lørdag 6. oktober 2018

Sommeroppdatering og høstlesing

Fra forrige oppdatering har jeg faktisk klart å lese de fleste bøkene som var kommet til bokhyllen min, slett ikke verst! Fire av bøkene som er anskaffet etter det er plukket fra årets langliste for Bookerprisen, én er lest (Washington Black), én holder jeg på med (The Overstory) og én skal jeg lese sammen med Ina (Everything Under). Ellers har jeg lest Løven og Hvalen av de nyanskaffede bøkene, og denne kan jeg varmt anbefale videre! En fin poesibok om å finne mening i livet. Og Vinterdans var en overraskende bra bokFremover høsten og vinteren er planen å lese Det annet kjønn av Simone de Beauvoir sammen med Hedda. Det er en skikkelig murstein, så det vil gå lang tid før den er ferdiglest. Spesielt siden jeg mistenker den for å være temmelig tunglest og da må jeg ha annet å lese innimellom, men erfaringen tilsier at bøker har en tendens til å plutselig trenge seg frem på leselisten og derfor lager jeg ingen planer utover dette.

Ønsker alle en fin høst!









Til bokhyllen siden sist oppdatering:

Skjønnlitteratur
Washington Black av Esi Edugyan
Løven og Hvalen av Kamilla Davis
Hekseyngel av Margaret Atwood
Everything Under av Daisy Johnson
The Overstory av Richard Powers
The Water Cure av Sophie Mackintosh
The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss
Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar

Sakprosa
Vinterdans av Marit Beate Kasin

17 kommentarer:

  1. Er spent på ka du kjem til å meine om "Det annet kjønn".

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du lest den? Min har stått mange år i bokhyllen ulest :)

      Slett
    2. Det er så lenge sidan at eg burde lese ho på nytt. Eg er jo ikkje den ungjenta eg var den gongen.

      Slett
    3. Min erfaring er at jeg har fått annet perspektiv og leseopplevelse av bøker etter mange år siden førsteles :)

      Slett
  2. Ja hurra Hekseyngel ;) ...og Shakar skal jeg også lese nå i høst er planen. Den vant jo BBP i år, men så langt kom jeg aldri i tide. Etter å ha truffet forfatteren som ble bokbadet av Elisabeth så er jeg mer enn klar for å ta for meg denne. Kjenner jeg ikke er helt klar for mursteinsromaner ennå, det går helst i lystlesing av mindre krevende litteratur, men nå begynner det å bli gøy igjen. Og det er bra! God høst til deg også Birthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så du har lest Hekseyngel? Var den bra? Ja, jeg er også spent på Shakar boken, men også mursteinen :D Den har jeg hatt altfor lenge i bokhyllen :)

      Slett
  3. Håper å finne tid til Margaret Atwoods Hekseyngel, ellers har jeg bare lest Shakar. Ønsker deg en fin høst med mange gode lesestunder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så du har også lyst til å lese Hekseyngel! Så spennende! Shakar ser jeg frem til å starte på :)

      Slett
  4. Å jeg digger at du skal lese Stormen - Atwoods gjendiktning var veldig bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gleder jeg meg til å lese og er spent på den! Fint å høre at hun har gjendiktet godt :)

      Slett
  5. Det var mange og tykke bøker. Mange jeg aldri har hørt om, har bare lest Shakar av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, flere er temmelig tykke! Flere er fra Booker-langlisten, og jeg hadde ikke hørt om dem før jeg bestemte meg for å lese fra den listen :)

      Slett
  6. Lykke til med Det annet kjønn. Har lest den, med stor glede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Den gleder jeg meg til å lese :)

      Slett
  7. Nydelig sitat og stemningsfullt bilde!
    Jeg gleder meg også til "Hekseyngel". Blir spennende å lese din vurdering:) Ellers må jeg nok innrømme at jeg kanskje har vært litt overmodig nå i høst, og innse at jeg muligens ikke får lest "Det annet kjønn" likevel. Jeg hadde tenkt meg en rolig høst med mye lesetid, men barn nummer tre har ankommet og var ikke enig. Det går seg nok til etter hvert, men starten har vært helt lesefri, og det tar nok litt tid før jeg finner veien tilbake til bøkene. Og da ser jeg for meg at det kanskje ikke er lettest å åpne ballet med Simone... Om du fortsatt vil lese, gjør du naturligvis det. Så får jeg heller ta det igjen seinere, når den nye sjefen er blitt litt mer sjølstendig;) Ønsker deg og dine en flott høst, og håper du får lest masse! Jeg følger med, sjøl om jeg nok blir litt mer borte enn planlagt framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer så mye, Hedda! Jeg har stor forståelse for at du ikke vil ta på deg å lese den mursteinen av en bok når du er fullt opptatt med småbarn :)) Jeg så frem til å lese den sammen med deg, så da utsetter jeg det til du og den nye sjefen er klare. Boken har stått lenge i bokhyllen og kan godt stå der litt lengre. Ønsker deg og dine en fin høst også :)

      Slett
    2. Tusen takk, Birthe! Det er veldig snilt av deg å vente, og veldig koselig at du velger å gjøre det:) Boka har stått lenge her også, og klarer seg sikkert litt til. Jeg forsøkte på nytt her for to dager sia, for å sjekke om hjernen var litt mer med nå, men det var skralt resultat, gitt. Så det går fort noen måneder, tror jeg. Om ventetida blir lang, får du bare si ifra. Fortsatt god høst!

      Slett