tirsdag 19. mars 2013

Boken på vent [the black swan]

Boken på vent
Jeg er ikke sikker på hvordan det gikk til, men på Bokelskere har jeg 237 bøker jeg ønsker å lese. Hvordan i all verden skal jeg få anledning til det når jeg nettopp ble oppmerksom på at jeg har vært medlem der i 2 år og 1 måned, og det kun er det siste året jeg har begynt å føre opp bøker på skal-lese-listen? Ja, jeg bare spør. Helt retorisk altså. Det må bare slås fast at planer ikke er min sterke side, i alle fall ikke å holde meg til dem. Godt at lesesirkelen 1001 bøker har tidsfrist, ellers hadde det ikke blitt noe av den lesingen heller siden jeg hele tiden blir distrahert av andre bøker enn dem som er på leselisten. Akk ja, her må tydeligvis strengere regime til!

Så la meg vise en bok jeg nylig la til: The Black Swan av Mercedes Lackey. Boken ble først utgitt i 1999 og er en gjenfortelling av balletten Svanesjøen, men historien fortelles hovedsaklig fra Odiles synsvinkel. Boken er visstnok ikke noe å gi en ballettelskende jente i gave, til det inneholder den for mye voksen seksualitet.

Mercedes LackeyFra forfatterens nettside:
Baron Eric von Rothbart, a powerful sorcerer, hunts down women who have betrayed men and transforms them into swans who can only resume their true forms by moonlight. His lonely daughter Odile, who watches the flock and studies spells, longs vainly for his approval. One day von Rothbart tells Odette, the swan princess, that she can break the spell by winning and holding a man's faithful love for one month. He's even chosen a candidate, Prince Siegfried. Unfortunately, the prince is a womanizing hedonist. Should Odette succeed nevertheless, von Rothbart secretly plans a trap for them and the prince's ambitious mother, Queen Clothilde, who schemes to rule in her own right. But he must use Odile, who has befriended Odette and is no longer her father's puppet.

Spennende, ikke sant? 

Men når jeg får lest den er et helt annet spørsmål!

29 kommentarer:

  1. Denne boken kunne jeg svært gjerne tenkt meg å lest,den virker veldig spennende. Vet du om den er oversatt til norsk eller? Disse listene som stadig blir lengre og lengre,det blir nesten tvilsomt om en får lest alle bøkene.Det kommer stadig nye bøker opp på ønskelisten og slett ikke alle kommer over på skal -lese listen heller. Jaja,vi får trøste oss med at vi får lest noen av dem i hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også den virker spennende! Tror ikke den er oversatt til norsk, jeg fant i alle fall ingenting om det. Ja, lengre og lengre blir listen - men som du sier; vi får da lest noen av dem :)

      Slett
  2. Er det denne filmen bygger på?
    Ang ventelister, så må man nok bare erkjenne at man ikke rekker å lese alt, siden det stadig kommer nye bøker--*sukk*

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken har ingenting til felles med den psykologiske thrilleren fra 2010, men baseres på selve historien i balletten.
      Ja, de bøkene på vent...jeg fikk en overveldende følelese av at det ble veldig mye og at håpet om å komme gjennom bøkene var forsvinnende lite - men du har rett i at vi bare må erkjenne at alle bøkene ikke blir lest :)

      Slett
  3. Denne står på min ønskeliste også, sammen med aaaaltfor mange andre ;)
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy at du også har denne på listen - og ja, sammen med mange andre :)
      God onsdagskveld, Pia!

      Slett
  4. He-he; dette virker kjent, gitt! Jeg har funnet en grei "løsning" på "problemet"; når jeg kommer over bøker jeg vil lese, noterer jeg dem på mobilen. Om ikke før så går den lista ad undas når telefonen må byttes, og jeg kan glad og fornøyd begynne på nytt! Det er ingen krise om man skulle glemme ei av bøkene som en gang frista; det dukker jo stadig opp nye, og vi rekke uansett aldri å lese alle de gode bøkene som finnes!
    Dessuten; 237 på ønskelista? Det må man kunne unne seg; det finnes jo som du også nevner, ei offisiell liste over 1001 bøker man bør lese før man dør... Tviler forresten på at alle på den lista er framtidige favoritter ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jeg tenke meg - jeg tror de fleste bokelskere har det slik. Det var bare meg som følte at håpet om å få lest gjennom bøkene forsvant i mengden...hehe, men godt å få oppmuntring. En super metode du har! Og - jeg hadde jo helt glemt hele den 1001 listen. Men det gjør ingenting, jeg kom over det og ser på det slik du sier: vi rekker uansett aldri å lese alle bøkene :)

      Slett
  5. Høres absolutt spennende ut! Leselister: Alle har vi dem. Ikke annet å gjøre enn å sette seg ned å lese og samtidig glemme alle bøkene på listen og bare kose seg med boka her og nå.

    Som Anita ble jeg også nysgjerrig på om det er filmen med samme tittel som er basert på denne boka.. For historiene høres ikke kjent ut i det hele tatt. Filmen er fantastisk btw. Sykt bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett: det er bare å erkjenne at alle bøkene ikke kommer til å bli lest og da gjelder det å kose seg med den boken en faktisk har valgt å lese. Takk for oppmuntring, jeg hadde en litt dårlig dag tror jeg - i alle fall fikk jeg en følelse av at listen var altfor uoverkommelig og luften gikk ut av ballongen for å si det slik.

