søndag 10. september 2017

En smakebit på søndag: Skjøgens bok

I går leste jeg ut Skjøgens bok av Bergljot Hobæk Haff. Denne boken kom ut første gang i 1965, og Hobæk Haff tar opp madonna- og skjøgemotivet. På en glitrende måte har hun skapt et ruvende kvinneportrett.

Litt fra teksten på omslaget: Skjøgen er et varmt og frodig menneske med favnen vid åpen på mer enn en måte. Vi møter hennes kunder, som er menn fra alle samfunnslag. For de fattige menneskene i gaten der hun bor, er hun en aktet og elsket person. Skjøgens omfangsrike, jordnære og generøse person forener det opphøyde og lave i menneskene.

Smakebiten er hentet fra begynnelsen av boken:

Som sagt, jeg er vel ikke nettopp noen skjønnhet, men en fryd for øyet er jeg da, det får jeg daglige beviser for. Og i min stilling er det kanskje nettopp en fordel å være så svær og uformelig, jeg kan slenge meg nedpå så de forslår og fylle hele madrassen med mitt hvite menneskekjøtt. Ja, jeg sier det likegodt rett ut som det er. Skal tro om det ikke er dette som gjør meg så meget søkt at jeg ikke vil ha noe utenomsnakk. Mennene er jo i det stor og hele som andre mennesker og har i det daglige bruk for omsvøp og forkledninger. Men her hos meg får de lov til å kle seg splitter nakne. Kanhende bærer de nag til meg for det i fullt dagslys, jeg vet ikke, men de kommer iallfall til meg om og om igjen og kler seg nakne i det røde lampelyset og er seg selv.
s. 5-6





24 kommentarer:

  1. Det där måste vara en intressant bok, det är ju ett fenomen som fortfarande är aktuellt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et svært interessant tema :)

      Slett
  2. Den boken känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Den er verdt å ta en titt på :)

      Slett
  3. Tack för smakbiten! Det var en okänd bok för mig, det finns så mycket böcker och kort om tid.... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er altfor mange bøker og altfor lite tid :)

      Slett
  4. Verkar som en intressant bok! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Tack för smakebiten, känner inte alls till boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Anbefaler å sjekke den ut :)

      Slett
  6. Jeg har bare lest Bålet av Bergljot Hobæk Haff, men den likte jeg veldig godt. Så jeg burde i grunnen lese flere. Akkurat nå er det Dinas bok av Herbjørg Wassmo som tar mest plass, men det er fordi jeg vil lese de tre første bøkene før jeg tar fatt på den nye Den som ser. Ha r du lest de første bøkene?
    Smakebiten din sier noe om levd liv tenker jeg og at selv om hun hørtes positiv ut, så kan det ikke være et enkelt liv og ha.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest bøken om Dina og likte dem særdeles godt. Har den siste stående klar i bokhyllen, og planlegger å starte på den snarest. Gleder meg veldig til gjensyn med karakterer og miljø :)
      Håper du har en fin søndag også!

      Slett
  7. Tack för smakbiten, den boken var helt okänd för mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Anbefaler å sjekke den ut :)

      Slett
  8. intressant tema. intressant också att boken ges ut på nytt. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg helt enig med deg i :)

      Slett
  9. Det var en okänd bok för mig, tack för smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Anbefaler den på det varmeste :)

      Slett
  10. Den här boken låter jätteintressant. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det! Anbefales virkelig :)

      Slett
  11. Tack för din smakbit och trevlig kväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Ha en strålende uke :)

      Slett