fredag 8. mars 2013

Er du en feminist?

Hvem, jeg? Nei, vettu ka! Jeg nekter å brenne bh-ene mine og jeg vil ha på meg sminke og jeg er opptatt av hva jeg har på meg - nei, den der holder ikke i våre dager. Vi har da likestilling, ikke sant, jeg har ikke tenkt å løpe rundt med røde strømper heller!

I år er det 100 år siden stemmerett for kvinner ble innført i Norge, og etter at kvinnedagen ble markert første gang i Norge i 1915 har mye positivt skjedd. Selv om vi har kommet langt, har vi fremdeles et stykke vei å gå. For eksempel er kjønnsforskjellene i arbeidslivet like tydelige som for 20 år siden, likelønn er ennå ikke oppnådd, og makten ligger stort sett hos menn.

I mange land risikerer kvinner livet for å kjempe for sine rettigheter. Heldigvis tvinger endringer seg frem, men ting tar tid. Derfor vi må passe på å ikke bli historieløse, men støtte den globale kampen for rettigheter. Og vi må ha våre formødre i tankene, hva de kjempet for oss.

Er du for kjønnsnøytrale rettigheter? Ja, da er du en feminist!

Gratulerer med dagen :)

Cosmos

12 kommentarer:

  1. Ja, jeg er vel det, gratulerer med dagen. Makten ligger stort sett hos menn, ennå, men der er det endringer på gang som sikkert tar tid. Jenter er flere på universitet, de er flere på realfag, tror jeg. Det blir flere jenter som tar høyere utdannelser som menn tidligere har vært i flertall, men vil de sjøl bli ledere, ha makten? Ikke vet jeg, ha en fin, fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis går det fremover, også når det gjelder utdannelse. For det er der forskjellene sees ettersom det får konsekvenser for arbeidslivet :)

      Ha en fantastisk lørdag!

      Slett
  2. Så enkelt er det ja, faktisk! :) God kvinnedag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :)
      Akkurat som du selv så treffende skrev: "Derfor er jeg rett og slett for likestilling, jeg. At ikke kjønn, seksualitet, klasse eller nasjonalitet skal ha en tøddel å si for hvordan du oppfattes og behandles." Helt enig!

      Slett
  3. Ja, tillykke med dagen - tænk hvad der er sket siden fx min bedstemor var ung. Hun var født i 1889. Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var andre tider det! Ikke mange valgene den gangen. God søndag til deg :)

      Slett
  4. Hei, fikk ikke kommentart på bildet siden jeg ikke har Yahoo-konto! Det er virkelig ganske liket. Har aldri vært på Las Palmas, bare Tenerife og La Gomera som er virkelig skjønn!

    Jeg leste avisa i dag og så bildet fra gårdsdagens feiring av Kvinnedagen foran en byste av byens fremste kvinnesaksforkjemper. Burde jeg ha vært der, var min første tanke... konklusjonen ble, nei... jeg er mer et likestillingsmenneske på alle plan. Kvinner er bare en del av de som utgjør forskjellen, og vi kvinner i Norge er i stand til å gjøre noe med det ved å velge rette politikere, velge rette yrker, velge rett utdannelse... mange andre er ikke det. Det er forskjellen for meg! Er jeg klar nok i hva jeg mener?? På bildet var bare middelaldrene damer. Holdninger hos ungdommen må endres. Mye av hva unge på søttitallet kjempa for, interesserer mange unge jenter på 17-18 seg ikke for i dag. Fikk et sjokk da jeg her i uka fikk bekrefta mistanken min om at flertallet aldri leser nyheter, verken i papir, digitalt eller på TV. Det var snakk om ansettelser. Bedrifter foretrekker de over 60 framfor de under 30...Det er et problem - og de unge sjøl må gjøre noe med holdningene sine. Klaging på ungdommen er vel et historisk fenomen....
    Ha eller en go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør ikke noe :)
      Ja, det var temmelig likt, artig å se! Av de øyene har jeg kun vært på Gran Canaria, men kan godt tenke meg å reise til en av de andre en gang.

      Jeg synes du får godt frem hva du mener, og jeg er veldig enig i det å være et likestillingsmenneske på alle plan. Det er viktig at historien om hvordan vi har oppnådd våre rettigheter ikke går i glemmeboken.

      God søndag til deg :)

      Slett
  5. Beklager alle skrivefeilene, blir oppgit av meg sjøl som bare durer i vei ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var da ikke mange skrivefeilene! Uansett; på den måten kommer det rett fra levra, som det heter :)

      Slett
  6. Jeg er likeverdsentusiast, men skremmes en smule, når den yngre kvinnelige halvdelen av menneskene i Norge tror at man har likeverd og at det er såkalt likestilling i arbeidslivet.
    Men det er da så "kjedelig", hører jeg noen si. Og visst kan jeg gjøre hva jeg vil.
    Historieløsheten sprer seg og solidariteten mellom mennesker sprekker.
    Brant ingen bh'er da, brenner ingen hverken i dag eller i morgen, men gremmer meg en smule.
    Det får meg til å tenke på en dame jeg kjente godt, født i 1900, politisk aktiv til sølvhåret kom og ut over den tid også:
    Hvert år sa hun: "Det er sørgelig at vi fortsatt "slåss" for det samme, på vegne av kvinner, i dag som da jeg var ung."
    Og det gjør vi.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sørgelig! Og synd at forhistorien til våre rettigheter skal være kjedelig, bare fordi mange mener vi har likestilling og ikke trenger å bli påminnet dette tema hvert år.

      Ha en fin søndag :)

      Slett