      Boken "The Black Swan" har ingenting til felles med filmen du tenker på (den har jeg sett og er enig i at den var fantastisk), men er basert på selve historien i balletten :)

      Slett
    2. Jeg har også den tanken ofte(!), 'for mange bøker, for lite tid'. Det er ikke annet enn å prioritere og det må jeg jo si du gjør ypperlig: du er jo med i 1001 bøker du må lese før du dør-sirkelen! Ikke dumt det, der har profesjonelle med peiling plukket ut titler.

      Om jeg skulle lest denne boka hadde jeg måttet se (må og må men du skjønner) balletten først for å gjøre det 'ordentlig'. Jeg er så vanskelig slik, hehe. Fører den dermed ikke opp på leselisten min.

      Ps. Har over 200 bøker på 'skal lese-lista' på Bokelskere og har sikkert hundre eller mer bøker i huskelista på biblioteket sin nettside i tillegg til at ikke alle bøkene mine i bokhyllen her hjemme er registrert på Bokelskere og heller ikke alle bøkene som jeg har skrevet ned etter at jeg begynte å lese bokblogger. La oss heller se på de listene og bøkene i hyllen som en pekepinne og ikke et mål, la oss heller bare se boken vi leser NÅ og ingenting annet. Amen. Hihi.

      Slett
    3. Jeg tenkte ikke på den listen som en slik prioritering, men det er den jo - takk for at du nevnte det! Hehe, ja jeg skjønner hva du mener med at du må se balletten før du eventuelt leser boken. Det kan jeg også tenke meg, kanskje den finnes på film eller noe. Historien kjenner jeg for så vidt, og har sett den med Barbie (en bra film, tro det eller ei).

      Det er ikke alle bøkene jeg har lest som jeg har fått registrert på Bokelskere, det er så mange jeg rett og slett ikke husker hverken tittel eller forfatter på. Ja! Jeg er helt enig! Amen :)

      Slett
  6. Så mange bøler...så liten tid sier nå jeg. Leselisten min vokser og vokser. Er imponert over alle dere som er flinke til å lese bøker på engelsk. Har vel kun lest to på 3 på engelsk og det var harry Potter for en stund siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så mange bøker skal se selvfølgelig være

      Slett
    2. Hehe, lett å taste feil, jeg gjør det stadig vekk!
      Altfor liten tid, men jeg har innsett at alle bøkene jeg har på listen ikke kommer til å bli lest så jeg slår meg til ro med at jeg skal nyte de bøkene jeg velger.

      Harry Potter er nok ikke bare-bare å lese på engelsk :)

      Slett
  7. Tør ikke tenke på hvor lang min leseliste er... Kanskje The Black Swan også kommer dit, den virker i allefall veldig spennende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den listen er altfor lang, og det er altfor liten tid! Og denne boken vil jeg anbefale å tilføye, den virker som du sier veldig spennende :)

      Slett
  8. 521 bøker står det på leselisten min på Bokelskere! Jeg har på følelsen at listen kunne hatt godt av litt opprydding, for det er ingen vits at det står så mange bøker der. Jeg får ikke lest dem likevel! :-)
    Denne boken har jeg også lyst til å sette opp på listen. *Fristelser* *Fristelser* :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, men du har et mye høyere antall i kategorien "har lest"! Jeg har jo egentlig mange fler, ettersom jeg har lest siden jeg var bitteliten. Og før det leste min mor mange bøker for min bror og meg. Men det er så mange jeg ikke kommer på. For eksempel leste jeg en serie om dyr, det var besjeling på høyt plan, men historiene satt så godt og jeg skulle gjerne funnet de bøkene igjen. Nå har jeg søkt på alt mulig uten å finne dem...sukk!

      Men uansett: du har helt rett i at alle bøkene på listen kommer ikke til å bli lest, og jeg har funnet meg til rette med at jeg skal nyte de jeg har valgt å lese. Og så skal jeg se på listen som et utvalg, forslag til lesing :)

      Slett
  9. Hei igjen.

    Kom tilfeldigvis over en side for bokbloggere. Kanskje du vet om den allerede. Eller kanskje ikke. Uansett kan du kanskje få profilert din egen blogg der.

    Ha en fin kveld.:)

    Bjørn

    http://blogg.nrk.no/bok/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, denne siden har jeg nå satt på rss-listen min :)

      Ha en fin kveld du også, Bjørn!

      Slett
  10. Høres utrolig spennendes ut:)

    SvarSlett
  11. Jo, det lyder meget spændende! Og hvor er det smart, at man på Bokelskere kan have en liste over bøger, man gerne vil læse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig praktisk å ha en slik oversikt. Når jeg er ferdig med en bok slipper jeg å lure på hvilken jeg så skal plukke opp :)

      Slett
  12. heisann!

    Har sett filmen, veldig gripende... og siden boka alltid er bedre enn filmen, lover det godt!
    Jeg får ha plan å lese ut boka jeg ikke tok med meg på reisa... idiotisk, for jeg leste den andre ut ganske fort!
    Go´lesepåske ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du tenker kanskje på filmen "Black Swan" med Natalie Portman, men denne boken handler om selve historien fra balletten. Filmen likte jeg også veldig godt :)

      Jeg leser også ofte ut boken jeg har med meg på ferie, så jeg prøver å huske alltid å ha en i reserve.

      God påske til deg!

      Slett
  13. Heisann!

    Sånn å forstå! Greit med en oppklaring... ha fortsatt go´påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Lett å ta feil med denne tittelen, jeg tenkte også på den filmen da jeg først så boken :)

      Slett