lørdag 18. januar 2014

Alice's Adventures in Wonderland ~ Lewis Carroll

Alice in Wonderland lastet jeg ned gratis på min Kindle-applikasjon på mobilen, og leste den i bilen til og fra trening over en lengre periode. Lengre fordi det var lite trening i desember, men nå som det igjen er tre dager uken ble jeg fort ferdig.

Det er fire grunner til at jeg fant frem til akkurat denne boken. For det første leste jeg ett eller annet sted at boken handler om seksuell oppvåkning eller seksuell undertrykkelse, og ble nysgjerrig på denne barndommens historie på samme måte som med eventyr som Rødhette og ulven. Alice's Adventures in Wonderland ble forbudt på en skole i USA fordi den hadde "expletives, references to masturbation and sexual fantasies, and derogatory characterizations of teachers and of religious ceremonies". Dessuten synes jeg filmen med Johnny Depp ikke holdt seg helt til originalhistorien, og så er det den fantastiske pop-up boken som Karin viste frem i oktober. I forrige semester kom jeg over en henvisning i boken Det matematiske barnet. Et kapittel som heter Fugler har vinger fordi det finnes katter: undring og ordning, argumentasjon og lekende tenkning i matematikken sier som så at "historien om Alice er full av lek med ord og begreper og logiske slutninger" og spør om det kanskje har sammenheng med at forfatteren var matematiker. Videre om implikasjon og kontrapositive utsagn at Lewis Carroll snur om på utsagnene og diskuterer om de fremdeles uttrykker det samme: "Og du kunne like gjerne si at jeg puster når jeg sover, er det samme som jeg sover når jeg puster!"

Her er altså mye skjult matematikk - bare se på denne siden! Uansett - som nonsenslitteratur er teksten bygget på absurde ordsammensetninger og forestillinger, men det er ikke fullstendig meningsløst. Nonsensfortellinger er en teksttype innen fantastisk litteratur for barn, skjønt jeg synes historien er artig selv om jeg er voksen. Kanskje fordi det er tull og tøys som får frem en logikk som ikke er styrt av fornuften vi kjenner, og at jeg ser andre elementer nå enn da jeg leste boken som barn.

"I'm very much afraid I didn't mean anything but nonsense. Still, you know, words mean much more than we mean to express when we use them; so a whole book ought to mean a great deal more than the writer meant. So, whatever good meanings are in the book, I'm very glad to accept as the meaning of the book."
- Lewis Carroll

De fleste kjenner historien om Alice som sitter ute sammen med storesøsteren og leser, og plutselig oppdager en kanin med lommeur som snakker med seg selv. Hun følger etter kaninen ned kaninhullet og etter å ha falt nedover lenge og vel havner hun i en hall med mange dører. På et bord ligger en nøkkel til en liten dør hvor hun ser en praktfull hage. Alice er for stor for døren, men finner en flaske med en beskjed festet til: "Drink me" som gjør at hun krymper. En kake hvor det står "Eat me" gjør at hun vokser seg mye større enn hun i virkeligheten er. Alice prøver begge og klarer til slutt å komme seg gjennom døren, inngangen til en helt annen verden hvor alt er snudd på hodet.

Alice par John Tenniel 23Nei, jeg synes ikke det handler om seksuell oppvåkning eller undertrykt begjær. Antydningen er snarere et resultat av freudiansk tolkning, som så alt fra et seksuelt perspektiv. Kall det matematikk, filosofi, undring eller logikk - det er spennende altså! Dessuten handler historien om identitet, og om forholdet mellom drøm, fantasi og virkelighet. Med tanke på den viktorianske tiden er det befriende når Alice gjør opprør mot en undertrykkende og autoritær oppdragelse.

Alice's Adventures in Wonderland kom ut i 1865. Forfatteren het egentlig Charles Lutwidge Dodgson og underviste i matematikk ved universitetet i Oxford. Han skrev matematiske avhandlinger under sitt egentlige navn, men er best kjent for boken om Alice og fortsettelsen Through the Looking-Glass (1872). Artig å lese at skriftene hans har gitt inspirasjon til filosofer som har brukt de humoristiske logisk-filosofiske paradoksene og semantiske finurlighetene i sine eksempelsamlinger.

10 kommentarer:

  1. Så spennende, her var det my jeg ikke visste om denne boken. Den har stått på leselisten min en stund nå, så jeg må kanskje oppgradere den litt og sette igang ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det er artig når en bok som tilsynelatende inneholder tull og tøys faktisk viser seg å ha en forståelig logikk. Litt synd at jeg jeg ikke hadde en illustrert utgave, men jeg forestilte meg de tegningene som vist i innlegget :)

    SvarSlett
  3. Det var spændende at læse, Birthe - Alice in Wonderland har jeg aldrig fået læst, men det er jo en klassiker, som man bør kende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var spennende å lese boken når jeg visste om de matematiske innslagene - en helt annen leseropplevelse enn da jeg leste den som barn.

      Slett
  4. Dette er en bok jeg må få lest en gang. jeg elske filmmatiseringene av Alice :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte godt den nyeste filmen, men har ikke sett andre. Bortsett fra Disney sin da :)

      Slett
  5. Svar
    1. Ja, ikke sant - men ikke det coveret som var på den jeg lastet ned. Det var et fryktelig kjedelig ett :)

      Slett
  6. Herlige Carroll. Jeg leste begge to som barn, som tenåring, som ung og som voksen. Og finner hele tiden noe nytt.
    Ha en fin kveld :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig gøy når en stadig finner noe nytt i bøker som leses om igjen :)
      Håper du har en fin uke!

      Slett