søndag 2. mars 2014

En smakebit på søndag [spionen som kom inn fra kulden]

I kveld skal jeg starte på månedens 1001-bok, Spionen som kom inn fra kulden av John le Carré. På biblioteket lånte jeg jubileumsutgaven som i 2013 markerte at det var femti år siden boken kom ut, og med et nyskrevet forord av forfatteren som han har kalt Femti år senere. Det er dette forordet jeg nå har lest, ganske interessante betraktninger, men jeg har ikke kommet lengre. Vi har feiret bursdag i dag og laget til tapas, jeg ante ikke at det tok så mye tid! Nå skjønner jeg hvorfor det er dyrt med tapas på restaurant...

Fra Wikipedia:

Spionen som kom inn fra kulden (originaltittel The Spy Who Came in from the Cold, 1963), skrevet av John le Carré, er en roman om spioner under den kalde krigen som er kjent for sin intrikate handling og dens avslørende portrett av Vesten spionasjemetoder i konflikt med vestlige demokratiers verdier. Romanen fikk fremragende anmeldelser og var en bestselger i mange lang. I 2006 erklærte Publishers Weeklyden for å være «den beste spionroman i alle tider».

Smakebiten er fra forordet:

Bokens forbrytelse - eller fortjeneste, alt etter hvordan man ser det - var altså ikke at den var autentisk, men at den var troverdig. Den vonde drømmen viste seg å være en som mange andre i verden hadde, siden den stilte det samme, gamle spørsmålet vi fortsatt stiller oss femti år senere: Hvor langt kan vi gå i å forsvare våre vestlige verdier uten å måtte gi dem opp på veien? Min fiktive sjef for Secret Service - jeg kalte ham Control - var ikke i tvil om svaret:
"Jeg mener, det går da ikke an å være mindre brutal enn motstanderen bare fordi vår regjering fører en mer snillere politikk, eller?"
I dag kan man høre den samme mannen, med finere tenner og frisyre og en smartere dress, bortforklare den ulovlige krigen i Irak, eller hvorfor man foretrekker å bruke middelalderske torturmetoder i det tjueførste århundret, eller bruker ubemannede droner som en risikofri metode for å drepe fiender og alle andre som måtte finne på å stå i veien for dem. Eller han representerer et av våre store firmaer, og forteller oss at røyking er bra for helsen, at sukker gjør oss tynnere og at storbankene er til for å tjene kundene.
s. 11



Smakebit

16 kommentarer:

  1. Vurderer å hoppe over denne, da jeg har så mye å lese.. men den frister jo. LeCarre er jo spiontrhrillernes mester.:) Ha en fin kveld.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan ikke rekke over alt, dessverre for jeg har også mange bøker jeg har lyst til å lese så de må nok stå på vent en stund til. Ja, det blir spennende å lese en spionthriller :)

      Slett
  2. Har ikke lest noe av han så vidt jeg husker. Har Nattportieren i bokhylla som jeg lenge har tenkt jeg skal lese. Fin påminnelse å lese din smakebit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nattportieren leste jeg for mange år siden, uten at jeg helt husker hvordan den var, men jeg har en positiv magefølelse og det betyr forhåpentligvis at den var bra :)

      Slett
  3. Denne har jeg lest, og det er lenge siden. Så detaljer husker jeg ikke.

    Jeg har lest mange Le Carre-bøker og de har mer med seg enn bare spionspenning. Jeg har lest et sted at denne forfatteren har hatt en egen evne til å skrive i sin tid, dvs fornye seg ettersom verden har endret seg.
    Det du siterer fra forordet gir meg sant og si frysninger. Kanskje blir de første bøkene hans tematisk hyperaktuell, i vår tid?

    Ønsker deg en god uke -

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik har jeg det også med de to bøkene jeg har lest av forfatteren, men det er med positiv følelse jeg nå tenker på dem så jeg håper denne er bra. At bøkene har mer ved seg enn spionspenning liker jeg, så det skal jeg se etter. Og ikke minst det du nevner om forordet! Håper du får en fin uke også :)

      Slett
  4. Denna tror jag att jag läste i min ungdom, men den kan inte ha gjort något större intryck då för det har inte blivit fler böcker läsa av honom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ofte slik med bøker en leser som ungdom, i alle fall for meg, så det blir interessant å se om jeg kommer til å like denne :)

      Slett
  5. Denne boken fikk jeg veldig lyst til å lese, så tusen takk for smakebit og boktips! Lnsker deg en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du leser den en gang, Beathe :)
      Ønsker deg en fin uke!

      Slett
  6. Det var en god smakebit! Dette er lige præcis troværdigt skrevet, og det er tragisk at Le Carré kan nævne de forfærdelige brud på al rimelighed, som er sket i de vestlige demokratier. Det viser faktisk hvor let det har været at undergrave demokrati-ideen. Sørgeligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant som du sier, og det er sørgelig at demokratiet kan undergraves på den måten. Interessant det le Carre skriver om spørsmålet som fremdeles er aktuelt: hvor langt kan vi gå i å forsvare våre vestlige verdier uten å måtte gi dem opp på veien?

      Slett
  7. Kun hørt om forfatteren tidligere, men ikke denne boken. Flott smakebit :)
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv hadde jeg hørt om boken, men ikke lest den så jeg ser frem til å fortsette :)

      Slett
  8. Veldig bra bok - skal gjenleses denne måneden. Takk for at du minnet meg på den. Det er over 20 år siden jeg leste boka sist :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent på boken, og liker den foreløbig. Har allerede begynt å se det som en kommenterte lengre oppe om at forfatterens bøker har mer ved seg enn bare spionspenning.

      Slett