søndag 6. mars 2022

Wide Sargasso Sea ~ Jean Rhys

Wide Sargasso Sea er skrevet som en oppfølger til Jane Eyre, noe som er direkte årsak til at jeg la meg denne boken på minnet for mange år siden. Nå har jeg endelig lest den, og da sammen med Ina som har bokbloggen I Bokhylla. Vi har litt ulik oppfatning av boken, dels fordi Ina ikke har lest Jane Eyre, og dermed gikk glipp av den meningsfulle intertekstualiteten hvor dialogen mellom de to romanene gir interessante krysninger. Likevel, boken er i tre deler, og de to første gir ingen direkte koblinger til den nevnte teksten, men det er jo absolutt et pluss å ha lest Brontës kjente roman. Inas anmeldelse finner du her.

Handlingen i Wide Sargasso Sea er lagt til tiden før Jane forelsker seg i Edward Rochester, på øyen Dominica i Karibia, hvor Jean Rhys ble født i 1890 (hun døde i Exeter i Storbritannia i 1979). I Jane Eyre skriver Charlotte om det å kunne skape et liv for seg selv som kvinne, å være selvstendig uavhengig av ekteskap og samfunnets krav. Dette tar også Rhys opp i Wide Sargasso Sea, hvor hun poengterer den skjeve maktbalansen mellom menn og kvinner i ekteskapet. Hun skriver også om tema som rase, karibisk historie, slaveri og kolonialisme. 

Introduksjonen forteller at Sargassohavet er et vanskelig område å navigere i, lik situasjonen for romanes karakterer. I dette farvannet skal hovedkarakteren, Antoinette, bevege seg i. Det er for det meste fra hennes perspektiv romanen blir fortalt, men også ektemannens etter at hun giftet seg. Hans navn nevnes ikke, men ut fra hans forbindelser forstås det at han er den mannen Jane forelsker seg i senere, og dessuten nevnes Thornfield Hall mot slutten. Vi følger Antoinette gjennom oppveksten og frem til hun dør, og det spesielle med å lese boken er at jeg vet hva som skjer med henne. Gjennom det hun opplever og situasjonen hun er i, kan jeg se og forstå hva som fører henne frem til å bli The Madwoman in the AtticI Jane Eyre representerer The Madwoman in the attic det gotiske elementet, mens i Wide Sargasso Sea kommer det mer indirekte til uttrykk ved at det skjulte aldri blir fullt avslørt. Og nettopp dette aspektet gjør romanen så utrolig spennende og interessant! Det at den mentalt syke, innesperret på et loft, får en stemme, opplevelser, følelser og rom for handling og virke. Boken anbefales varmt, spesielt for kvaliteten dens av menneskelig innsikt og hvordan Rhys belyser kvinners kamp for en selvstendig tilværelse.

Jean Rhys (født Ella Gwendolen Rees Williams) var en britisk forfatter, født på Dominica i Karibia. Hun er best kjent for Wide Sagrasso Sea, men har skrevet flere romaner og noveller. Hun debuterte med novellesamlingen The Left Bank i 1927, og er også kjent for romanene Voyage in the Dark (1934), Good Morning, Midnight (1939).


Wide Sargasso Sea av Jean Rhys
Penguin Classics, 1997
Utgitt første gang, 1966
Engelsk
151 sider
Innbundet, kjøpt
1001 bøker




8 kommentarer:

  1. Din anmeldelse ble litt mer utfyllende enn min. =)
    Men glimrende skrevet som alltid, til, tross for ulike meninger denne gang, er det alltid hyggelig å lese med deg. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ina! Det er noe av det som er så gøy med å lese sammen, at vi kan ha ulike meninger, og hvordan vi oppfatter en bok. For min del synes jeg Wide Sargasso Sea nærmest er bunnløs, det er så mye jeg får ut av den. Og nå kom jeg på at den også kan sees i lys av dagen i dag :)

      Slett
  2. Se der ja, så gøy at dere la ut omtale av boken samtidig. Du svarer på mitt spørsmål til Ina om dette er den samme boken, noe jeg forstår det ikke er, men en oppfølger.
    Jeg er som deg, opptatt av kvinnesak, både i nåtid og det de som gikk foran oss har gjort. For en duo du og Ina er, boken er bestilt og jeg gleder meg til å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at det er nyere oversettelse, Vide Sargasso fra 1999, som kanskje kan være interessant for deg. Gøy at du vil lese den! Håper du har en strålende 8. mars i det fine været :)

      Slett
    2. Boken er bestilt og jeg har meldt meg på foredraget om forfatteren som skal være på biblioteket, du har sett det sant?

      Slett
    3. Det har jeg ikke sett, er det denne uken? Hadde vært gøy å få det med :)

      Slett
  3. Oj, har du lest den boken? Har den i hylla i norsk oversettelse, leste den for ca 20år siden. Likte den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne boken likte jeg også! Og ennå tenker jeg på den, i dag fordi det er kvinnedagen :)

      Slett