søndag 22. oktober 2017

En smakebit på søndag: Simone de Beauvoir

I boken Simone de Beauvoir: En intellektuell kvinne blir til forsøker Toril Moi å komme nærmere innpå kvinnen som er det 20. århundres intellektuelle kvinne, og vise hvor vanskelig det var - og er - for kvinner å bli tatt alvorlig som intellektuelle. Jeg har ikke kommet særlig langt i boken, og valg av smakebit er fra noen få sider fra der jeg er nå. Det jeg hittil har lest er meget interessant, og jeg kan ikke forstå at boken har støvet ned i hyllen min siden 1995!

For dagens intellektuelle kvinner er ikke alle Simone de Beauvoirs valg uproblematiske. Hvorfor benytter hun for eksempel enhver anledning til å erklære seg intellektuelt underlegen i forhold til Sartre? Før hun møtte ham, skriver hun, hadde hun aldri følt seg intellektuelt dominert av noen. Allikevel er det som om den selvsikre filosofistudenten bare trenger å møte stjernestudenten ved Ecole Normale Supérieure (ENS) for å føle seg truet i sin innerste identitet. I en av de mest briljante analysene i Hipparchia's Choice (L'étude et le rouet) viser Michéle Le Doeuff at alle de vesentlige elementene av Beauvoirs "erotiko-teoretiske" forhold til Sartre og til filosofien finnes sammentrengt i et lite avsnitt i Mémoires d'une jeune fille rangée ("En veloppdragen ung pikes memoarer"). Dette er scenen der Beauvoir beskriver en filosofisk diskusjon mellom seg selv og Sartre. For første gang, skriver hun, hadde hun bestemt seg for å legge fram sine egne ideer for Sartre, i motsetning til bare å diskutere relevante eksamensspørsmål med ham.
s. 29


24 kommentarer:

  1. En interessant smakebit! Fint med slike analyserende biografier.

    SvarSlett
  2. intressanta kvinnor, både Beauvoir och Toril Moi. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg helt enig med deg i, og nå var det på tide å lese denne boken :)

      Slett
  3. Det hørtes ganske spennende ut å lese om henne. Jeg vet egentlig ganske lite om Simone de Beauvoir når jeg tenker meg om :-)
    Ha en riktig fin søndag, Birthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ganske lite også, så jeg er glad for at jeg begynte på denne boken :)

      Slett
  4. Jag vet nog inte speciellt mycket om Simone de Beauvoir. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg visste ikke så mye jeg heller :)

      Slett
  5. tack för intressant smakbit, läst hennes böcker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg har ennå ikke lest noen av bøkene hennes, så det ser jeg frem til :)

      Slett
  6. Hon var säkert en intressant kvinna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun virker absolutt som et interessant menneske :)

      Slett
  7. Tack för smakbiten. Intressant kvinna det där!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Ja, svært interessant :)

      Slett
  8. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Vet faktiskt inte om jag läst något av denna författare, men känner ju till namnet. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg har satt meg som mål å lese Det annet kjønn etter denne boken :)

      Slett
  10. Läst en del av/om författaren, intressant person Simone de Beauvoir Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, svært interessant å lese om henne :)

      Slett
  11. Beauvoir var en interessant kvinne. Jeg har to av hennes selvbiografiske bøker i hylla, dog enda ulest. Men jeg har lest mye om henne og Sartre andre steder, faascinerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ennå ikke lest noen av hennes bøker, men har Det annet kjønn i bokhyllen. Det er interessant å lese om henne :)

      Slett