søndag 14. mai 2017

En smakebit på søndag: The Heart Goes Last

Stan and Charmaine, a young urban couple, have been hit by job loss and bankruptcy in the midst of nationwide economic collapse. Forced to live in their third-hand Honda, where they are vulnerable to roving gangs, they think the gated community of Consilience may be the answer to their prayers. If they sign a life contract, they'll get a job and a lovely house... for six months out of the year. On alternating months, residents must leave their homes and serve as inmates in the Positron prison system. At first, this seems worth it: they will have a roof over their heads and food on the table. But when a series of troubling events unfolds, Positron begins to look less like a prayer answered and more like a chilling prophecy fulfilled.



Slik står det å lese bakpå The Heart Goes Last av Margaret Atwood. Jeg har kommet til side 120 og liker historien så langt. Her er smakebiten:

Stan is trimming the hedge, making an effort to appear not only useful but also cheerful. The hedge doesn't need trimming - it's the first of January, it's winter, despite the lack of snow - but he finds the activity calming for the same reason nail biting is calming: it's repetitive, it imitates meaningful activity, and it's violent. the hedge trimmer emits an menacing whine, like a wasp's nest. The sound gives him an illusion of power that dulls his sense of panic. Panic of a rat in a cage, with ample food and drink and even sex, though with no way out and the suspicion that it's part of an experiment that is sure to be painful.
s. 113 



Smakebit

24 kommentarer:

  1. Har inte läst något av Atwood, men är riktigt nyfiken på hennes böcker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Atwood kan jeg absolutt anbefale :)

      Slett
  2. Läst Atwood för länge sen och för ett tag sen lånade jag en novellsamling av författaren, men inte läst den än.Tack för smakbit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest noen av hennes noveller, så det skal jeg gjøre snart :)

      Slett
  3. Ah... Atwood ja, der minnet du meg på serien - jeg må huske å se på tv jeg bare må :) (Så 5 episoder av Skam på rappen i går kveld, så jeg føler meg veldig flink) Takk for sist forresten, det var veldig kjekt å møtes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hittil har jeg sett episodene om fredagskveldene, ellers i uken er det heller hektisk :D 5 episoder på rappen er slett ikke verst!

      Takk selv, Tine! Jeg håper vi kan treffes også i slutten av måneden :)

      Slett
  4. Jag har bara läst en bok av Atwood men vill gärna läsa fler. Någon gång...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan absolutt anbefale Atwood, alt sammen :)

      Slett
  5. Tack för smakebiten. Bara läst en bok av Atwood, men vill läsa fler.
    Katt-stilen känns igen! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Ja, Atwood er en fantastisk forfatter - en av mine favoritter :)

      Slett
  6. Atwood är en fantastisk författare. mångsidig också. ett Nobelpris vore på sin plats. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Ja, det er på tide med en Nobelpris :)

      Slett
  7. Låter som en bok jag behöver titta närmare på:)

    SvarSlett
  8. Jag har bara läst en enda bok av Atwood, men jag vill läsa mer. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan absolutt anbefale mer av Atwood, det er en fantastisk forfatter :)

      Slett
  9. Atwood er bra, så dette var et fint lesetips. Og så var bildet med katten herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du fant Atwood som et godt lesetips, jeg er helt enig i at hun er en god forfatter. Hehe, ja katten liker å ligge ved beina mine når jeg leser eller ser tv :)

      Slett
  10. En fantastisk forfatter som jeg ønsker å lese flere bøker av. Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg enig i, og jeg skal også lese mer :)

      Slett
  11. Har inte läst något av den här författaren, ännu. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Atwood kan jeg absolutt anbefale :)

      Slett
  12. Denne er bra! Sjeldent en Atwood uten en dose dystopi, ei heller denne. Likte boka veldig godt, og utviklingen er rett og slett ... interessant :-) Skal ikke røpe noe, bare konstatere at du har gjort et godt bokvalg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med Atwood er det alltid mer eller mindre dystopisk :D
      Nå har jeg lest enda mer, og skjønner det du sier om interessant utvikling :)

      Slett