lørdag 19. desember 2015

Kjerringer ~ Helene Uri

Litt artig at jeg listet Kjerringer av Helen Uri opp for et år siden som planlagt lest i januar i utfordringen Bokhyllelesing. Noen bøker har (heldigvis, takk og pris) blitt lest i mellomtiden, men utfordringen har altså ikke blitt prioritert. Nå er den i alle fall lest, og jeg skal forsøke å si noen ord om den.

Finn frem din indre kjerring!
Mannfolk. Hva gjør du når sjefen tar all æren for arbeidet du har gjort? Når universitetskollegaen åpenbart vil mobbe deg ut av karrierekonkurransen? Eller når tenåringsdatteren din blir forført av en direktør? Frøydis, Celeste, Ella og Jenna møtes på latinkurs og oppdager at de har mer til felles enn lysten på gloser fra et utdødd språk. De har rett og slett fått nok. Nå vil de handle. Gjennom finurlig hverdagsfeminisme og humørfylte hevnaksjoner prikker damene inn presise anslag mot maktens menn.
Helene Uri har skrevet en fandenivoldsk, klok og munter bok om å ta grep og gjøre noe med mennene som bruker kvinnene som fotskamler. De fire kvinnene bestemmer seg kort sagt for å bli ... kjerringer.

Slik står det å lese bakpå boken, og jeg hadde høye forventninger til lesingen. Det kan like gjerne sies med én gang at jeg ble skuffet såpass at det ble et langt opphold og lesing av andre bøker før jeg fant Kjerringer frem igjen og fullførte den. Innledningen likte jeg godt, den åpnet handlingen in medias res på en slik måte at jeg gledet meg til å fortsette. Dessverre gikk det i nedoverbakke etter det.

De fire kvinnene danner en liga, nemlig Kjerringer, og hevner seg på menn som har forårsaket lidelse og tap av verdighet for dem. Det er god underholdning å lese om hevnaksjonene, selv om jeg skumleste flere steder fordi det blir for inngående beskrivelser og mye repetering. Det positive er at Uri setter fokus på likestilling. Selv om vi ligger godt an, er det et aktuelt tema ettersom det fremdeles er store forskjeller mellom kjønnene på mange områder som likelønn, deltidsarbeid, kjønnsdelt arbeidsliv, og makt og ressurser er ujevnt fordelt, både økonomisk og politisk. Men, jeg er tilhenger av at folk skal forstå hvorfor de bør endre holdning ut fra logikk, ikke bli overkjørt av en veivals for å få seg en tankevekker. 

Kjerringer av Helene Uri
Gyldendal Norsk Forlag, 2011
Norsk, bokmål
464 sider
Innbundet, kjøpt
Bokhyllelesing

8 kommentarer:

  1. Ja hvad gør man når chefen tager æren for dit arbejde - det er så frustrerende. Falske anklager er værre! så må man blive en bitch :) en kjærring! :)
    Jeg er glad for at du skriver om læste bøger og gode bøger!

    Sender et ønske om glædelig jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fremdeles slik at menn har mest å si i verden og det kan være skrekkelig frustrerende å ikke bli trodd eller hørt på. Takk for at du tittet innom, Donald :)) Ønsker deg og dine en gledelig jul og et godt nytt år!

      Slett
  2. Det er godt å se at omtalen din bekrefter antakelsen jeg satt med etter å ha lest om boka. Jeg valgte nemlig bort Kjerringer, til tross for at emnet tiltalte meg. Jeg er fullstendig enig med deg i din siste setning. Som leser er jeg istand til å trekke konklusjoner og tenke selv, det er ikke alltid man behøver å bli overforet ;) Ha en fin juletid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Emnet tiltalte meg også, men det ble for traurig å lese. Du har ikke gått glipp av noe da du valgte bort boken. Ha en fin juletid du også :)

      Slett
  3. Denne boken har jeg skygget unna, den har ikke fristet. Takk for din beskrivelse som bekrefter mine anelser. Har ikke lest noe av denne forfatteren, selv om kolleger har anbefalt noen av bøkene. Har tenkt at boken om familien hennes i Finmark ville vært mitt førstevalg, husker ikke tittelen, men tror den kom i fjor.
    Ønsker deg en god jul, med gode bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ikke lest noe av henne fra før, og akkurat nå frister det ikke særlig, skjønt den boken du nevner høres interessant ut. "Rydde ut" tror jeg du tenker på. Takk for at du tittet innom, ønsker deg alt det beste for 2016 :))

      Slett
  4. Jeg har ikke lest noe av Helene Uri ennå. Har både hørt positive og negative ting om bøkene hennes, så jeg er ikke sikker på om jeg våger å utforske forfatterskapet hennes, hehe:)

    Ps: Er spent på hva du synes om Råta av Siri Pettersen!

    God jul!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! For meg kommer det til å ta litt tid før jeg leser mer av denne forfatteren, men kjenner på meg at jeg trenger mer enn en bok for å gjøre meg opp en mening. Råta er særdeles spennende så langt :)

      Ønsker deg alt det beste for 2016 :))

      Slett