søndag 17. juni 2018

En smakebit på søndag: Frankenstein

Frankenstein er en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese, med en historie som jeg har vært nysgjerrig på og som jeg har tenkt om den er som filmene eller mer som opplevelsen med Ringeren i Notre Dame. Spesielt nysgjerrig ble jeg da det ble klart for meg at forfatteren var en kvinne; Mary Shelley. Etter at jeg kjøpte denBoksalongen en gang på høsten i fjor har den ligget i stabelen for uleste bøker, inntil nå da Ina og jeg bestemte oss for å lese den sammen. Denne utgaven har en lang introduksjon, 63 sider for å være nøyaktig, samt forfatterens egen introduksjon, så det tok lang tid før jeg kunne begynne på selve historien. På wikipedia ble jeg opplyst om at hennes mor var filosofen og feministen Mary Wollstonecraft, noe som var ganske artig for disse bøkene har ligget i samme stabel lenge og uten at jeg visste at forfatterne var i familie. 


Uansett, Mary Wollstonecraft Shelley (1797-1851) var en engelsk forfatter som skrev romaner, noveller, drama, essay, biografier og reiseskildringer. Hun er best kjent for denne gotiske romanen, Frankenstein; eller den moderne Prometheus som ble utgitt i 1818. Smakebiten her er fra hennes introduksjon til boken, skrevet i 1817, hvor hun redegjør for bakgrunnen til romanens tilblivelse. I 1816 var hun og mannen i Sveits og ble kjent med Lord Byron. Sommeren var regntung og de tilbrakte flere dager innendørs med å lese spøkelseshistorier.

"We will each write a ghost story," said Lord Byron; and his proposition was acceded to. There were four of us. The noble author began a tale, a fragment of which he printed at the en of his poem of Mazeppa. [...] I busied myself to think of a story, - a story to rival those which had excited us to this task. One which would speak to the mysterious fears of our nature and awaken thrilling horror - one to make the reader dread to look round, to curdle the blood, and quicken the beatings of the heart. If I did not accomplish these things, my ghost story would be unworthy of its name. I thought and pondered - vainly. I felt that blank incapability of invention which is the greatest misery of authorship, when dull Nothing replies to our anxious invocations. "Have you thought of a story?" I was asked each morning, and each morning I was forced to reply with a mortifying negative.
s. 7-8





24 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt lite osäker på om jag faktiskt någon gång har läst den. Ibland vet man så mycket om en bok att det känns som att man har läst den, fast man inte har det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan ofte være slik med klassikere som ofte er omtalt og filmatisert :)

      Slett
  2. Den har jag läst, och kände även till själva bakgrundshistorien till dess tillblivelse. En läsvärd klassiker som stannar i minnet. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Gleder meg til fortsettelsen :)

      Slett
  3. Den här har jag läst för länge sedan. Väl läsvärd klassiker. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du synes det, jeg ser frem til videre lesing :)

      Slett
  4. Både Ringeren i Notre Dame og Frankenstein er to av mine favoritter. Sistnevnte problematiserer i stor grad hvordan vi forholder oss til andre mennesker og hvilke konsekvenser det kan få og det er nok den tematikken som gjør at jeg virkelig elsker boken. Forholdet mellom Frankenstein og skapning er destruktivt, men det hadde ikke nødvendigvis trengt å være det. En nydelig bok jeg har lest mange ganger.

    Ektemannen hennes (poeten Percy Bysshe Shelley) sies for øvrig å ha hjulpet henne i ganske stor grad med boken, så mange mener han burde fått mer cred for sitt bidrag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig spennende at du har begge de bøkene som favoritter! Det du sier om Frankenstein er jo et aktuelt tema også i dag, så det ser jeg frem til å lese om. Forøvrig leste jeg et sted at forfatteren kom i skyggen av sin mann, og tenkte da at denne boken var henne vel fortjent :)

      Slett
  5. For en fin utgave av boken du har kjøpt deg (tror jeg var med deg da du kjøpte den?) Vel, jeg tror jeg har lest den, for tanken om at boken var annerledes enn filmen, har festet seg. Gøy med mor og datter Mary, gleder meg til å høre om boken faller i smak!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er slett ikke usannsynlig at du var med :) Jeg ser virkelig frem til å fortsette med boken, spesielt det å se om det er noe som er ulikt mellom boken og filmene :)

      Slett
  6. Historien är ju så välbekant men jag tror inte jag läst originalberättelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en virkelig kjent historie og som jeg gleder meg til å lese :)

      Slett
  7. Frankenstein har jeg ikke lest, men den står absolutt på listen over bøker jeg skal lese. Det er rart men jeg har hørt historien om hvordan ble til før. Så jeg må ha lest en omtale eller noe som fortalte det samme :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ofte får man med seg mye ang bøker eller forfattere selv om man ikke har lest dem :) Ha en superfin uke!

      Slett
  8. för min del vore det dags för omläsning. tack för smakebit och påminnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Godt å høre at den var så bra :)

      Slett
  9. Är lite osäker på om jag läste Frankenstein när jag var ung eller om jag bara sett någon film. Tack i alla fall för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir ofte slik med bøker en hører mye om og/eller det verserer mange ulike filmatiseringer :)

      Slett
  10. Den här har jag läst men det var ett tag sen. Tack för påminnelsen och smakbiten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Håper den falt i smak :)

      Slett
  11. Har aldri lest Frankenstein, men alltid vært nysgjerrig på historien. Så kanskje jeg gjør det en gang 😀 Eneste jeg kan om Frankenstein har jeg sett i filmer og serier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mitt utgangspunkt også, så jeg må si jeg er spent på fortsettelsen :)

      Slett
  12. Den har jag läst för länge sedan men har tänkt mig att läsa om den så den väntar i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at den var så bra at du kunne tenke deg å lese den om igjen! Det tyder bra for min videre lesing :)

      Slett