søndag 5. juli 2020

Bak skapet står øksen ~ Torborg Nedreaas

Bak skapet står øksen
Som jeg satt og leste årets første nyhetsbrev fra Torborg Nedreaasselskapet som kom i slutten av juni, og forfatter og litteraturprofessor Willy Dahls tanker om Nedreaas, ble jeg oppmerksom på at jeg ennå hadde mer å lese fra denne bergenske forfatteren. Dahl sier at kravet hun satte til seg selv, at det kunstneriske uttrykket måtte være ekte - bare da kunne det være sant, ga ham assosiasjoner til dagens virkelighetslitteratur. Verdt å lese! Så jeg klikket meg inn på nettsiden og Nedreaas sin første publikasjon, nemlig Bak skapet står øksen. Det er link til boken hos Nasjonalbiblioteket, så jeg begynte å lese. Og kunne ikke stoppe. 

Torborg Nedreaas er mest kjent for fortellingene om Herdis; Trylleglasset (1950), Musikk fra en blå brønn (1960) og Ved neste nymåne (1971), og romanen Av måneskinn gror det ingenting (1947), hvor hun skriver om tabubelagte tema som kvinners seksuelle begjær og abort. 

Bak skapet står øksen er en novellesamling utgitt høsten 1945, som skildrer forholdene i Norge under den tyske okkupasjonen. Novellene er sterk lesing, og gjorde dypt inntrykk på meg. Til tider var fortellingene rett og slett ubehagelige. Fortellingene er et forsvar for tyskerjentene, altså de norske kvinnene som var sammen med tyske soldater. Disse kvinnene har fått liten plass i skjønnlitteraturen, og den dag i dag er deres historier blitt mindre undersøkt enn andre deler av krigshistorien. Benedicte Jensen Araldsen skriver i sin masteroppgave at hun "har til gode å lese annen skjønnlitteratur som har et så nyansert syn på tyskerjentene så tett opptil krigen", og hun har rett. For novellene tar også for seg livet til småkårsfolk generelt, der krigen i sin unntakstilstand satte hele det hverdagslige livet på hodet. Tyskerjente eller tyskertøs, bare ordet gir negative assosiasjoner! Og Nedreaas skrev så modig om disse kvinnene rett etter krigens slutt, da folk flest så på dem som de verste svikerne. 

Og det er nettopp dette som kommer frem i novellene. Ved å velge å være sammen med "fienden" utfordret de konvensjonene, og selve begrepet "tyskerjente" viser at de ble sett på som styrt av sine drifter, at de var uansvarlige og lite selvstendige individer. Det nyanserte ved novellene er også at mennene, barna og andre stemmer kommer frem, og gir leseren innblikk i hvordan det kunne være å leve slik, midt i unntakstilstanden og den usikre tiden. Mye fortvilelse kommer frem! Men også hvordan en ung jente kunne ta det skritt å være sammen med en tysker. Det kunne være forelskelse. Eller at hun kom fra fattige kår og krigen muliggjorde et bedre liv. Omsorgssvikt er et annet tema Nedreaas bringer opp. Og begjær. Uten å bryte en nedskrevet lov, ble kvinnene som var sammen med tyske soldater utsatt for psykiske og fysiske overgrep. Jeg har selv en i familien som var sammen med en tysk soldat, de var forelsket og det var ikke enkelt for dem. Etter krigen flyttet de til Tyskland, og han ønsket aldri å besøke Norge igjen.

Romantikken og erotikken er sterk, og den kjenner ingen nasjonale grenser, skriver Araldsen, og sier videre at novellene hovedsaklig formidler "poenget om at tyskerjenter ikke kan dømmes likt og kjapt – uten å ta hensyn til de store individuelle forskjellene." Novellene kan gi bevissthet og refleksjon om at ingen må være for snare til å dømme andre. Torborg Nedreaas var en av dem som høsten 1945 tok til orde mot en statlig kommisjon som foreslo å "løse problemet" med tyskerjentenes barn med å sende dem ut av landet. Hun skrev i kommunistavisen Arbeidet i Bergen og spurte ironisk, men med stort sinne, hva som hadde skjedd: Hadde norske myndigheter brukt krigen til å lære det nazistene visste, at uønskede mennesker kunne deporteres og dermed forsvinne?




Bak skapet står øksen av Torborg Nedreaas
Aschehoug & Co. (W. Nygaard), 1975
Utgitt første gang: 1945
Norsk, bokmål
136 sider
Nasjonalbiblioteket

10 kommentarer:

  1. Hun har jeg faktisk bare lest av måneskinn gror det ingenting, men den har jeg iallefall lest to ganger, den er så fin!
    Takk for gode lestips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja, det er fantastisk lesning :)

      Slett
  2. I min utgave av Trylleglasset utgjør novellesamlingen Bak skapet står øksen begynnelsen av boken. Derfor fikk jeg lest også denne, før jeg skulle i gang med Herdisbøkene. Hun skriver helt fantastisk, jeg vet at dette er bøker jeg kommer til å lese igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Min utgave har ikke det, den er gammel da, fra 1986, men er fin måte å bli introdusert til novellesamlingen på. Fantastisk er det rette ordet, håper du leser mer :)

      Slett
  3. Å, så fin omtale! Og så flott at du trekker fram denne! Jeg var helt lamslått etter å ha lest samlinga for første gang, og gleder meg til å lese igjen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Hedda! Det var vanskelig å formidle hvilket inntrykk novellene ga meg, det var så sterkt :)

      Slett
    2. Hei! Hvordan ligger du an med lesinga av Simone de Beauvoir? Håper du og familien din har hatt en flott sommer så langt :)

      Slett
    3. Heisann! Jeg kom nettopp hjem fra ferie, den ble annerledes enn planlagt med både tanke på lengde og sted, og boken var ikke med. Så, jeg har ikke kommet noe lengre. Hvordan ligger du an? Kan du eventuelt vente på meg noen dager?

      Slett
    4. Hei! Håper du har hatt det fint og at dere alle er friske:) Jeg har lest det vi avtalte, men kan så klart vente på deg før jeg fortsetter. Nå har vi ikke mye igjen! Tar vi det i løpet av august og september, tror du? Her er det tilbake til hverdagen igjen allerede på mandag, og jeg kan dessverre ikke si at jeg gleder meg. Ferien har gått så fort! Alt vel med dere?

      Slett
    5. I morgen er det tilbake til hverdagen her også, plutselig var ferien ubønnhørlig over :D Det har vært en fantastisk ferie, tre uker i fjellheimen. Fint at du venter, jeg kommer nok i mål ganske snart, slik at vi kan lese resten i alle fall iløpet av september :)

      Slett