lørdag 23. mars 2013

Bøker - papir eller skjerm?

Ennå har jeg til gode å gjøre erfaringer med e-bøkene. Jeg lastet ned to bøker på mobilen, og enda en uten at jeg har lest dem ennå. Det skyldes selvfølgelig papirbøkene. Ikke fordi jeg foretrekker det ene fremfor det andre, men det jeg leser for tiden er i papir. Ellers leser jeg jo en del på skjerm, spesielt dataskjerm, og synes det er helt greit. E-bøkene har kommet for å bli som jeg leste i en artikkel på Cappelen Damm, etterfulgt av en liste over 20 (ganske) gode grunner til å elske papirbøker (utfyllende kommentarer i artikkelen):
  1. De lukter godt.
  2. De er gode å ta i. 
  3. De kan legges igjen hvor som helst. På badeferie kan du for eksempel ta en svømmetur uten å bekymre deg for boken, men med et lesebrette eller telefon vil man nødig legge igjen på håndkleet. Dessuten kan papirbøker legges igjen på hoteller når man er ferdig med dem. Til glede for andre reisende som har sluppet opp for lesestoff. 
  4. Det gjør ikke vondt om de skulle treffe ansiktet ditt, om du skulle sovne (med mindre du leser en av Ken Follets siste).
  5. De går ikke tomme for strøm, og du trenger ikke huske lader om du skal være borte lenge.
  6. Skulle du slippe opp for opptenningsved på hyttetur, og står i fare for å fyse ihjel kan du alltids bruke bøker.
  7. Du kan presse blomster i dem.
  8. De kan brukes til å rette opp skjeve bord og stoler.
  9. Man kan lage fin kunst med dem.
  10. De er en grunn til å oppsøke bokhandlere. Verdens beste butikker.
  11. De er også en grunn til å gå på bibilioteket. Biblioteker er fantastiske steder, og mange av verdens fineste bygg er biblioteker.
  12. Skulle verden slippe opp for dopapir, er bøker en mulighet. 
  13. De er fine presanger. Selvsagt kan man gi bort e-bøker også, men det blir ikke helt det samme. Ihvertfall ikke for de av oss som er glade i pent innpakningspapir med prikker på. Dessuten er de lette å pakke inn. Alle som har forsøkt å pakke inn en fotball eller et fotostativ vet hvor deilig det er å pakke inn fine, firkanta pakker.
  14. De kan brukes som gjemmesteder. Putt ting inn mellom sidene. Skjær ut et hulrom i bokblokka og lag et hemmelig rom du kan gjemme kronjuvelene dine i. Mulighetene er mange!
  15. Bøker kan brukes for å få rom til å se interessante, hyggelige og innbydende ut. Selv det strengeste, mest minimalistiske interiør kan mykes opp ved hjelp av en strategisk plassert (selvsagt spesialbygget) bokhylle, og bøkene gir rommet litt farge. Eller mye. De kan også brukes for å dele av rom, eller for å skjule et hemmelig rom.
  16. De åpenbart er en viktig del av opplæringen for folk som vil bli modeller, og for andre som trenger å jobbe med holdning og ganglag.
  17. Du kan bygge din egen ukulele.
  18. Hvis du har lovet å lage en piñata, men har sluttet å abonnere på papiraviser, kan du ofre noen bøker for å lage pappmache.
  19. Bruk dem som skuespillere, og lag en fantastisk animasjonsfilm.
  20. – Og skulle du ha mange bøker, men lite penger og trenge husrom, kan du alltids bygge deg et hus av bøker.
Hva synes du, kan papirbøkene eksistere side om side med e-bøkene?


Hovedbiblioteket i Bergen, mars 2013.


22 kommentarer:

  1. Mange gode grunner og for et vakkert bilde fra en vakker by. Ha en flott helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Biblioteks-bygningen er fin :)

      God påske til deg og Bella!

      Slett
  2. Det hadde vært flott ja, om papirbøkene og e-bøkene kunne leve side om side.
    Papirbøker er sanselige på så mange måter. Foretrekker dem når det gjelder skjønnlitteratur.
    Når det er sagt er jeg glad for fagbøker som e-bøker.

    Og jeg ser problemet med lagringsplass av papirbøker. Her hos meg er det stinn bokbrakke. Så jeg satser på at bibliotekene kan lagre papirbøkene for meg.

    Ønsker deg god bokpåske -

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper det - tror ikke jeg kan klare meg uten papirbøkene. Lagringsplass kan fort bli et problem, foreløbig har jeg god plass langs veggene. Trenger bare noen hyller. Ellers er jeg enig i at bibliotekene er super alternativ :)

      God påske til deg!

