søndag 17. november 2019

En smakebit på søndag: Middlemarch

Det blir en litt annerledes smakebit i dag da jeg fremdeles holder på med de samme bøkene og det går tregt fremover utelukkende på grunn av andre distraksjoner. Men i alle fall, George Eliot (1819-1880) var en engelsk romanforfatter, essayist og oversetter, og brukte et pseudonym fordi hun ville unngå stereotypene som kvinnelige forfattere ble assosiert med på den tiden, nemlig det vi på norsk kaller triviallitteratur. Men hun ønsket også at skjønnlitteraturen hun skrev skulle vurderes uavhengig av arbeidet med redigering og journalistikk, samt å beskytte sitt privatliv og spesielt den skandalen det ville vært om det kom ut at hun levde sammen med George Henry Lewes som var gift.

Hennes egentlige navn var Mary Ann (Marian) Evans. Nå som jeg leser Middlemarch, kom jeg i tanker om Charlotte Brontë som beundret Lewes og brevvekslet med ham, blant annet kan vi lese at hun kritiserte hans fascinasjon for Jane Austen. Uansett, ifølge Elizabeth Gaskell kunne ikke Charlotte like hans privatliv i så henseende, men etter at George Eliot leste Villette skrev hun (dette kom jeg over da jeg leste Villette, hos The Telegraph) følgende:

“Villette! Villette!” wrote George Eliot. “It is a still more wonderful book than Jane Eyre. There is something almost preternatural in its power.” It was unlike the strong-minded Eliot to be reduced to exclamation marks and vague talk of a “something”. But Villette was so innovative for its time, and remains to this day so potently strange, that critics have struggled to find words to describe it. “There are so few books, and so many volumes,” wrote Eliot’s partner GH Lewes. “Among the few stands Villette.” Lewes thought it was unique. Lesser authors were “reverberating the vague noise of others”. Brontë spoke out boldly in a voice that was all her own.



33 kommentarer:

  1. har bara sett den fina filmatiseringen i svt.

    SvarSlett
  2. Jag har också sett filmatiseringen. Tack för smakbit

    SvarSlett
  3. Jag läste Villette. Det gick bra att läsa den, men jag irriterade också mig på en del saker i den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Villette er fantastisk! Kanskje noen irriterende saker, men når jeg tenkte på tiden den var skrevet i og vurderte hele innholdet etter endt lesing, fant jeg at alt passet inn :)

      Slett
  4. Villette har jag ännu inte läst, men väl Jane Eyre, som så många andra. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jane Eyre er absolutt en av mine favoritter, men anbefaler Villette også :)

      Slett
  5. Villette finns oläst i min bokhylla. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du finner den frem, absolutt verdt å lese :)

      Slett
  6. Har inte läst något av George Eliot, men har två olästa i hyllan. Vilette av Charlotte Brontë har jag också oläst i hyllan.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alle gode bøker, anbefales virkelig :)

      Slett
  7. 200 år senare och det talas fortfarande nedsättande om "kvinnolitteratur". Man blir så trött!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Det er utrolig enerverende, men begrepet passer på litteratur skrevet av kvinner i et undertrykkende perspektiv.

      Slett
  8. så intressant! George Eliot var en fin författare liksom Charlotte Brontë. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, to fantastiske forfattere :)

      Slett
  9. Känner till boken men har inte läst den. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Kände igen titeln och kom ihåg att det var en pseudonym. Men mer visste jag inte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du leser noe av henne en dag da det er utrolig bra litteratur :)

      Slett
  11. Denne ligger på vent og litt morsomt at jeg skal i gang med nettopp Jane Eyre "as we speak".

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende at du skal lese Jane Eyre! Gleder meg til å høre hva du synes om den :)

      Slett
  12. Middlemarch vill jag verkligen läsa.

    SvarSlett
  13. Hei! Hvordan ligger du an med innlegg her? Jeg skriver på spreng, men veit ikke om jeg rekker det i år! I så fall blir det tidlig på nyåret. Hva med deg? Og er du i gang med "Nattfilm"?

    Håper dere har kost dere masse med jula så langt - kos dere videre med nyttårsfeiringa!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, så akkurat kommentaren din. Jeg postet akkurat innlegget om Middlemarch, måtte bare avslutte for at det ikke skulle bli altfor langt :D Kommer til å starte på Nattfilm i løpet av helgen.

      Det har vært en fin og koselig jul, håper dere også har hatt en herlig julefeiring :)

      Slett
    2. Riktig godt nytt år! Håper dere hadde en fin kveld i går, og at det nye året blir kjempebra for alle dine nære og kjære:) Her har vi vært sjuke hele jula, så nå er vi veldig klare for snørr- og feberfrie dager!!

      Jeg er i gang med skrivinga, så det kommer innlegg her også etter hvert. Beklager at jeg ikke rakk det! Helt i orden at du la ut ditt - jeg bare venter med å lese til jeg har skrevet.

      Har du fått begynt på "Nattfilm"?

      Slett
    3. Huff, det har vært mye sykdom rundt om i julen, ja! Håper dere har kommet dere ovenpå :)

      Jeg har startet på Nattfilm, kommet til side 57 så langt og synes den er interessant. Hvordan ligger du an?

      Slett
    4. Beklager seint svar! Her gikk det rett fra julekaos og sjukdomsmas til full jobb for meg og pappaperm for mannen min, så alt er gått litt i ball. Men jeg har lest ut boka!

      Slett
    5. Så du har lest ut boken! Det vil nok drøye for mitt vedkommende, så du trenger ikke vente ang innlegg. Jeg skal gjøre meg ferdig med en bok, men så vil jeg legge trykk på Nattfilm, for jeg er veldig spent på hvordan det går :)

      Slett
    6. Den er grei! Ja, jeg syntes boka var utrolig lettlest, og sidene bare fløy. Trodde jeg skulle bruke mye lenger tid, sia boka er så tjukk.

      Hvilken tittel tenker du er neste ut? Skal vi være ambisiøse og gyve løs på "Det annet kjønn"?

      Slett
    7. Ja! Hvorfor utsette den lengre! Men det kommer til å ta tid, jeg leser andre bøker ved siden av, og tenker du gjør det samme. Men hvem vet, kanskje den engasjerer så mye at lesingen overgår de andre :)

      Slett
    8. Det kommer til å ta tid, ja:) Jeg tenker å dele opp lesinga, og jevnt lese andre bøker parallelt. Håper det funker! Men satser på at den er superbra;)

      Slett