fredag 15. september 2023

Hvis det skulle komme et menneske/En dag vil vi le av det ~ Thomas Korsgaard

 


To av bøkene i trilogien om Tue er nå lest. Jeg registrerer at bøkene har fått strålende kritikker og selv om jeg ikke ville brukt superlativer som sensasjonelt sterk, så gjør historien absolutt inntrykk. Tue vokser opp på en gård i Nord-Jylland, "ved enden av verdens lengste grusvei." Baksideteksten forteller at det er en roman om fattigdommen i utkanten av det danske velferdssamfunnet, om å vokse opp i en familie uten overskudd og å være overlatt til seg selv. Men det er også en fortelling om en oppfinnsom og kreativ gutt som finner sin vei en vanskelig verden, uten noen gang å glemme hvor han kommer fra. 

Jeg kunne tenkt meg å kommet enda tettere på Tue. Hva han teker om seg selv, om moren og faren, og hva han føler om den vanskelige ungdomstiden. Det kommer frem til dels, men da beskrivende og ikke i form av hva som foregår på innsiden. Først når karakterenes indre liv trer frem synes jeg at en fortelling blir sterkere. Da lever jeg meg mer inn i hvordan deres liv er. Men det er virkelig sårt å lese hvordan gutten Tue blir møtt av sine foreldre. Noen ganger måtte jeg trekke pusten dypt og jeg er sikker på at leppene ubevisst formet seg til en smal strek av harme. Sånn sett fungerer beskrivelsene og den enkle fortellende stilen, og jeg ser frem til den siste boken i serien.


Hvis det skulle komme et menneske/En dag vil vi le av det av Thomas Korsgaard
Originaltittel: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)/En dag vil vi grine af det (2018)
Bonnier, 2023
Oversatt av Hilde Rød-Larsen
Norsk, bokmål
281 sider
Innbundet, kjøpt

3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å lese bok nr 2. Har fått den på Book bites, (som bok) men, der fikk jeg plutselig fire andre samtidig. Så får jeg se hvilke jeg får lest før de forsvinner. Likte den første veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gode bøker, uten tvil, og jeg ser frem til den siste. Nå leser jeg Gjentagelsen av Vigdis Hjort og synes den går dypere inn på et ungt sinn når det gjelder tanker og følelser. Ellers er det vanskelig å få lest alt man vil, særlig når det er mange på listen, noe det som oftest er. Book bites har jeg ikke hørt om :)

      Slett
  2. I want to share with you all on this blog on how I received finance support from a reputable loan company via cf-loans@outlook and whatsapp +393510140339, I contacted them when I came across these contact online when a lady from mexico were giving a testimony about a loan finance then I decided to give a try that when I get my loan to expand my business at the rate of 2% ROI repayment. I'm so happy that I decided to share with anyone here looking for an affordable loan to reach out for this great opportunity. thank you blog admin.

    SvarSlett