torsdag 28. oktober 2021

House of Leaves ~ Mark Z. Danielewski

House of Leaves er Mark Z. Danielewskis debutroman fra 2000, og en knakende god en, men også til tider irriterende. Boken er meget spesiell, både plottet og layouten (jf. en smakebit jeg hadde tidligere). Danielewski har eksperimentert med typografien på en spennende måte, og det grafiske designet forsterker leseopplevelsen med sitt ukonvensjonelle format. Boken har jeg lest sammen med Ina, hennes anmeldelse finner du her.   


Det er utrolig mye å si om boken, men det viktigste må være at den er ulik andre bøker jeg har lest. Jeg-fortelleren, Johnny, suser rett inn i en mørk, skremmende tilværelse da han begynner å lese en samling med papirer og notater som han har funnet. Det viser seg å være et manuskript kalt The Navidson Record. Johnny ordner og sorterer papirene, og etter hvert som han leser sniker det seg et mørke innover ham som truer med å ta fra ham forstanden. 

Manuskriptet er skrevet av en nylig avdød eldre mann, Zampanò, og er en slags filmkritisk avhandling av en dokumentar, House of Leaves, laget av den prisvinnende fotojournalisten Will Navidson. Navidson gjorde opptak av livet i huset han flyttet inn i sammen med familien, og etter en stund viser det seg at huset er større på innsiden enn på utsiden, og en døråpning som rommer irrasjonelle størrelser. Inne i korridoren befinner det seg en altoppslukende mørk stillhet som av og til spjæres av en gjennomtrengende knurring.

Teksten har mange fotnoter og henvisninger til appendiks, samt Johnnys egne notater og fotnoter. Leseren blir trukket med i en stream of consciousness (Johnny), blandet med den grøssende beskrivelsen av huset og de vitenskapelige kommentarene. Boken har altså mange lag og flere handlinger. Johnny, som er den som bearbeider papirene og får utgitt manuskriptet, bearbeider samtidig sine traumer og sorg. Navidson og familien får vi kun høre om i 3. person gjennom dokumentarfilmen og hva andre har uttalt og/eller teoretisert. På den måten har Danielewski lagt inn flere fortellerstemmer og synsvinkler. Det er her det ble en smule irriterende innimellom, for langt inne i Johnnys bevissthetsstrøm måtte jeg bla langt tilbake for å hente meg inn i manuskriptet igjen. House of Leaves har dermed også flere tema, hvor jeg tenker at hovedtemaet er å utforske seg selv, og det som befinner seg i sinnets irrganger. Det er så mange intertekstuelle referanser at det blir umulig å følge opp, men det er heller ikke meningen ettersom hele romanen er fiksjon. Samtidig er det å lese House of Leaves på samme måte som Johnny leser Zampanòs manuskript. Komplisert? Litt, men etter å ha lest den en gang, får jeg lyst til å lese den på nytt, fordi jeg mistenker enda flere lag. 

House of Leaves er virkelig en original og interessant bok jeg kan anbefale, denne blir ikke glemt med det første!


Mark Z. Danielewski er en amerikansk forfatter, født 1966 i New York. Han er mest kjent for debutromanen House of Leaves (2000), og hans bøker beskrives som en eksperimentell form, med komplekse narrativer i flere lag, typografisk variasjon, og inkonsekvent sidelayout, en stil kjent som ergodisk litteratur (wikipedia).


House of Leaves av Mark Z. Danielewski
Pantheon Books/Random House, 2000
Engelsk
710 sider
Paperback, kjøpt

4 kommentarer:

  1. Takk for at du sa i fra for har vært innom bloggen din mange ganger de siste dagene, i spenning til å lese den dom. Utfyllende og bedre anmeldelse enn min, denne gangen også. =) Er lettet å høre at du også bladde tilbake for å skjønne sammenheng av og til, gjorde det av og til jeg også. =) Er glad for å ha lest den for skjønner nå hvor spesiell den er. Og takk for link. =) Alltid spennende å lese sammen med deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill, Ina! Ja, denne boken måtte jeg bla frem og tilbake flere ganger faktisk, når jeg tenker meg om. Noen ganger ble det flytende, og følelsen av å ha bladd flere sider var ikke helt til stede :) En virkelig spesiell bok, som jeg også er glad for å ha lest, og det er nok mye jeg ikke helt har skjønt, spesielt alle henvisningene til andre tekster og medier. Sånn sett er boken verdig en annengangslesing. Gleder meg til neste bok sammen med deg!

      Beklager sent svar, jeg har en litt hektisk periode akkurat nå :)

      Slett
  2. Jeg kan fortsatt huske gleden og forvirringen ved å lese denne boken for snart 20 år siden. Husker også at jeg kastet den i veggen mot slutten fordi den ble for tung å lese i senga :)
    Det har vært spennende å følge Inas reise med boken og moro å lese din omtale.
    Det gjør meg underlig glad at dere begge likte boken. Og jeg får så altfor lyst til å lese den på nytt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Glede og forvirring, der sa du det! En utrolig spesiell leseopplevelse som jeg ikke ville vært foruten. Og som jeg nevnte til Ina, kan boken godt leses flere ganger :)

      Slett