tirsdag 18. januar 2022

Jente, 1983 ~ Linn Ullmann

 

Første bok som jeg har lest av Linn Ullmann, og jeg kommer utvilsomt til å lese noen av de andre romanene hennes. Jeg likte skrivestilen, hvordan hun får meg engasjert i denne historien, for "gjennom å skrive det som skjedde, gjennom å fortelle historien så sannferdig som jeg kan, forsøker jeg å samle dem i én kropp - kvinnen fra 2021 og jenta fra 1983. Jeg vet ikke om det er mulig" (s. 75-76).

Karin er seksten år og bor i New York sammen med sin mor. Hun skulker skolen, drikker seg full, og er i det hele tatt på søken etter sin egen identitet, sin vei. Hun treffer en motefotograf som inviterer henne til Paris for å bli modell. Han er førtifire, de har sex, han tar bilder av henne, men hva mer har de sammen? Som voksen prøver Karin å finne ut av minnene sine, og å forstå den unge jenten.

Linn Ullmann skriver om sin egen opplevelse den gangen i 1983, hun sier selv at "historien har hengt over meg" og at hun "har prøvd å skrive denne boken siden [hun] begynte som forfatter i 1998". Jente, 1983 er tenkt som del av en trilogi, hvor De urolige (2015) er den første. Her er det ett hovedtema i hver bok; minner, begjær og raseri.

Det kan argumenteres for at selvbiografiske bøker som dette er unødvendige, i alle fall for offentligheten. Ville boken blitt like godt mottatt om det var jeg som hadde skrevet den? Retorisk, kanskje, men like fullt et betimelig spørsmål. Når vi skal fortelle historiene om våre liv er hukommelsen en viktig kilde, men den er ikke til å stole på. Vi husker så forskjellig, og dermed blir minnene ulike. Ullmann er opptatt av hukommelse, men sier at glemselen er vel så viktig fordi den åpner for forestillingsevnen. En klisterhjerne har ikke rom for diktning, da kan man ikke forestille seg hva som skjedde eller hva som kan ha skjedd. 

Når jeg skriver i notatboken min, vet jeg at det ikke skal publiseres og jeg trenger ikke å forme det, selv om det er en fin øvelse å gi erfaringene og tankene form. Men det er positivt at forfattere deler sine opplevelser og hvordan det har påvirket livene deres. En jeg snakket med om Jente, 1983, stilte spørsmålet: trenger vi virkelig bøker som dette, som graver i fortiden og utleverer både seg selv og andre? Ja, sa jeg, det trenger vi. For det er fint å vite at andre også går rundt med opplevelser de ikke blir ferdig med, som har vært med på å forme dem som mennesker, selv om disse opplevelsene ikke er sensasjonelle eller unike. Men for personen selv er de unike og de har betydning for forståelse av en selv. Og Linn Ullmann har en gripende skrivemåte, det er besettende og tankevekkende. 

Så ja, jeg vil absolutt anbefale denne boken, for akkurat som med Arv og miljø, kan det handle om å bli fri. Å forstå, akseptere og tilgi seg selv, og på den måten frigjøre seg.


Jente, 1983 av Linn Ullmann
Forlaget Oktober, 2021
Norsk
261 sider
Innbundet, kjøpt

12 kommentarer:

  1. Ja, sant denne er fin! Koste meg med omtalen din til frokost i dag, nå er det ut i regnet, ha en super onsdag Birthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du likte omtalen, Tine! Håper du har en fin onsdag i regn, vind og hagl :)

      Slett
  2. Er så enig i at slike bøker er viktig. Jeg likte denne svært godt, og sammenlignet den i min omtale med bøkene til franske Camille Kouchner (Den store familien)og Vanessa Springora (Samtykket). To bøker som gjorde sterkt inntrykk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips til andre bøker som gir sterke inntrykk, de har jeg nå notert meg :)

      Slett
  3. Jeg synes også denne boka var fin, likte den veldig godt og er svært enig i det du skriver helt til slutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, virkelig en fin bok på mange måter, selv om mye var sårt å lese. Takk for hyggelig kommentar :)

      Slett
  4. Jeg har også lest denne og likte den nok ikke like godt som mange andre selv om jeg selvfølgelig har stor respekt for det hun gikk gjennom. Nå er jo dette en noe annerledes #metoo bok enn de som for eksempel Åslaug nevnte lenger oppe som er noen av de aller sterkeste leseopplevelsene jeg hadde i for.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik er det med bøker, det er ikke alle som treffer en like mye. Jeg har satt de bøkene opp på leselisten, nå fikk jeg enda mer lyst til å lese dem :)

      Slett
  5. Jeg har lest alle hennes bøker uten denne, den står på en leseliste, så det blir nok etter hvert.
    Jeg synes hun er en helt spesiell og god forfatter, i en egen liga faktisk. Den forrige boka, "De urolige" imponerte meg spesielt med komposisjonen som var så musikalsk. Hun skriver der om foreldrene sine, men for meg er det uviktig egentlig.
    Ser frem til denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har absolutt noe å se frem til, og jeg skal få tak i De urolige slik at jeg får med meg hele trilogien :)

      Slett
  6. Godt å se at du fremdeles blogger. God helg. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på at det blir mer i år enn i fjor :)

      Slett