søndag 17. februar 2019

The Stranger Diaries ~ Elly Griffiths

I fjor var jeg en langhelg i Stockholm i midten av oktober, og i Gamla Stan kom jeg over en fantastisk bokhandel; Science Fiction Bokhandeln. Science fiction så klart, og fantasy, horror, krim og mye mer. To bøker ble kjøpt og den ene lest ganske kjapt, sammen med Ina som også var nysgjerrig på Elly Griffiths og hennes nyeste bok The Stranger Diaries. For hva kan være bedre enn en gotisk krim fra moderne tid, satt i scene av en litteraturelskende hovedperson og en noe ensom ulv med sans for tørr, ironisk humor?

It can be a dangerous thing, reading too much.


Clare er engelsklærer ved en skole som tidligere var bosted for en gotisk forfatter som hun skriver en biografi om. Forfatteren er best kjent for sin novelle The Stranger, og når Clares venn og kollega blir funnet drept, ligger det et notat med en linje fra denne historien ved hennes side. Etterforskeren, Harbinder, er dermed helt fra starten av i tvil om hun skal anse Clare som vitne eller mistenkt.

I tillegg til å lese mye, skrive bøker, undervise i engelsk, har Clare også en dagbok. I den noterer hun hun alt som skjer og tanker hun har omkring det. Her skriver hun også om mordet, og sine egne mistanker. Men så skjer det flere mord, og hun oppdager at noen andre enn henne selv har skrevet i dagboken. I utgangspunktet er historien tradisjonell og det samme er karakterene. Etterforskeren har sine uortodokse metoder, og selv om det ikke er opplagt tidlig i boken, blir det etterhvert ganske tydelig hvem som er den skyldige. Dette gjør ikke boken dårlig, for atmosfæren er creepy og holder på både nysgjerrighet og interesse gjennom hele lesingen. Det med dagboken er spesielt nifst. At noen sniker rundt i huset, leser dagboken og skriver i den. Man kan bli paranoid av slikt, så pass på dagboken! Det gotiske aspektet bidrar til at stemningen blir ekstra mørk og uhyggelig, med både hekser og spøkelser. Og når farene ligger på lur, er det ikke lett å bevare masken og Clare kjenner redselen krype under huden. 

Det jeg likte best, var den moderne settingen, med et gufs av gotiske spøkelser og hvordan dette veves sammen til en vellykket krimhistorie som inneholder mange henvisninger til litteratur. Agatha Christie, Wilkie Collins og Shakespeare (spesielt The Tempest) for å nevne noen. Og det beste av alt er historien i historien, nemlig The Stranger. Den er temmelig redselsfull, og følger Clare som et mareritt, og handlingen som en rød tråd som nøstes opp til slutt. Jeg leser gjerne mer av Griffiths!


The Stranger Diaries av Elly Griffiths
Quercus Editions Ltd, 2018
Engelsk
410 sider
Pocket, kjøpt

4 kommentarer:

  1. Meget bra som alltid. =) Er veldig nysgjerrig på denne butikken i Stockholm du har nevnt tidligere. Tror det ville ha vært en butik for meg selv om jeg ikke liker butikker, men synd jeg ikke skal til Stockholm ved noen anledning. :/

    Godt at du likte boka også, og jeg er enig. Jeg også likte den moderne settingen blandet med gotiske spøkelser. Har alltid vært svak for spøkelseshistoriesjangeren for det er fascinerende. Det er en guilty pleasure. =)

    Godt du kom over denne boka, hvis ikke ville den ha gått meg hus forbi. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye, Ina! Jeg er overbevist om at den butikken er akkurat for din smak, og om du en gang skulle befinne deg i Stockholm må du absolutt besøke den. Og ta deg god tid, ikke som meg som knapt hadde tid til å se meg rundt :)

      Ja, dette var en god bok som jeg likte godt til tross for den åpenbare løsningen. Blandingen av moderne og gotisk tid var virkelig et supert konsept :)

      Slett
  2. Gotisk krim fra moderne tid, høres jo helt knall ut. Minner meg litt om Ben Aaronovitch sine bøker fra London :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne kan jeg virkelig anbefale! Ben Aaronovitch har jeg ikke lest, men skal sjekke ut bøkene :)

      Slett