste måten å bli fri fra dette på, har de sagt." Men det er ikke enkelt. Både fordi hukommelsen er upålitelig, og fordi minnene fremkaller et vell av følelser. Hun tror ikke fortellingen vil befri henne, men prøver likevel. Det blir en reise bakover til barndommen og oppveksten, hvor mat er sentralt. Eller er det hun som gjør det til noe sentralt? 

Hun vokser opp sammen med moren, som ofte er opptatt med jobb, venner eller kjæreste. Spiseforstyrrelser handler som kjent først og fremst om følelser, og den lille jenten er stadig overlatt til seg selv. Hun er engstelig, urolig og ensom. Maten hjelper henne å fortrenge de vonde følelsene. Det er vanskelig å sette ord på dette og at hun har behov for at moren er mer til stede. Mormor og morfar bor lengre unna, men kommer med toget hvis hun trengte pass og hun er ofte hos dem. De står for en lun varme, hun blir sett og akseptert. Og så lager mormoren så god mat. Helt annerledes enn den hun får hjemme hos moren. De vanskelige følelsene fortsetter i voksen alder, "så fort noe ble vanskelig, kom jeg til å tenke på mat."

For meg var maten så mye. Den fysiske sulten var én del, men de andre måtene jeg sultet på, og suget etter det virket som jeg alltid hadde i meg, var større. Jeg hadde blitt vant til å vende meg mot maten for å fylle alle mine behov, og virkningene av spisingen hadde nådd så dypt inn i meg at jeg ikke kunne se omfanget av det.
s. 45

Det enkle språket Ramqvist bruker, og som jeg kjenner igjen fra de andre bøkene, er så kraftfullt! Det at fortellingen er selvbiografisk gjør den mer personlig og sterkere. Selv om spiseforstyrrelse er hovedtema i boken, er dette også en fortelling om oppvekst og familie med mye varme og gode minner. Boken anbefales til alle, enten man selv har et problematisk forhold til mat eller kjenner noen som har det. Ramqvist skriver som sagt bra og lesingen var oppslukende, interessant og jeg hadde vanskeligheter med å legge den fra meg. Nå gleder jeg meg til å lese mer av forfatteren!
 

Brød og melk av Karolina Ramqvist
Originaltittel: Bröd och mjölk (2022)
Gyldendal, 2023
Oversatt av Trude Marstein
Norsk, bokmål
267 sider
Innbundet, lånt på biblioteket

11 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Har läst annat av författaren men inte denna än.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Hvis du likte det du har lest, kommer du nok til å synes denne er bra :)

      Slett
  2. Denne boken var veldig god! Husker den satt lenge i. Jeg har også lest Bjørnekvinnen av henne men ikke de andre hun har skrevet-det må jeg få gjort noe med.
    Ha en fin uke,Birthe :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne kommer til å sitte lenge hos meg også, akkurat som Bjørnekvinnen (den har jeg lyst til å lese om igjen). Tror du kommer til å like de andre også! Ha en fin uke videre :))

      Slett
  3. Den har jeg også lest, hun skriver så bra. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Det er noe intenst og oppslukende ved måten hun skriver på, det kryper under huden og blir værende :)

      Slett
  4. Mat kan ta över människors sinnen, både de människor som har mat i överflöd och de som nästan ingen mat har. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt poeng! Særlig tenker jeg på når følelser blir mat og følelsesmessig ubehag prøves å sultes eller spises vekk. Det blir en måte å håndtere vanskelige tanker og følelser, som gir angst og indre uro. I denne boken kommer vi på innsiden av hvordan dette er. Anbefales :)

      Slett
  5. Takk for fin påminnelse Birthe! Jeg har lest Bjørnekvinnen og Den hvite byen, og likte godt skrivemåten hennes. Denne her skal jeg også lese, men hadde "glemt" den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Du må rykke den fremover i køen! "Kjæresten" også, "Den hvite byen" er en frittstående oppfølger :)

      Slett
  6. I want to share with you all on this blog on how I received finance support from a reputable loan company via cf-loans@outlook and whatsapp +393510140339, I contacted them when I came across these contact online when a lady from mexico were giving a testimony about a loan finance then I decided to give a try that when I get my loan to expand my business at the rate of 2% ROI repayment. I'm so happy that I decided to share with anyone here looking for an affordable loan to reach out for this great opportunity. thank you blog admin.

    SvarSlett