søndag 20. april 2014

En smakebit på søndag (mapuche)

Når påsken kommer stormer vi nordmenn til fjells for å leke oss i isen, Tone skrev det så treffende i en annen smakebit om forklaringen på hvorfor nordmenn forlater våren til fordel for vinteren i påsken, hun hadde lest boken til Odd Børretzen om den første nordmann, han som løp etter isen. Det er dette vi har i genene våre og som gjør at vi skynder oss på fjellet så snart varmen og våren går sitt inntog. Artig teori, artig er det også at påskekrimen er et særnorsk fenomen:

[...]Det begynte 23. mars 1923. Det var lørdagen før palmelørdag, og det var rykket inn en annonse i Aftenposten med teksten: Bergenstoget plyndret i natt. Mange trodde det var en nyhetssak, men det var en annonse for en fersk krimbok.
Den vakte stor oppsikt og skapte varig interesse for påskekrim. Boken om de unge studentene som gikk på ski over Hardangervidda og robbet påsketoget ved Finse, var skrevet av Nordahl Grieg og Nils Lie, under pseudonymet Jonathan Jerv.

Jeg har også valgt å lese krim denne påsken, eller snarere en thriller: Mapuche av Caryl Férey. Dette er ingen kosekrim, det kan jeg si med én gang! Boken er forsåvidt tykk med sine 528 sider og jeg har lest 164 av dem. 

Han la merke til en detalj. Han rettet Magliten mot det rektale området, som var spesielt medtatt: Et eller annet formløst stakk opp, en klump av kjøtt og hår. Han svelget. Var det et kjønnsorgan? Hva skulle det ellers være? Var det den unge fyrens eget kjønnsorgan?
s. 34



Smakebit

29 kommentarer:

  1. Jeg var vel optimistisk når jeg trodde at jeg skulle få begynt på denne i tillegg til tre bøker av Granhus og et par andre, så denne gjemmer jeg til begynnelsen av mai, må jo få lest Wassmo sin bok før kalenderen bikker mai også. Dere som leser denne gir et inntrykk av den er bra og absolutt ikke kosekrim, det er kjekt med litt hardbarka også i blant. Ha en fin påskedag, Birthe:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Med så mange planlagte bøker er det nok greit å vente med denne. Den er hardbarka som du sier, veldig spennende og intens. Ønsker deg en fin 2. påskedag :)

      Slett
  2. Det där var ju en ganska så äcklig smakebit. Tror nog det här skulle passa mig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat denne var fæl, men alt er ikke like ille :)

      Slett
  3. Oj, vilken läbbig smakbit, jag blir väldigt nyfiken på boken. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er bra så langt, og heldigvis er ikke hele boken som smakebiten :)

      Slett
  4. Denne har jeg lest om flere steder nå. Kanskje jeg må ta en nærmere titt på den. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg absolutt anbefale deg å gjøre, selv om jeg ikke har lest den ut ennå :)

      Slett
  5. Denne har jeg også "kost" meg med i påsken. Hjertet mitt griner for Argentina som fremdeles blør etter det som skjedde for 30 år siden. Kos deg videre med boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er forferdelige forhold! Jeg har kommet omtrent halvveis nå og er spent på oppklaringen :)

      Slett
  6. Smakebiten er grusom, særlig hvis man leser mer enn den.. Jeg synes den situasjonen var så fæl at jeg måtte lokke øynene.. Men boka er bra. Og i lys av de grusomhetene som skjedde, så må det vel også beskrives rått og nakent.. Ha en fin kvedl Birthe.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er grusom, selv om den er tatt ut av sin sammenheng. Rått og nakent, det var en god beskrivelse, og jeg er spent på den videre handlingen.

      Slett
  7. Inget jag känner för :). Jag är lite äckelmagad av mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis er ikke hele boken full av detaljer som dette, men ganske tøff lesing som nok ikke passer for alle :)

      Slett
  8. Hm, ja det var en ganska stark smakbit... Påskekrim är verkligen något speciellt :-)

    SvarSlett
  9. Tack för intressant smakbit!

    SvarSlett
  10. morbid smakebit - digger det! :D Beste denne uka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er temmelig grov - anbefaler boken siden du likte smakebiten :)

      Slett
  11. Denne boken har jeg aldri hørt om før, selv om jeg leser krim innimellom.
    Mapuche-indianere derimot hørte jeg om, da jeg var i Chile. Forsto det sånn at de var eneste indianerstamme som ikke ga tapt for spanjolene. Men de ble drevet sørover og jeg har vært i det som kalles deres hovestad.

    Vet ikke helt om jeg skal lese denne selv om det indianske innslag lyder spennende.

    Ønsker deg en god påskeslutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk lyst til å lese mer om Mapuche-indianerne, interessant det du nevner. Ellers i boken er det også mye om Argentinas historie, som også er spennende å vite om. Selv om det er, som i smakebiten her, mye grusomheter.

      Takk! Håper du har hatt en fin påske :)

      Slett
  12. Vilken obehaglig smakbiten! Blir ändå lite nyfiken på boken...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat denne biten er temmelig ubehagelig, men bra du ble nysgjerrig på boken likevel - den kan jeg nemlig anbefale :)

      Slett
  13. Heisann!

    Denne påska var vidunderlig... håper du har hatt noen flotte dager!
    Rart det der med påskekrim og nordmenn.... vi er ikke til å bli klok på for utlendinger...
    kanskje ikke på oss sjøl heller!
    Ha fortsatt ei delig uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt fantastisk med sol og sommerlig varme! Påsken har jeg tilbrakt hjemme med mye lesing og en del turer ute i det fine været. Hehe, ja du har et godt poeng der om oss nordmenn...
      Ønsker deg også en fortsatt fin uke :)

      Slett
  14. Jeg leser i den nå for tiden. Vet ikke helt hva jeg riktig syns om den ennå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kommet et godt stykke lengre og kan si såpass at jeg liker boken fordi den tar opp kontroversielle historiske hendelser, og selve handlingen er også bra om enn temmelig rå :)

      Slett