onsdag 13. mars 2013

Boktema [born in the usa]

John SteinbeckUkens tema er amerikanske forfattere, og jeg har lyst til å trekke frem John Steinbeck og Vredens druer som jeg leste i august 2012 i forbindelse med Lesesirkel 1001 bøker. Den ga så mye mersmak at jeg har notert meg flere av bøkene hans på leselisten.

Boken handler om en familie som blir tvunget av 1930-årenes tørke og økonomisk depresjon til å dra fra gården sin i Oklahoma og søke arbeid som fruktplukkere i California.

Det er fellesskapsfølelsen mellom romanskikkelsene jeg ble så fascinert av, den er så sterk! Steinbeck hadde et grunnleggende humanistisk syn på tilværelsen, noe som han baserte på erkjennelsen om at det er det menneskelige fellesskap som skaper samfunnsendringer. Dette sees tydelig i romanen ved skillet mellom "vi" og "jeg". Før Steinbeck begynte på romanen skrev han: "I want to put a tag of shame on the greedy bastards who are responsible for this [the Great Depressioon and its effects]."

Steinbeck debuterte med Cup of Gold (Månens gylne beger) i 1929, og hovedverket The Grapes of Wrath kom ut i 1939. Omtale av denne boken har jeg skrevet her :)

TemaTips

20 kommentarer:

  1. Aldri hørt om den, men fikk lyst til å lese den nå:) Takk for tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du fikk lyst til lå lese den, det anbefales på det varmeste :)

      Slett
  2. Endelig noen som kommer med de gode gamle.. Takk for den fine omtalen Melusine. Har lest lite Steinbeck, men har et par bøker av ham og skal lese mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk virkelig sansen for denne forfatteren! Og jeg er glad for at du synes omtalen var fin :)

      Slett
  3. Hadde han i tankene ja, men så ble det en krimforfatter. Men mange av de gamle, gode i USA er "still going strong". Og så er de filmatisert i stor grad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Vredens druer er også filmatisert og nå fikk jeg lyst til å se den. Lurer på om den er å få tak i!

      Slett
  4. Steinbeck må med når det handlar om "Born in the U.S.A.", sjølvsagt. Men eg må innrømma at eg knapt har lese noko av det han har skrive. Det burde eg gjera noko med... ein vakker dag...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest denne og Øst for eden, sistnevnte for veldig mange år siden. Den den ga, i likhet med Vredens druer, en leseopplevelse som sitter i lenge. Ennå faktisk. Så jeg anbefaler Steinbeck :)

      Slett
  5. Det var da enda godt at det iallfall kom med EN 1001-bok i oversikten. Tusen takk for et flott bidrag til tematipset nok en gang. Får vel si God natt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sent oppe du! Ja, denne forfatteren likte jeg godt og ser frem til å lese flere bøker av Steinbeck :)

      Slett
  6. Steinbeck hører til i den amerikanske prosaen. Hans bøker er personlige og alltid intense. Personen hans fremstår alltid i et sterkt lys, selv om de ofte lever er liv på kanten av samfunnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han var en av de ledende amerikanske forfattere i det 20. århundre, og jeg leste på wikipedia at måten å dele boken Vredens druer inn i et regelmessig skifte av genre (annenhvert kapittel fortellende og annenhvert essayistisk reflekterende) viser en balanse mellom det episke og det reflekterende nivået. Spennende!

      Slett
  7. Jeg har nettopp fått øynene opp for Steinbeck og har lest to bøker av ham i den senere tid. Fantastisk forfatter! Så flott at du plukket ham :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hos deg jeg fikk øynene opp for The pearl, og ekstra lyst til å lese Of mice and men - så takk for det! Jeg er glad for at du likte å lese om Steinbeck her :)

      Slett
  8. Aldri hørt om verken boken eller forfatteren. Men den høres spennendes ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken ga meg en veldig god leseopplevelse, så denne anbefaler jeg varmt videre :)

      Slett
  9. Ja, han har jeg lest "øst for eden" veldig god. Sikkert lest mer også, husker ikke. Ha en flott dag i solen, det tar helt av med dette været nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Øst for eden leste jeg for mange år siden, men husker godt at den ga meg en god leseopplevelse. Ja, det har vært herlig med all solen - akkurat nå snør det utenfor vinduet her jeg sitter. God helg :)

      Slett
  10. Bra tema tips:) har tenkt å få lest noe av steinbeck:)

    SV;Helt enig:) Er jo mange bra tilbud gjennom ellers i året ellers så er jeg flink med å kjøpe brukte bøker på play.com:)

    Er ferdig med første bok i fifty shades of grey triologien og kan skjønne litt hvorfor den har fått mange lesere. Boken slutter ikke helt som jeg trodde og man blir nysjerrig på hva som skjer videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Steinbeck anbefales :)

      Ja, det er mange tilbud gjennom hele året, og godt er det!

      Jeg kjenner på meg at jeg kommer til å lese fifty shades seieren føre eller senere, er rett og slett nødt å se med egne øyne hva alt oppstusset dreier seg om!

      Slett