søndag 9. september 2018

En smakebit på søndag: The Bell Jar

Sammen med Ina leser jeg The Bell Jar av Sylvia Plath, en amerikansk forfatter som er kjent for sine dikt og særlig for denne romanen. The Bell Jar (Glassklokken på norsk) er en semi-biografisk beretning om hennes kamp mot depresjon. Boken ble utgitt under pseudonym i 1963, noen uker før hun begikk selvmord. Jeg er kommer over halvveis og synes hun beskriver depresjon svært virkelighetsnært.

I omtalen fra Den Norske Bokdatabasen fremgår det at et grunntema i romanen er selvmordet. Den handler om Esther Greenwood, en ung kvinnes første møte med New York, innledningen til et sammenbrudd og sykdommen - livet under "glassklokken".
Sitting in the front seat, between Dodo and my mother, I felt dumb and subdued. Every time I tried to concentrate, my mind glided off, like a skater, into a large empty space, and pirouetted there, absently.
'I'm though with that Doctor Gordon,' I said, after we had left Dodo and her black wagon behind the pines. 'You can call him up and tell him I'm not coming next week.'
My mother smiled. 'I knew my baby wasn't like that.'
I looked at her, 'Like what?'
'Like those awful people. Those awful dead people at that hospital." She paused. 'I knew you'd decide to be all right again.'
s. 140



20 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten! Inte läst något av Sylvia Plath.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Mitt foreløbige helhetsinntrykk er at dette er en bra bok :)

      Slett
  2. den ska jag läsa om med det snaraste. jag läste den för länge sedan.
    tack för smakebit och påminnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du likte denne! Den egner seg absolutt til gjenlesing :)

      Slett
  3. Jag har läst nånting, minns ej titeln, för länge sedan. Lite deprimerande men hon skriver fint

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt deprimerende, men som du sier så skriver hun fint :)

      Slett
  4. Plath är bra, länge sedan jag läste något av henne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er det første jeg leser av henne, og liker boken så langt :)

      Slett
  5. Plath är en sådan författare som jag har tänkt läsa någon gång. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Jag har inte hunnit till denna klassiker än.

    SvarSlett
  7. Den här har jag läst, tyckte den var stark och intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Känner igen författaren men är osäker på om jag har läst något av henne.

    SvarSlett
  9. Tänkt att jag ska läsa något av henne, men det har inte blivit av. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Hendes skæbne er gribende! Utroligt at hun har været i stand til at beskrive sin situation, når hun var så tæt på at afslutte sit liv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig at hun maktet det! Jeg er veldig glad for at jeg leste denne boken hennes :)

      Slett
  11. Namnet, Sylvia Plath, känner jag igen, men jag har inte läst något av henne.

    SvarSlett
  12. Ååå, glassklokken. Eg hugsar ikkje heile handlinga, men eg hugsar kor stort inntrykk ho gjorde på meg for ein ti års tid sidan, det var så stort. Og no fekk eg litt av den kjensla igjen, tusen takk for at du delte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er forståelig at boken gjorde inntrykk, det har den gjort også for meg - en svært bra bok om psykisk lidelse :)

      Slett