      Slett
  3. Jeg foretrekker papir. Koser meg en bok i hånden og jeg synes også det er betydelig lettere å lese i bok enn på skjermen. Jobber via skjerm, så "kvoten" blir dekt der. E-bok blir en vane, sier enkelte. Jeg vil skyve den vanen langt framfor meg! iPad'en er ikke blitt brukt til bøker.

    God påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir mye lesing på skjerm i løpet av en dag, da er det godt å krølle seg sammen i sofakroken med en bok i hånden. Av papir. Det foretrekker jeg også. Likevel, kan være greit å ha e-bøker som supplement. I dag måtte jeg sitte å vente en halvtime hos frisøren og heldigvis hadde jeg en bok på mobilen som jeg kunne starte på :)

      God påske, Randi!

      Slett
  4. Jeg foretrekker også papir:) Det er det beste:)

    SvarSlett
  5. Foretrekker papir, men hører i lyd og har lest et par ebøker på laptopen. Det har funka det og, men liker best å bla i en bok.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg foretrekker også papir, men ser at det er praktisk med e-bøkene og håper de kan eksistere begge :)

      Slett
  6. Strålende Melusine. :D
    Jeg må komme tilbake å lese lenkene når jeg har bedre nett dekning.
    Listen din kommer til å bli lest mange ganger kan jeg love deg. Og jeg favoriserer Nr.1 og Nr.13.
    Bildet liker jeg ikke. Hva er den kladasken bak biblioteket?
    Huff..! :(

    Krysser tanker over natten, og en god søvn til deg.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :)
      2 og 5 er også bra, ja, og 11. Bildet...nei, hva kan man si! Selve biblioteks-bygningen er fin, men vi kunne godt unnvært den grusomme tingen i bakgrunnen ja.

      Ønsker deg god påske!

      Slett
  7. Håper virkelig at ikke papirbøkene forsvinner, jeg foretrekker absolutt dem. Men det er jo snedig å laste ned bøker på mobilen, og sniklese litt når man har et lite sekund til overs :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig :)
      I dag fant jeg frem den ene boken på mobilen da jeg måtte vente en stund hos frisøren - veldig praktisk, og så slipper jeg de kjedelige bladene som ligger der.

      Slett
  8. Svaret er et rungende JA! :)

    SvarSlett
  9. Kan nok ikke fri meg fra å foretrekk papirbøkene. Men leser og så e-bøker. Ikke halvparten så givende. Men kjekt i påkommende tilfelle.
    Nei - papir, innbinding eller paperback? Kommer an på. "På-reise-bøkene" blir lagt igjen på tog eller buss, etter at boken er lest ferdig. Det gjør man ikke med et lesebrett.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Samme her, men i dag leste jeg litt i en av bøkene jeg lastet ned på telefonen. Veldig praktisk ettersom jeg satt og ventet hos frisøren :)

      Slett
  10. Godt poeng det der med at lesebrett kan du ikke legge fra deg uten å risikere at det kan lett stjeles. Selv synes jeg papirbøker godt kan leve ved siden av e-bøker. Jeg har selv fått meg et enkelt lesebrett fra Kobo, et av de aller første. Jeg vet ikke hvordan det blir med å lese norske e-bøker på den, har ikke prøvd å kjøpe en norsk en enda og å konvertere. Foreløpig har jeg bare kjøpt en bok, og den var på engelsk og ikke noe problem. Jeg kommer til å kjøpe flere e-bøker i tillegg til å kjøpe papirbøker og låne på biblioteket :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes også disse boktypene kan eksistere side ved side og jeg kommer helt sikkert til å skaffe meg et lesebrett en gang :)

      Slett
  11. Hei! Dette er et interessant spørsmål. Som samler og genuin bokelsker, har jeg lenge sett på e-bøkenes inntog med frykt og forergelse. Men etter hvert ser jeg at e-bøkene ikke er noen reell trussel. Mitt inntrykk er at folk flest faktisk foretrekker å lese og bla i det gammeldagse papiret.
    Og om det skulle skje at det digitale formatet noengang skulle overta helt, tror jeg det vil ta flere generasjoner.
    Selv har jeg faktisk nettopp kjøpt min første Kindle-bok. Det var ikke fordi jeg ville, men fordi jeg måtte.
    Boken "THE GATEWAYS TO THE GODS" av George Mitrovic er på over 1700 sider, og av den grunn ikke utgitt i papirutgave. Og når jeg MÅ ha den, så MÅ jeg ha den. :) Holder selv på å skrive min første bok nå, og den vil nok bli utgitt både i papirform og digitalt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe helt spesielt med papirbøkene. Jeg har som nevnt i innlegget lastet ned bøker til mobilen, og kan absolutt se for meg at jeg skaffer meg et lesebrett en gang i fremtiden. Helt enig i at må man, så må man :) Så du skriver bok! Så spennende, det må jeg få høre mer om :)

      Slett