søndag 5. februar 2017

Det mørke tårn IV: Trollmannen og glasskulen ~ Stephen King

Stephen King
Jakten på Det mørke tårn fortsetter, og nå har Ina og jeg lest fjerde bok i denne fantastiske serien. Roland, Eddie, Susannah og Jake er nå et ordentlig Ka-tet, en gruppe mennesker som er knyttet til hverandre gjennom skjebnen. Et Ka-tet kan bare brytes ved død eller svik. Det er etterhvert blitt en sammensveiset gruppe som alle ønsker å finne ut av hva som er i ferd med å skje med verden. Eller verdenene. Det finnes flere, og det finnes dører mellom dem.

Forrige bok, Ødemarken, sluttet svært dramatisk og Trollmannen og glasskulen starter der den slapp. Bortsett fra et lite resymé og prolog som setter leseren raskt inn i historien om det er lenge siden forrige bok ble lest, noe som godt kan tenkes ettersom det er en del år mellom de to utgivelsene. De fire følgesvennene befinner seg altså fremdeles i toget Blaine, gåte etter gåte. De får en fornemmelse av dommedag. "Tro aldri at gåter utelukkende dreier seg om intelligensen til den som spør. Det dreier seg også om sorte hull hos den som blir spurt," sier Roland. Men sorte hull har til og med en sofistikert og intelligent datamaskin som Blaine. Toget nærmer seg endestasjonen og, hvis de ikke finner Blaines sorte hull, døden. Alle forsøker å finne en gåte som kan sette toget fast, og samtidig kjemper de for seg selv. I dette trer karakterene bedre frem, mer troverdige, fordi de har sitt å slite med. Sine tanker og spøkelser. Men, som Jake tenker; når alt kommer til alt, så finnes det andre verdener enn disse. Roland får noe å tenke på når det viser seg at Eddie ikke er slik en stor narr som han kanskje mistenker; han akter nemlig å skyte. Med forstanden.

Vel fremme, og i live, viser det seg at de befinner seg i Kansas. Skjønt; ikke det Kansas de kjenner, de befinner seg svært nær stedet der Mellomverdenen slutter og Endeverdenen begynner. Første etappe av deres søken er over, men kraften til Det mørke tårn er svekket, og tiden renner ut. Det kommer for dem at de kan ha krysset verdener på ferden med Blaine, stedet de er kommet til ligner ikke den verden de forlot. Etter å ha vandret et stykke, nærmer de seg en vakker bygning, et palass med mange tårn og spir.

En kveld forteller Roland om Susan, sin store kjærlighet. I forbindelse med de tre foregående bøkene er hun blitt nevnt og jeg har skjønt at hun er en viktig del av Rolands liv. Først nå kommer det frem hvorfor. Og vi får vite hva som gjorde at han reiste fra Gilead sammen med sine venner, Cuthbert og Alain. De blir sendt langt mot øst, til baroniet Mejis hvor faren, Stephen Deschain, mener de er trygge. Roland forteller om et borgspill hvor de siste trekkene er innledet. John Farson, også kalt Den gode mannen, står for demokrati og avskaffelse av "klasseslaveri og gamle eventyr", for forandringer. Han er en farlig mann som ønsker å styrte Unionen. Som tittelen tilsier handler boken også om en glasskule, det er en av Trollmannens glasskuler som kan brukes til å se med. I Mejis oppdager Roland og vennene en hemmelig allianse, de stikker nesene sine i mektige menns saker, og det får fryktelige konsekvenser.



I likhet med et hvilket som helst annet sterkt og vanedannende stoff, er også sann kjærlighet kjedelig - så snart historien om møtet og oppdagelsen er fortalt, blir kyssene fort harske og kjærtegnene langtekkelige... unntatt, selvfølgelig, for de som utveksler kyssene, og som gir og tar imot kjærtegnene mens hver eneste lyd og farge i verden synes å bli dypere og klarer omkring dem. I likhet med et hvilket som helst annet sterkt stoff, er sann kjærlighet egentlig bare interessant for dem som er blitt dens fanger.
Og i likhet med et hvilket som helst annet sterkt og vanedannende stoff, er den første, sanne kjærligheten farlig.
s. 489 
Innimellom stusser jeg litt over betraktninger som fjortenåringen Roland gjør, noe er rett og slett for viderekomne. Jeg synes han er for ung og uerfaren til å gjøre seg enkelte tanker, det er som om King har glemt alderen til sin helt. Noen ganger blir beskrivelsene av kjærligheten mellom Roland og Susan svulstige og klisjéaktige, men det går fort over. Det er nemlig en gripende historie, til tider hjerteskjærende, og uhyrlig spennende!

De tre første bøkene har jeg skrevet om her:

Trollmannen og glasskulen av Stephen King
Originaltittel: Wizard and Glass (1997, 2003)
Oversatt av Frank Lie
Serie: Det mørke tårn (The Dark Tower)
N.W. Damm & Søn AS, 2008
Norsk, bokmål
960 sider
Pocket, gave

8 kommentarer:

  1. Meget bra anmeldelse:) Er enig med deg i kjærlighetsdelen at det kunne bli litt for svulstig og noe utroverdig. Det synes jeg uansett alltid når jeg leser kjærlighetshistorier og om kjærlighet generelt i bøker. Jeg klarer ikke helt å tro på det. Tror ikke at kjærlighet og følelser er helt min greie:)

    Gleder meg til å lese bok fem sammen med deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye, Ina!
      Ja, det ble enkelte partier hvor jeg lurte på hvorvidt King i det hele tatt visste mye om kvinnekroppen hehe, men han er tilgitt :))

      Skal vi starte på femte bok sporenstreks?

      Slett
    2. King har vært noe vulgær før så det er ikke første gang;)

      Gjerne det. Jeg kan allerede begynne på femte bok i kveld:)

      Slett
    3. Vel, jeg har jo ennå til gode å lese noe annet av ham - men neste gang blir det på engelsk :)

      Da har vi en avtale om å starte i kveld :)

      Slett
    4. Skal legge til neste bok på goodreads og starte med den nå. Måtte bare se Farmen kjendis først. Er en slave av Farmen og Farmen kjendis. Det er noe jeg bare må få med meg, haha:) Så jeg skal begynne på boka nå. Det er en murstein det også, men begynner å bli vant til det:)

      Du har mye å glede deg til når du skal utforske videre i forfatterskapet til Stephen King. Han har skrevet mye rart og spennende oppgjennom årene og er spent på hvordan du vil like å lese ham på engelsk:)

      Slett
    5. Farmen ser jeg ikke på, men sitter gjerne i sofaen med tv-en på og leser. Sånn sett har jeg fått med meg noe av det :D

      Hvilken bok av King kan du anbefale å starte med?

      Slett
    6. Har ofte tv på i bakgrunnen mens jeg leser jeg også. Bruker den ofte som bakgrunnsstøy når det ikke er noe å følge med på.

      Vil gjerne anbefale deg Pet Sematary. Det er min favorittbok av King og favorittbok ellers også:)

      Slett
    7. Takk for anbefaling! Da skal jeg sette den på listen :)

      Slett