fredag 5. april 2013

At the end of your comfort zone

Jeg sitter sammen med femtenåringen og hjelper ham med et tresiders handlingsreferat til bokomtalen han har i lekse. Boken er The Hunger Games og han lurer på hvordan han skal formulere situasjonen der søsteren til Katniss blir valgt som tributt for Distrikt 12. Jeg foreslår at han skriver noe sånt som "da det første navnet blir ropt opp, er det Primrose Everdeens navn og Katniss melder seg frivillig" og så gå videre til neste avsnitt. Han dra på det og synes det blir følelseløst å unngå å ha med hvordan Katniss har det der og da. Så skriver han inn fortvilelsen og de sterke følelsene Katniss opplever og beskriver mer av situasjonen. Jeg lærte noe der! Ofte når jeg skal skrive om en bok blir det et kort referat av handlingen, og ikke hvordan jeg opplevde boken. Det handler om å lytte til mer enn det en er vant til.


~

Life begins at the end of your comfort zone

Sometimes Real life really begins
when you find the strength to face your fears
heal your inner child,
accept and Love yourself for who you are 
- And finally have the Courage to step out side your comfort zone
(hentet herfra)




Fra utstillingen Toner i tråd av Åse Eriksen. 

8 kommentarer:

  1. Det er opplevelsen og følelsene som treffer noe, er det ikke???

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det å kunne beskrive akkurat det! Vanskelig...

      Slett
  2. Heisann!
    Flott hjulpet
    Flott besvart
    Flotte farver
    Flotte tanker

    ...og du klarer vel ikke å sitte og trå sykkelen hele veien, av og til må vel foten være nær bakken... og da gjelder det!
    Ta med sykkelen på Blogger´s Sunday Walk!
    Husk du skal ikke sykle i gangfeltet over veien....
    Ha flott hæljeslutt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :)

      Usj, nå har det snødd og snødd så det spørs hvor mye tur det blir på sykkelen. I så fall skal jeg huske å gå av sykkelen (dessverre er jeg nok ikke flink på det punktet...).

      Slett
  3. Er det ikke deilig å kunne lære noe?
    Ha en vakker lørdag :)
    Klem :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk!
      God lørdag til deg også :)

      Slett
  4. Nydelige ord, både din egen fortelling og sitatene. Og bilde du deler.
    Jeg regner med at det er komponisten Richard Wagner som er ansvarlig for sitatet rett over bilde. Et helt lite kunstsyn formidles her.
    Ha en fin lørdag -

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, komponisten Messiaen hadde synestesi og ifølge ham skrev Wagner musikk med tydelige farger - veldig spennende!
      God lørdag til deg :)

      Slett