lørdag 1. september 2018

The Man Booker Prize

Det er alltid mye snakk om Bookerprisen på tvangslesekafétreffene, og jeg fant ut at jeg skulle forsøke meg på noen av bøkene. I år vil kortlisten bli annonsert tyvende september, så jeg får ikke lest alle bøkene før den tid, men det er en fin anledning til å lese bøker jeg ikke ellers hadde lest. Så får jeg se hvor mange andre jeg kan putte inn mellom de andre bøkene på leselisten.

Langlisten består av bøkene under, og de med oransje farge har jeg anskaffet. Washington Black er lest, og likt - fire sterner på Goodreads, anmeldelse kommer snart.


7 kommentarer:

  1. Så kjekt at du hiver deg med,Birthe! Jeg hadde store ambisjoner men av diverse grunner falt jeg raskt av lasset i år også.Noen bøker ble bestilt på biblioteket men ikke hentet og noen ble kjøpt men ikke begynt på eller såvidt begynt på. Jeg tenkte jeg skulle snart begynne på Washington Black og det er fint å høre på forhånd at du likte den.Jeg kom litt i gang med In our Mad and Furious City før jeg gav meg, men det er ikke boken så mye som meg selv tror jeg. Men begynner jeg nå får jeg lest noen i det minste og det er bedre enn ingenting. Blir spennende å følge med :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes dette er er fin anledning til å lese bøker jeg ellers ikke hadde funnet frem til. Men det blir ikke til at jeg leser dem før nomineringen, til det har jeg altfor mange andre bøker å lese samtidig. Washington Black kan absolutt anbefales :))

      Slett
  2. Stemmer i med Beate, gøy at du vil lese Bookerbøker. I likhet med deg har jeg lest og likt Washington Black og den er blant favorittene mine. De to aller beste for min del er The Overstory og The Long Take og de er begge bøker jeg virkelig tviler på at jeg hadde lest hadde det ikke vært for Booker. En er i verseform og den hadde jeg ikke hørt om før årets longlist ble publisert. Den andre er skrevet av en forfatter jeg forsøkte å lese i et tidligere Bookerår, men boken hans som var nominert da, Orfeo, kom jeg meg ikke gjennom. Da er det litt for lett å la være å lese noe annet av samme forfatter. Veldig glad for at jeg gjorde det likevel.

    In Our Mad and Furious City holder jeg på med, og selv om jeg synes den har tatt seg litt opp er den nok blant de dårligste jeg har lest. Jeg slet lenge med å skille fortellerstemmene fra hverandre og det er kun nå som jeg har lest over 60 prosent at jeg begynner å bli engasjert i historien. Tipper at jeg hadde avbrutt denne hadde det ikke vært for at jeg kun er 2,5 bøker unna å lese hele longlist, noe jeg aldri har fått til tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det var boken og ikke meg :-D Jeg begynte nok på feil bok og jeg klarte å kansellere bestillingen av de andre bøkene! Er det mulig??? Men har nå kjøpt et par bøker i etterkant likevel. Jeg får heller ta fatt på en av de andre og lede Cityboken senere.

      Slett
    2. Takk, Ann Helen! Jeg synes det er spennende å lese noe nytt, og ja, Washington Black var en fin bok. The Overstory tenkte jeg å starte med snart, og håper å få til de andre jeg har også. Det er lett for å la være å lese mer av en forfatter hvis én bok ikke fenger, men som du sier kan det absolutt lønne seg! Lykke til med å lese hele langlisten, det er slett ikke verst :))

      Beathe, det er godt mulig at det er boken og ikke deg :D Jeg fikk i alle fall lyst til å lese den bare for å oppleve selv om den er bra eller dårlig :))

      Slett
  3. Blir spennende å lese dersom du skriver om noen av disse. Richard Powers har jeg lest et par bøker av, "Sang i tid og rom" var fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Anmeldelse av Washington Black kommer snart, ellers har jeg ikke lest noe av de andre forfatterne, så jeg er spent. Takk for tips om Sang i tid og rom :))

      Slett