fredag 29. mars 2013

Allahs tårer ~ Rikard Spets


Rikard SpetsSpenning på høyt nivå


Jeg var så heldig å vinne Mariannes påskegiveaway, og har virkelig nilest denne tykke boken de siste dagene. Nilest fordi spenningen var så til de grader tilstedeværende hele tiden.

Rikard Spets er en norsk forfatter som debuterte med Allahs tårer i 2011. Boken inneholder spenning fra første til siste side og jeg ble revet med fra første stund! Her er bibelske oldtidsgåter, islamske dommedagsprofetier, action og drama. En anmeldelse i dagsavisen.no konkluderer med at boken "skiller seg ut i mengden med sine eksakte og gode beskrivelser av det som foregår i verden".

Boken ga meg en spennende historie, samt innsikt og ny kunnskap, noe som også er Spets ønske med boken. For eksempel når det gjelder våpen: jeg hadde hørt om den russiske kalasjnikoven AK-47 og østerrikske Glock , men Sig Sauer P226, H&K, Diemaco, Para TTR og 1911 GI - finnes det virkelig så mange forskjellige? Men de nevnes underveis og i en naturlig setting. Det blir mange faguttrykk og mye informasjon, men fordi fokuset er på menneskene falt jeg ikke av lasset. Jeg må si det først som sist; jeg har vært fordomsfull ovenfor denne type bøker. Jeg er på bedringens vei, og godt er det for sannelig går en glipp av spenning i hverdagen ved å ha slike holdninger! Just take a look:

Den norske marinejegeren Angus Storm blir håndplukket for å lede en internasjonal spesialstyrke som skal være løsningen på enhver gordisk knute. Styrken får i oppdrag å stanse al-Qaidas planer om en spektakulær terrorhandling. Selv om jeg først så for meg en Schwarzenegger, er ikke Storm en som skyter rundt seg med replikken "I work alone!", og godt er det.

Boken er delt inn i tre deler med sitater fra George Orwell. Som kjent var det ham som innførte begrepet "den kalde krigen", og brukte uttrykket første gang i en artikkel i det sosialistiske tidsskriftet Tribune i 1945. Ingen tilfeldig referansebruk.

Som jeg nevnte ble jeg revet med fra første stund, mye på grunn av beskrivelser av to vulkanutbrudd fra en fjern fortid, det siste (Lake Toba i Sumatra) utryddet nesten menneskene. Starten på boken omhandler hemmeligheten med Paktens ark hvor lovtavlene lå, og hvordan den ble til en myte da vokterne døde. Senere er det al-Qaida som finner kisten, og bruker den i en konspirasjon hvor Osama bin Laden skal gjenoppstå som Mahdi. Jeg er svak for konspirasjonsteorier, og sammenhengen mellom vulkanutbruddene og atomangrepet er interessant vinklet. Det blir etterhvert nervepirrende dramatisk, og spenningen stiger mot slutten. Klarer de å stanse den planlagte atomsprengningen og dermed den geotermiske eksplosjonen som vil oppstå i kjølvannet?

Her er ingen tilfeldigheter for Spets har gjort grundige undersøkelser, og handlingen er basert på faktiske hendelser. Den aktuelle politikken går blant annet på konspirasjon: vesten som fiende, beskytter, marked og leverandør. Boken ble gitt ut bare en måned etter 22. juli, og har likhetstrekk med Breiviks påstander om hva som vil skje i Europa. Spets har uttalt at vi lever litt i vår egen boble her i Norge. For å forstå al-Qaidas symbolbruk og mål må det sees i en mytologis sammenheng, en side vi ikke er så kjent med her i vesten. Det er ikke bare Breivik som har tanker om hva som vil skje ved en islamsk fremvekst, og forfatteren mener det er en viktig debatt.

Det var litt usannsynlig å lese om den umenneskelige påkjenningen soldatene må gjennomgå i treningen, men det er vel slikt som må til. Og det viste seg at det absolutt kom til nytte. I boken er det mange referanser til fisk og fiskesporten, og vi får blant annet høre om Montesquieu og hans maktfordelingsprinsipp: En regjering skal dannes slik at ingen mann skal frykte en annen. Dette skal spesialstyrken rette på ved å løse rettsstatens spilleregler. Jeg hadde forventet meg en god del klisjeer, men det er få forslitte uttrykk.

Fordommenes skanse har rast, og jeg skal absolutt lese flere spenningsbøker som dette.

Marianne sin omtale.

Allahs Tårer av Rikard Spets
Juritzen forlag, 2011
Språk: bokmål
601 sider
Gave, paperback

8 kommentarer:

  1. Må si du har vinnerlykke og denne boken høres ut som noe for meg. Husker jeg brukte å lese mye av Ken Follet før, og da var jeg helt fraverende sosialt til boken var lest ferdig. Ha en fin langfedag, her er det stille, alle er på tur. Bare meg og Bella hjemme som nyter stillheten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant - jeg ble helt overveldet! Ken Follett har jeg på leselisten, samt Stormenes tid på dvd som ennå ikke er påbegynt. Gleder meg til det, og jeg skjønner godt hvor lett det er å blir fraværende når en har en god bok i hånden :)

      Slett
  2. Utrolig flott bokomtale :) God påske til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anette! Ønsker deg en god påskeaften :)

      Slett
  3. Flott omtale. Likte også denne godt! Fortsatt god påske.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita! Nå skal jeg ile til for å se om du har skrevet om boken (kjenner jeg deg rett så har du nok det). God påskeaften til deg :)

      Slett
  4. Igjen en god omtale. Og jeg vet hvem jeg kan tipse om denne boken basert på det du beskriver.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tone! Så fint at du kunne tipse noen om boken :)

      Slett